| کد خبر: 158971 |

19 درصد واحدهای صنعتی کشور یا تعطیل‌ هستند یا دچار بحران

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: امیدوارم برای خریدهای شب عید و کالاهایی که در سبد مردم قرار دارد بتوانیم در زنجیره تأمین و شناسایی تولیدکنندگان موفق ظاهرشده و در یکسری از فروشگاه‌هایی که فقط کالای ایرانی عرضه می‌کنند، کالاهای هدف را ارائه کنیم و از آن‌طرف کارت‌های اعتباری خرید برای مردم عرضه کرده تا بتوانیم در این زمینه رشد قابل‌توجهی داشته باشیم.

تین نیوز

غلامرضا سلیمانی در حاشیه بازدید از واحدهای صنعتی هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: حدود 966 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور داریم که 800 مورد آن به بهره‌برداری رسیده است که 71 هزار سرمایه‌گذار در آن با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی قرارداد بسته‌اند.

وی با بیان اینکه 44 هزار مورد از قراردادهای عملیاتی شده و مابقی به‌صورت طرح در حال ساخت و آماده‌سازی است، اظهار کرد: در هرمزگان 404 واحد بهره‌برداری رسیده است که در حدود 19 تا 20 درصد به دلایل مختلف در حال تعطیل قرار دارند.

سلیمانی با اشاره به اینکه در کل کشور 19 درصد واحدهای صنعتی یا تعطیل هستند یا دچار بحران بوده هستند، اضافه کرد: کمبود سرمایه در گردش، مشکلات بانکی و مشکلات تأمین مواد اولیه از مهم‌ترین عوامل این تعطیلی است که در دولت دوازدهم وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به این موضوع ورود کرده تا آن واحدهای صنعتی که در بازارهای جهانی بازار دارند با کمک تأمین منابع مالی در توسعه بازار داخلی و همچنین نوسازی آن‌ها بتوانیم قدم مثبتی برداشته و بخشی را فعال و بخشی را هم به ظرفیت قابل‌قبول تولید برسانیم.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با بیان اینکه در چند زمینه از بنگاه‌ها اقتصادی حمایت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: طرح رونق با تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، طرح نوسازی و بازسازی صنایع در راستای اقتصاد مقاومتی و توسعه فناوری در واحدهای صنعتی به همراه افزایش ظرفیت، طرح فراگیر اشتغال با حمایت وزارت کار که حدود 20 هزار میلیارد تومان برای تأمین سرمایه گردش بنگاه‌های اقتصادی باهدف توسعه اشتغال‌زایی و اختصاص دو تا پنج درصد یارانه توسط دولت از سود کارمزد از عوامل مشوق و حمایتی بنگاه‌های اقتصادی است.

وی ادامه داد: طرح یک و نیم میلیارد دلار اشتغال برداشت از صندوق توسعه ملی با دستور مقام معظم رهبری برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر که اکنون عملیاتی شده و واحدهای صنعتی می‌توانند از این سرمایه در گردش با بهره 10 درصدی استفاده کنند از دیگر طرح‌های مهم در راستای فعال‌سازی بنگاه‌های اقتصادی است.

سلیمانی با اشاره به اینکه در راستای توسعه بازار جلسات مختلفی با اصناف برگزار کرده‌ایم، عنوان کرد: به دنبال آن ستیم تا اصناف تولیدات داخلی که قابل‌ارائه و استفاده به‌جای تولیدات خارجی است را عرضه کرده و در این مهم باید رسانه‌ها و مردم حمایت کنند.

وی با بیان اینکه در این راستا کمپین "مصرف کالای داخلی" را راه‌اندازی خواهیم کرد، افزود: در چند شهرستان در سال‌های قبل این موضوع را تجربه کردیم و رشد مناسبی در آن حوزه‌ها رخ داد که به‌طور مثال در شهر تبریز کمپین "مصرف کالای ایرانی" در زمینه کیف و کفش ایرانی راه‌اندازی شد که منجر به 25 درصد در آن مقطع تولیدات داخلی رشد داشته و بازاریان تبریز از تولیدات داخلی استفاده کردند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال جاری با اصناف شهر تهران جلسه‌ای برگزار کردیم، اظهار کرد: امیدوارم برای خریدهای شب عید و کالاهایی که در سبد مردم قرار دارد بتوانیم در زنجیره تأمین و شناسایی تولیدکنندگان موفق ظاهرشده و در یکسری از فروشگاه‌هایی که فقط کالای ایرانی عرضه می‌کنند، کالاهای هدف را ارائه کنیم و از آن‌طرف کارت‌های اعتباری خرید برای مردم عرضه کنیم تا بتوانیم در این زمینه رشد قابل‌توجهی داشته باشیم.

سلیمانی در خصوص صادرات کالاهای تولید داخلی، تصریح کرد: امسال 2 میلیارد دلار صادرات صنایع کوچ در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی سال جاری قرار دارد که تا پایان ماه آذر یک میلیارد و 300 میلیون دلار آن محقق شده و امیدواریم تا پایان سال به رقم دو میلیارد دلار دست‌یابیم.

وی اضافه کرد: یکی از رشته‌های صنعت که در کشورمان مزیت دارد خرما است که برای استان‌هایی نظیر هرمزگان که از این ظرفیت برخوردارند، بین واحد تولیدکنندگانش کنسرسیوم تشکل دادیم و جلساتی برگزار کردیم و مطالعات بازارهای جهانی را انجام داده تا صادرات مهمی چه خرد و چه کلان را در دست بگیریم.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با بیان اینکه در حوزه صادرات، کنسرسیوم صادراتی و شرکت‌های مدیریت صادرات را تشکیل دادیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم در برنامه 4 ساله بتوانیم شاهد افزایش ظرفیت در واحدهای تولید و توسعه بازارهای هدف باشیم.

فعالیت 16 واحد صنعتی صادراتی در شهرک‌های صنعتی هرمزگان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان با بیان اینکه 16 واحد صنعتی صادراتی در شهرک‌های صنعتی فعال است، گفت: این واحدها در 9 ماهه سال جاری 65 میلیون دلار صادرات داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، سید امیر امیری‌زاد، در جلسه عاملین توسعه و کارگزاران فن بازار و نمایندگان کنسرسیوم در سالن جلسات سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با حضور معاون صنایع کوچک سازمان، افزود: هرمزگان ظرفیت بیشتری در حوزه تولید محصولات صادراتی دارد.

وی با اشاره به مزیت‌های صنعتی استان هرمزگان افزود: صنایع هرمزگان در زمینه خوشه‌های شیلات، خرما، صنایع دریایی و فراورده‌های نفتی فعالیت دارند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان در ادامه با تأکید بر ضرورت هموارسازی مسیر توسعه اقتصادی واحدهای صنعتی، بیان کرد: با توسعه صنایع استان و رفع موانع شاهد رشد توسعه صادرات در استان خواهیم بود.

امیری‌زاد با اشاره به ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی تخصصی در استان هرمزگان، خاطرنشان کرد: کلنگ زنی پروژه شهرک صنعتی تخصصی صنایع دریایی بندرعباس در منطقه ویژه کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایزوایکو به توسعه اشتغال و افزایش تولید در منطقه منجر خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.