| کد خبر: 157840 |

حذف یارنه نقدی و افزایش قیمت حامل‌ها می تواند منجر به شوک اجتماعی شود

وزیر اسبق بازرگانی با بیان اینکه انجام اقدامات شجاعانه از قبیل حذف 30 میلیون یارانه‌بگیر نیازمند رعایت الزاماتی است، گفت: افزایش نرخ ارز به بیش از 4 هزار تومان به اقتصاد لطمه می‌زند.

تین نیوز

وزیر اسبق بازرگانی با بیان اینکه انجام اقدامات شجاعانه از قبیل حذف 30 میلیون یارانه‌بگیر نیازمند رعایت الزاماتی است، گفت: افزایش نرخ ارز به بیش از 4 هزار تومان به اقتصاد لطمه می‌زند.

یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس درباره لایحه بودجه 97گفت: لایحه بودجه ، یک بودجه ویژه در شرایط ویژه است زیرا در شرایطی تنظیم شده که انتظارات دولت در روابط بین‌الملل و در فضای بعد از برجام محقق نشده است.

* افزایش درآمدهای مالیاتی از ناحیه فرارهای مالیاتی افزایش یابد

رئیس پیشین اتاق بازرگانی تهران با اشاره به بخش درآمدهای بودجه 97 و افزایش درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده در این لایحه افزود: دولت در صورتی می‌تواند به درآمدهای مالیاتی تکیه کند که آن را افزایش دهد.

وزیر اسبق بازرگانی بیان داشت: دولت می‌خواهد مالیات را افزایش دهد ولی دورنمای این کار را نشان نمی‌دهد زیرا وضعیت اقتصادی به گونه‌ای نیست که درآمدهای مردم افزایش یافته باشد تا بتوان مالیات بیشتری را وصول کرد.

آل‌اسحاق با تاکید بر اینکه افزایش درآمدهای مالیاتی باید از ناحیه فرارهای مالیاتی افزایش یابد بیان داشت: نباید برای افزایش درآمدهای مالیاتی فشار را بر پرداخت کنندگان دائمی مالیات بیشتر کرد.

وی با اشاره به اصل 44 قانون اساسی گفت: در زمینه فروش دارایی‌ها و واگذاری‌ها اقدامات انجام شده، حاکی از آن نیست که دولت بتواند از این راه درآمد داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه راه دیگر کسب درآمد دولت عرضه اوراق قرضه و مشارکت است، گفت: با توجه به وضعیت مالی مردم و شرکت‌ها، اوراق قرضه هم نمی‌تواند محل کسب درآمدی برای دولت باشد.

* امیدی به افزایش درآمددر لایحه بودجه 97 نیست

وی با اشاره به اینکه در شاخه درآمدی امیدی به افزایش درآمد در بودجه 97 نیست اظهار داشت: این در حالی است که در شاخه هزینه‌ای بودجه 97 اعلام شده که 10 درصد هزینه‌ها افزایش می‌یابد.

ال اسحاق با اشاره به لزوم کوچک شدن بدنه دولت گفت: در شرایطی که جامعه با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند بعید به نظر می‌رسد دولت برای کوچک شدن بدنه خود کارمندان را اخراج و بیکار کند، پس عملا این راه هم برای کم کردن هزینه‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه شاید به نظر برسد یکی از راه‌های کم کردن هزینه‌های دولت کاهش بودجه‌های عمرانی است، گفت: کم کردن بودجه عمرانی باعث افزایش بیکاری می‌شود و وضعیت از بد، بدتر می‌شود، بنابراین این اقدام نیز راه‌حل مناسبی برای کاهش هزینه‌های دولت نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه فضایی که دولت لایحه بودجه 97 را در آن تنظیم کرد است فضایی با محدودیت‌های داخلی و خارجی است بیان داشت: این در حالی است که در این فضا دولت قصد انجام عملیات شجاعانه از جمله حذف 30 میلیون یارانه‌بگیر، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و افزایش قیمت بنزین را دارد.

ال اسحاق با بیان اینکه انجام این کارها ممکن است منجر به شوک اجتماعی شود، بیان داشت: بنابراین هر عملی که دولت انجام می‌دهد باید مواظب باشد که شوک ایجاد نکند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: فضا، فضایی ملتهب است و انجام کارهای شوک‌برانگیز خطرناک است.

وی با اشاره به افزایش قیمت بنزین بیان داشت: اگرچه قصد دولت در افزایش قیمت بنزین اصلاح الگوی مصرف است،اما بازتاب این اقدام در جامعه می‌تواند اثرات منفی زیادی بخصوص بر روی کم‌درآمدها داشته باشد.

* حذف یارانه‌بگیران با دقت انجام شود

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه اقدام به حذف عده‌ای از یارانه‌بگیران درست است، افزود: اما باید در انتخاب این 30 میلیون نفر که در لایحه بودجه به آن اشاره شده دقت شود زیرا این اقدام هم می‌تواند بازتاب‌های اجتماعی منفی داشته باشد.

این استاد دانشگاه بیان داشت: در همه این اقدامات شجاعانه دولت باید مواظب باشد که در جامعه شوک ایجاد نشود، زیرا در صورت بروز شوک، چگونگی کنترل آن معلوم نیست.

*‌الزامات عملیاتی کردن لایحه بودجه 97

وی با تاکید بر اینکه اقداماتی که در لایحه بودجه 97 آمده است نیازمند رعایت الزاماتی است، گفت: اگر الزامات رعایت شود، می‌توان این اقدامات مهم را حتی در شرایط محدود انجام داد.

آل اسحاق به بیان این الزامات پرداخت و افزود: دولت باید صادقانه شرایط ، محدودیت‌ها و در عین حال الزامات و اجبارات برنامه‌هایش در حذف یارانه بگیران و افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به مردم بگوید،بیان کند که در صورت انجام ندادن این کار چه اتفاقی می‌افتد و به صورت کاملا شفاف و صادقانه پشت و روی صحنه را برای مردم بیان کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه اقدامات مذکور در لایحه بودجه 97 جز با همدلی و هماهنگی دولت و مجلس امکان‌پذیر نیست، گفت: دولت و مجلس باید دست به دست مردم دهند، زیرا فشار درمانی در شرایط فعلی درست نیست.

وی به عوارض خروج از کشور اشاره کرد و بیان داشت: دولت باید انجام اقداماتش را درجه‌بندی کند،زیرا افزایش خروج هم مسافران عتبات و هم مسافران تفریحی را شامل می‌شود و دولت باید به این موضوع دقت کند که بار روانی که افزایش چند برابری عوارض خروج ایجاد می‌کند با توجه به بار روانی که افزایش عوارض دارد، هزینه فایده‌اش چقدر است.

وزیر اسبق بازرگانی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی نباید بودجه سیاسی شود، افزود: دولت، مجلس، رسانه‌ها و صاحب‌نظران نباید با بودجه کار سیاسی کنند.

وی در مورد نرخ 3500 تومان تعیین شده ارز در لایحه بودجه 97 بیان داشت: نرخ ارز در همه اقتصادها و مخصوصا در کشور ما به تعادل اقتصادی وصل است. افزایش نرخ ارز در وضعیت صادرات نقش دارد و بالا رفتن آن برای صادر‌کنندگان در مقطعی خوب است زیرا درآمدشان را افزایش می‌دهد.

آل اسحاق گفت: همچنین افزایش نرخ ارز برای دولت خوب است زیرا در تبدیل ارز به ریال درآمد بیشتری را نصیب دولت می‌کند ولی برای مردم خوب نیست زیرا کالاهای وارداتی و تولیدی گران می‌شود و از طرفی با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی افزایش نرخ ارز برای تولید‌کنندگان نیز خوب نیست.

* نرخ 4 هزار تومان نرخ تعادلی ارز است

وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به اینکه ارز در حوزه‌های مختلف نقش دارد بیان داشت: بنابراین می‌تواند فساد‌زا باشد و به سادگی نمی‌توان در مورد نرخ ارز نظر داد، اما بر اساس نظر شخصی‌ام می‌گویم نرخ حدود 4 هزار تومان برای ارز نرخی است تعادلی که می‌تواند اقتصاد ما را در شرایط فعلی سامان دهد.

وی بیان داشت: نباید القائات در جامعه بگونه‌ای باشد که برای افزایش نرخ ارز تاکید شود و باید نرخ ارز را از قیمت فعلی به سمت 4 هزار تومان کاهش داد.

آل اسحاق افزود: باید دید که دولت با نرخ 3500 تومانی که در لایحه بودجه 97 پیشنهاد داده است می‌خواهد چه بخشی از اقتصاد را اداره کند.

* افزایش بیش از 4 هزار تومانی نرخ ارز به اقتصاد لطمه می‌زند

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تک نرخی کردن ارز جزو ضروریات است بیان داشت: بالا رفتن نرخ ارز به بیش از 4 هزار تومان واقعیت‌گرایی نیست و لطمه زدن به اقتصاد است.

وی افزود: اعلام نرخ تعادلی ارز احتیاج به کار کارشناسی دارد.

آل اسحاق با بیان اینکه افزایش نرخ ارز برای صادرکنندگان خوب است، گفت: ولی آنها باید بدانند که سود افزایش نرخ ارز برای آنها مقطعی است و با استمرار افزایش قیمت ارز، هزینه‌های تولید هم افزایش می‌یابد و قدرت رقابت در بازرهای جهانی از دست می‌رود.

وی در مورد اظهارات اخیر نوبخت در مورد محدودیت درآمدهای ارزی گفت: این اظهارات خوب نبود، زیرا بیان این مطلب می‌تواند فضا را ملتهب کند و اقدام اقتصادی و کارشناسی شده‌ای نبود.

* مشکل تولید نبودن تقاضاست

این کارشناس اقتصادی در رابطه با اختصاص بودجه 18 هزار میلیارد تومانی در قالب تسهیلات برای اشتغال‌زایی در لایحه بودجه 97 گفت: مشکل اصلی اقتصاد ایران نبودن تقاضاست.

وی افزود: بنابراین حل مشکل بیکاری در گرو افزایش تقاضاست نه افزایش تولید زیرا در حال حاضر کالا به اندازه کافی تولید می‌شود و حتی انبارها هم پر است.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.