| کد خبر: 160300 |

◄ کاهش سریالی بودجه حمل و نقل عمومی از سوی مجلس

مجلس شورای اسلامی در نشست علنی چهارشنبه 11 بهمن خود کلیات لایحه بودجه سال 97 کل کشور را تصویب کرد.

تین نیوز

نمایندگان با 182 رأی موافق، 73 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 262 نماینده حاضر در مجلس به کلیات این لایحه رأی دادند.

به گزارش تین نیوز، این رای موافق، پس از مخالفت روز یکشنبه وکلای ملت با کلیات لایحه که منجر به بازگشت آن به کمیسیون تلفیق و انجام اصلاحات در آن شد، به لایحه داده شد.

براساس این گزارش این اتفاق درحالی افتاد که، اکثر مدیران و کارشناسان مسائل شهری به این نکته که موثرترین راهکار کاهش ترافیک و مبارزه با آلودگی هوای کلان شهرهای کشور، توسعه حمل ونقل عمومی و به ویژه حمل ونقل ریل پایه درون شهری است، اما در میدان عمل آنچه کمتر مورد اهمیت و حساسیت نمایندگان مردم با تصویب کلیات لایحه بودجه قرارگرفت، عدم تحقق تامین مالی ساخت و توسعه مترو بوده است.

با نیم نگاهی به بودجه محقق شده مترو در کلان شهرها که در کمیسیون مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، به این نکته می رسیم که در عمل توسعه و ساخت قطار شهری در کشور از کانون توجه خارج شده و به بیانی دیگر، از یو بدون بازنگری در لوایح مالی مربوطه، امکان توسعه کمی و کیفی مترو با سرعتی که نیاز امروز مراکز جمعیتی تمام نقلاط کشور است، فراهم نیست.

به نظر می رسد با بازگشت لایحه بودجه از کمیسیون تلفیق که یکبار در صحن علنی رای نیاورد در بازنگری، توسعه مترو از لیست اولویت نمایندگان مردم خارج شده و به مانند سال های گذشته اینبار نیز بودجه حمل ونقل عمومی در لایحه بودجه سال 97 مغفول ماند.

به گزارش تین نیوز، در سالی که آخرین ماه های آن را در حال گذر است، در مجموع 108 میلیارد تومان برای کمک به قطار شهری تهران و حومه به تصویب رسیده بود که تا این لحظه فقط 48 میلیارد آن (حدود 45 درصد) محقق شده است و جالب این که بودجه مد نظر دولت برای توسعه مترو کلان شهرها در سال 1397 به طور میانگین 50 درصد نسبت به سال جاری کاهش را نشان می دهد و این امر در عمل حمایت از حمل ونقل درون شهری از اولویت مسئولان امر خارج شده است.

پیشنهادات قابل توجه کمیسیون عمران مجلس

کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اما پیشنهادات خوبی را در برنامه توسعه حمل ونقل ریلی سال آینده گنجانده بود که با تصمیم اخیر کمیسیون تلفیق، برای نوسازی و تامین ناوگان حمل ونقل عمومیاز جمله، موتورسیکلت، تاکسی، مینی بوس، اتوبوس، کامیون، کامیونت و قطار شهری که واگن و تجهیزات ساخت را نیز شامل می شود تنها،مبلغ 300 میلیون دلار در نظر گرفته شده با آن فقط درصد کمی از برنامه پیش بینی شده در این بخش محقق می شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) و رئیس هیأت مدیره اتحادیه قطارهای شهری در خصوص اصلاحات اعمال شده از سوی کمیسیون تلفیق مجلس در لایحه بودجه سال آینده و حذف و کاهش ردیف های اعتباری توسعه مترو در کلان شهرها، گفت: رویکرد کمیسیون عمران مجلس به ردیف های اعتباری طرح های عمرانی مترو مثبت بود،  از جمله این موارد الحاق چند بند از سوی کمیسیون عمران به تبصره پنج لایحه بودجه بود که در یکی از بندها به شهرداری تهران اجازه داده شده بود با هدف کاهش آلودگی هوا و از طریق عرضه و فروش یک هزار و 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت با تضمین پرداخت اصل و سود از سوی سازمان برنامه و بودجه، نسبت به اجرای طرح های گسترش مترو اقدام نماید که در مرحله بازنگری لایحه از سوی کمیسیون تلفیق حذف شد.

به گزارش تین نیوز،نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ را تصویب نکرده بودند که با اصلاحات انجام شده در کمیسیون تلفیق، امروز کلیات لایحه بودجه سال 97 از سوی نمایندگان مردم به تصویب رسید.

به گزارش تین نیوز، پس از آن که کلیات لایحه بودجه در مجلس رأی نیاورد و برای بازنگری به کمیسیون تلفیق ارجاع شد، بخش هایی از ردیف های پیش بینی شده حذف و جابه جا شد، برخی از تغییرات اعمال شده از سوی کمیسیون تلفیق مسیر طرح های عمرانی و اقتصادی را تا حد زیادی از آنچه در کمیسیون های تخصصی ترسیم شده بود، منحرف کرده است. یکی از این موارد کاهش اعتبارات پیش بینی شده برای شبکه قطارهای شهری در کلانشهرها بود که در صورت تصویب نهایی، حرکت طرح های توسعه مترو را با وقفه مواجه می سازد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    فقط باید تاسف خورد