| کد خبر: 158888 |

◄ اتمام پروژه‌ها با بودجه فعلی ۳۳ سال طول می‌کشد

واقعیت این است که بودجه جاری کشور از مرز ۸۵ درصد بالاتر رفته است و ما با ۱۵ درصد بودجه کشور می‌خواهیم همه این کارها را انجام دهیم.

تین نیوز

 نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان این که در کشور۱۷۰ هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ‌خورده داریم گفت: این درحالی است که در لایحه بودجه سال آینده، فقط ۵ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها در نظر گرفته شده است؛ یعنی فقط ۵ درصد از بودجه به این پروژه‌ها اختصاص داده شده است.

به گزارش تین‌نیوز، سیدهادی بهادری افزود: واقعیت این است که با این بودجه ۳۳ سال طول می‌کشد که این پروژه‌های کلنگ‌زده را تمام کنیم. آن‌هم درصورتی‌که تورم نداشته باشیم و فقط همین پروژه‌های موجود باشند و پروژه‌ای اضافه‌نشود.

این نماینده عضو کمیسیون عمران مجلس در یادداشتی که در هفته‌نامه حمل‌ونقل نوشته افزوده است: نظام بودجه‌ریزی کشور به شکلی است که ردیف‌های بودجه‌ای تهیه‌شده توسط سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور هرسال به مجلس ارائه می‌شود که ردیف‌های تعیین‌شده لزوماً در طول سال به آنها تخصیص صددرصدی داده نمی‌شود. همچنین با توجه به درآمدهایی که در طول سال ممکن است کسب شود، منابع افزایش پیدا می‌کند و به ‌مرور به پروژه‌های مدنظر اختصاص داده می‌شود.در حقیقت، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای رقمی که در بودجه برای آنها مقرر شده تا به پروژه‌هایشان تخصیص داده شود، دو مسیر پیش رو  دارند؛ یکی بحث سازمان مدیریت  است و دیگری خزانه.

او اضافه کرد: اصلی‌ترین عیب این اتفاق طولانی‌شدن پروسه کسب بودجه اختصاص‌داده‌شده به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی است. عیب دیگری که باید مطرح کنم، این است که دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند روی آن ردیف‌هایی که در بودجه دارند حساب کنند. به همین خاطر چنین ایراداتی وجود دارد اما در مقابل این عیب‌ها، مزایایی هم هست. 

به گفته وی، ممکن است بحث‌هایی مطرح شود که سازمان مدیریت اولویت‌های برخی‌وزارتخانه‌ها را در نظر نمی‌گیرد، یا به فلان ارگان منابع بیشتری اختصاص می‌دهد و به ارگان دیگر منابع کمتری. طبیعی است که هر کدام از وزرا دوست داشته باشند که بودجه بیشتری به وزارتخانه تحت امرشان اختصاص پیدا کند تا طرح‌ها و برنامه‌هایشان را پیش ببرند. 

پس بین وزارتخانه‌ها هم اولویت‌بندی است و نمی‌توان ایراد گرفت. برای مثال وزیر نیرو می‌خواهد طرح آب‌رسانی را به اتمام برساند، وزیر بهداشت می‌خواهد طرح تحول سلامت را بهبود ببخشد و ... اما واقعیت این است که بودجه جاری کشور از مرز ۸۵ درصد بالاتر رفته است و ما با ۱۵ درصد بودجه کشور می‌خواهیم همه این کارها را انجام دهیم.

سیدهادی بهادری افزود: واقعیت این است که با این بودجه ۳۳ سال طول می‌کشد که این پروژه‌های کلنگ‌زده را تمام کنیم. آن‌هم درصورتی‌که تورم نداشته باشیم و فقط همین پروژه‌های موجود باشند و پروژه‌ای اضافه‌نشود.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.