| کد خبر: 158594 |

نجفی مطرح کرد:

بایدها و نبایدهای حمایت از تولید داخلی / حمایت از تولید ملی با نظام تعرفه‌ای اصولی نیست

​عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: چاره‌ای جز این نداریم که از صنعت به واسطه کنترل واردات حمایت کنیم، که البته این روش نیز از طریق نظام تعرفه‌ای هوشمند انجام می‌شود اما اصولی نیست.

تین نیوز

​عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: چاره‌ای جز این نداریم که از صنعت به واسطه کنترل واردات حمایت کنیم، که البته این روش نیز از طریق نظام تعرفه‌ای هوشمند انجام می‌شود اما اصولی نیست.

محمدرضا نجفی، در خصوص کاهش راندمان و فعالیت با حداقل توان تولید واحدهای تولیدی کشور، اظهار داشت: کاهش راندمان در تولید اهم از کالا یا خدمت عمدتا ناظر بر شرایط محیط کسب و کار حاکم بر بخش تولید کشور است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محیط کسب و کار کاملا تعیین کننده در سرنوشت تولیدکنندگان است، گفت: برای اینکه بتوانیم کالا را بفروشیم نیازمند این هستیم که زنجیره تامین و نظام بازرگانی یک نظام کاملا کارا و رقابتی باشد و ساختار تولیدی نیز باید یک ساختار به‌روز، کارآمد و با راندمان مناسب باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: برای اینکه این چنین زنجیره تولید کارآمد، انعطاف‌پذیر و اقتصادی مناسبی را داشته باشیم هم محیط رشته فعالیت و محاط باید ویژگی‌هایی داشته باشد، برای تولیدکنندگان کشور محیط کسب و کار است که تولیدکنندگان را در مضیقه قرار داده است.

وی ضمن اشاره به اینکه باید در زنجیره تامین امکان دسترسی به تمامی لوازم و مواد تولید به‌صورت رقابتی با قیمت و کیفیت و همچنین در زمان مناسب فراهم باشد، ادامه داد: تولیدکننده باید بتواند به منابع مالی و سرمایه‌های مورد نیاز خود در فضای رقابتی دسترسی داشته باشد، همچنین باید بتواند به فاینانس، ریفاینانس، یوزانس و دانش فنی در زمان و قیمت مناسب دسترسی داشته باشد و از مواد اولیه، ماشین‌آلات، قطعات مناسب با کیفیت مناسب و قیمت مناسب استفاده کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان اگر مایحتاج مورد نیاز تولید خود را به‌صورت رقابتی تامین کنند می‌توانند یک تولید با کیفیت، با قیمت تمام شده مناسب و مورد نیاز بازار داشته باشند، عنوان کرد: اگر تولیدکننده نتواند محصول خود را به‌فروش برساند ظرفیت‌های تولید جذب نشده باقی می‌ماند و در نتیجه حجم و تیراژ تولید او کاهش می‌یابد و به مقیاس اقتصادی تولید نمی‌رسد که در نتیجه قیمت تمام شده افزایش می‌یابد، قیمت تمام شده در یک سیکل منجر به ایجاد اشکال در بازار می‌شود.

بنگاه‌هایی موفق هستند که توان صادرات 30 درصد محصولات خود را دارند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز بنگا‌ه‌های موفق هستند که می‌توانند 30 درصد از محصولات خود را صادر کنند، ادامه داد: برای صادر کردن محصولات موانع خارج از رشته فعالیت و حوزه کسب‌وکار نباید در مسیر تولیدکنندگان باشد، تولیدکنندگان در گذشته نمیتوانستند در شرایط رقابتی به آسانی کالای خود را صادر کنند، برای صادرات موفق باید با بازارهای هدف توافقاتی را داشته باشیم.

نبود توان صادرات محصولات به مقیاس اقتصادی تولید صدمه می‌زند

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه باید صادرکنندگان بتوانند مبلغ کسب شده از صادرات محصولات خود را بدون دغدغه در زمان و با هزینه مناسب برگردانند که این شرایط نیز برقرار نبوده است، اضافه کرد: با وجود چنین شرایطس بخشی از محصول کشور که باید صادر شود امکان صادرات پیدا نمی‌کند و تولیدکنندگان به بازار داخل محصور می‌شوند که 30 تا 40 درصد محصولات دمپ می‌شود که همین مسئله به مقیاس اقتصادی تولید صدمه می‌زند.

محیط کسب‌وکار رکن اصلی صنعت و تولید اقتصادی است

وی گفت: مهمترین رکن صنعت و تولید اقتصادی، رقابتی و پویا محیط کسب‌وکار مناسب است، به‌گونه‌ای که بتواند در بازارهای جهانی و منطقه‌ای به‌صورت متعارف رقابت کنند تا نیاز خود را تامین و محصولات تولیدی را نیز به‌فروش برسانند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله اصلی تولید محیط کسب‌وکار است که در کیفیت تولید، کمیت تولید، بازار، گردش مالی و تامین نیازها اثر گذار است، تصریح کرد: در محیط صنعت نیازمند این هستیم که نظام بانکی کارآمدی را که قابلیت پیشتیبانی از تولید را داشته باشد ایجاد کنیم.

نجفی اضافه کرد: زمانی‌ که نظام بانکی که باید کمک حال صنعت کشور باشد و گردش مالی صنعت و تولید را تامین کند، به دلیل اینکه نمی‌تواند با بسیاری از بانک‌ها ال سی باز کند ، نمی‌تواند شرایط خرید و ارتباطات بین المللی را برای تولیدکنندگان برقرار کند و همچنین نمی‌تواند پول کالای فروخته شده را به شکل مناسبی برگرداند، به همین واسطه ، نظام بانکی آسیب دیگر وارد می‌شود.

حمایت از تولید ملی با نظام تعرفه‌ای اصولی نیست

وی با اشاره به اینکه قبل از اینکه دغدغه ما این باشد که واردکردن کالاها آسیب‌زننده است رقابتی نبودن تولیدات ما آسیب وارد می‌کند، ادامه داد: در چنین فضایی که مسئله صنایع را به دلایل محیطی نمی‌توانیم حل کنیم چاره‌ای جز این نداریم که از صنعت به واسطه کنترل واردات حمایت کنیم، که این روش نیز از طریق نظام تعرفه‌ای هوشمند انجام می‌شود اما اصولی نیست.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله حمایت از تولید با همه ضرورت‌ها نباید ما را نسبت به حقوق مصرف کنندگان بی‌توجه کند، گفت: ما نباید به جایی برسیم که مصرف کنندگان کالایی را با قیمت بالا خریداری کنند که از کیفیت کافی و لازم برخوردار نیست، بلکه باید تعادلی بین حقوق همه جانبه مصرف کنندگان و ضرورت‌های منطقی حمایت از تولید ایجاد کنیم که منجر ایجاد شرایط برای ادامه حیات صنعت شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در پایان خاطرنشان کرد: بیش از هر کار دیگر باید محیط را برای صنعت و تولید کشور به‌صورت متعارف آماده کنیم تا بتوانند با بازارهای هدف در تامین مایحتاج و فروش محصولات با شرایط رقابتی کار کنند در غیر این‌صورت به‌صورت ریشه‌ای کمکی به تولیدات کشور نمی‌کنیم./

پایان پیام

منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.