| کد خبر: 157364 |

کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گزارش داد:

سهم 90 درصدی بخش خصوصی از صنعت حمل‌ونقل

کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اخیر گزارشی با عنوان «حمل‌ونقل کشور؛ چالش‌ها و راهکارها» منتشر کرده است که بر اساس آن سهم 90 درصدی بخش خصوصی از صنعت حمل‌ونقل را نشان می‌دهد.

تین نیوز

کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اخیراً گزارشی با عنوان «حمل‌ونقل کشور؛ چالش‌ها و راهکارها» منتشر کرده است که بر اساس آن سهم 90 درصدی بخش خصوصی از صنعت حمل‌ونقل را نشان می‌دهد.

به گزارش تین‌نیوز، ﺑﺮ اﺳﺎس آﺧﺮﻳﻦ ﮔﺰارش منتشرشده ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰی (آﻣﺎر حساب‌های ﻣلی)، ﺳﻬﻢ ﮔﺮوه حمل‌ونقل در ﺳﺎل 1394 از ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻧﺎﺧﺎﻟﺺ داﺧلی ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﺟﺎری 9/08 درﺻﺪ ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ ﺳﻬﻢ از ﺳﺎل (1383) ﺑﻮده اﺳﺖ. اﻟﺒﺘﻪ اﻳﻦ ﺳﻬﻢ در ﺳﺎل 1389 ﻗﺒﻞ از ورود ﺑﻪ رﻛﻮد اﻗﺘﺼﺎدی 8/53 درﺻﺪ ﺑﻮده ﻛﻪ در ﺳﺎل 1390 ﺑﻪ 7/62 درﺻﺪ کاهش یافته و ﺳﭙﺲ ﺳﻬﻢ اﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﺷﺮوع ﺑﻪ ﺻﻌﻮد کرد. طی سال‌های 1383-1389 ﻧﻴﺰ ﺳﻬﻢ اﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﺻﻌﻮدی ﺑﻮده ﻛﻪ بخشی از آن ﺑﻪ دﻟﻴﻞ اﻓﺰاﻳﺶ ﺣﺠﻢ ﺗﺠﺎرت در اﻳﻦ دوره ﺑﻮده اﺳﺖ.

ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﻣﺰاﻳﺎیی ﻛﻪ حمل‌ونقل درﻳﺎیی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺮ شیوه‌های حمل‌ونقل دارد، ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺒﺎدﻻت ﻛﺎﻻ در ﺳﻄﺢ ﺟﻬﺎن از ﻃﺮﻳﻖ درﻳﺎ اﻧﺠﺎم می‌شود و ﺳﻬﻢ حمل‌ونقل درﻳﺎیی در ﺗﺠﺎرت بین‌المللی ﺑﻴﺶ از 90 درﺻﺪ است. در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﺳﺎﻟﻴﺎﻧﻪ ﺑﻴﺶ از 11 ﻣﻴﻠﻴﺎرد ﺗﻦ اﻧﻮاع ﻛﺎﻻ از ﻃﺮﻳﻖ حمل‌ونقل درﻳﺎیی جابه‌جا می‌شود ﻛﻪ تقریباً یک‌سوم آن را ﻧﻔﺖ ﺧﺎم و فرآورده‌های نفتی، ﺑﻴﺶ از یک‌سوم را محموله‌های ﺧﺸﻚ ﻓﻠﻪ ﻣﺎبقی را محموله‌های ﺧﺸﻚ بسته‌بندی‌شده ﺗﺸﻜﻴﻞ می‌دهد. دراین‌ارتباط ﻧﺰدﻳﻚ ﺑﻪ یک‌سوم از ﻣﺮزﻫﺎی ﻛﺸﻮر را ﻣﺮزﻫﺎی آبی ﺗﺸﻜﻴﻞ می‌دهد، ﻟﺬا نمی‌توان ﺑﻪ اﻣﺮ فعالیت‌های ﺑﻨﺪری و ﻛﺸﺘﻴﺮانی بی‌توجه ﺑﻮد، زﻳﺮا ﺑﺮای ﻛﺸﻮری ﻛﻪ ﻣﺮزﻫﺎی ﻃﻮﻻﻧی آبی دارد و دﺳﺘﺮسی ﺑﻪ آب‌های آزاد امکان‌پذیر اﺳﺖ، روﻧﻖ ﻛﺸﺘﻴﺮانی و ﺗﺠﺎرت درﻳﺎیی اﻣﺮی ﺿﺮوری ﺑﻪ ﻧﻈﺮ میرسد.

اﻳﻦ در ﺣﺎلی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﻬﻢ حمل‌ونقل درﻳﺎیی از ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻧﺎﺧﺎﻟﺺ داﺧلی ﻛﺸﻮر ﺑﺎوﺟﻮد ﺑﻴﺶ از ﺳﻪ ﻫﺰار ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻧﻮار ﺳﺎﺣلی ﺑﻪ ﻳﻚ درﺻﺪ ﻫﻢ نمی‌رسد. اﻳﻦ ﺳﻬﻢ در ﻛﺸﻮرﻫﺎی ﺳﺎﺣلی ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻪ ﻣﺜﻞ اﺗﺤﺎدﻳﻪ اروﭘﺎ 59 درﺻﺪ اﺳﺖ. اﻳﻦ در ﺣﺎﻟی اﺳﺖ ﻛﻪ ظرفیت‌های ﺑﺰرگی ﺑﺮای ﺗﺮاﻧﺰﻳﺖ ﻛﺎﻻﻫﺎی ﻛﺸﻮرﻫﺎی آﺳﻴﺎی ﻣﻴﺎﻧﻪ از ﺑﻨﺎدر اﻳﺮان وﺟﻮد دارﻧﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ ظرفیت‌ها به‌طور ﻛﺎﻣﻞ اﺳﺘﻔﺎده نمی‌شوند.

ﺑﺮ اﺳﺎس آﻣﺎر حساب‌های ﻣلی ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰی، ارزش سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل از ﺳﺎل 1383 ﺗﺎ ﺳﺎل 1390 روﻧﺪی ﺻﻌﻮدی داﺷﺘﻪ ﺑﺎ ﻧﺮخ ﺳﺎﻻﻧﻪ 7/2 درﺻﺪ ﻣﻮاﺟﻪ ﺑﻮده اﺳﺖ. اﻳﻦ در ﺣﺎلی اﺳﺖ ﻛﻪ همزمان ﺑﺎ ﺷﺮوع تحریم‌های بین‌المللی اﻳﻦ روﻧﺪ ﻛﺎﻫﻨﺪه ﺷﺪه اﺳﺖ و از 270674 ﻫﺰار ﻣﻴﻠﻴﺎرد ریال ﺑﻪ 165930 ﻫﺰار ﻣﻴﻠﻴﺎرد ریال کاهش‌ یافته اﺳﺖ. قطعاً اﻳﻦ روﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ وﺿﻌﻴﺖ نه‌چندان ﻣﻨﺎﺳﺐ زیرساخت‌های حمل‌ونقل در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻛﺸﻮرﻫﺎی ﻣﻨﺘﺨﺐ، ﻛﺸﻮر را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آن‌ها از رﻗﺎﺑﺖ دورنگه ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ.

ﺑﺮ اﺳﺎس آﻣﺎر وزارت راه و ﺷﻬﺮﺳﺎزی ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮصی در سال‌های 1393-1995 ﻣﻮﻓﻖ ﺷﺪه 130 ﻫﺰار ﻣﻴﻠﻴﺎرد ریال در زیرساخت‌های حمل‌ونقل ﻛﺸﻮر سرمایه‌گذاری ﻛﻨﺪ. در اﻳﻦ ﻣﺪت وزارت راه و ﺷﻬﺮﺳﺎزی ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻨﺎﺑﻊ داﺧلی سازمان‌های و شرکت‌های ﺗﺎﺑﻌﻪ ﻧﻴﺰ، ﻣﻌﺎدل 25 ﻫﺰار ﻣﻴﻠﻴﺎرد ﺗﻮﻣﺎن در ﺣﻮزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ﻛﺸﻮر سرمایه‌گذاری ﻛﺮده اﺳﺖ و ﻣﺠﻤﻮع اﻳﻦ سرمایه‌گذاری‌های اﻛﻨﻮن ﺑﻪ 38 هزار میلیارد ﺗﻮﻣﺎن رﺳﻴﺪه اﺳﺖ.

گمرک ماهیرود

اﻳﻦ در ﺣﺎلی اﺳﺖ ﻛﻪ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺷﺸﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ حمل‌ونقل اﻋﺘﺒﺎری ﻣﻌﺎدل 1900 ﻫﺰار ﻣﻴﻠﻴﺎرد ریال پیش‌بینی‌شده اﺳﺖ، ﻟﺬا ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﺳﺎﻟﻴﺎﻧﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺣﺪود 400 ﻫﺰار ﻣﻴﻠﻴﺎرد ریال اﻋﺘﺒﺎر ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺷﻮد.

ﺑﺨﺶ حمل‌ونقل در زﻣﺮه ﻣﻌﺪود بخش‌هایی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﻬﻢ ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮصی در آن ﺑﺴﻴﺎر ﺑﺎﻻﺳﺖ، ﻟﺬا اﻧﺘﻈﺎر می‌رود ﻛﺎرایی و بهره‌وری اﻳﻦ ﺑﺨﺶ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ بخش‌ها ﺑﺎﻻ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮ اﺳﺎس آﻣﺎرﻫﺎی ﻣﻨﺘﺸﺮه ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰی، ﺳﻬﻢ ﺑﺨﺶ دولتی در ﺳﺎل 1383 بالغ‌بر 18/2 درﺻﺪ ﺑﻮده ﻛﻪ در ﺳﺎل 1394 ﺑﻪ 9/8 درﺻﺪ کاهش‌یافته اﺳﺖ. اﻳﻦ ﻣﻴﺰان ﺳﻬﻢ ﻧﻴﺰ ﻋﻤﺪﺗﺎً در بخش های ﻫﻮایی و درﻳﺎیی اﺳﺖ و ﺑﺨﺶ زﻣﻴنی ﻋﻤﺪﺗﺎً ﺧﺼﻮصی ﺑﻮده و ﺳﻬﻢ ﺑﺨﺶ دوﻟتی ﻧﻴﺰ در اﻳﻦ ﺑﺨﺶ زﻳﺮ 5 درﺻﺪ اﺳﺖ.

به‌طورکلی حمل‌ونقل در ﺳﻪ ﻧﻮع حمل‌ونقل زﻣﻴنی (رﻳلی و جاده‌ای، لوله‌ای)، ﻫﻮایی و درﻳﺎیی اﻧﺠﺎم می‌گیرد ﻛﻪ ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ارزان ﺑﻮدن حمل‌ونقل درﻳﺎیی ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺳﻬﻢ را در ﻣﻴﺎن اﻧﻮاع شقوق حمل‌ونقل داراﺳﺖ.

ﻃﺒﻖ آﻣﺎر ﻣﻮﺟﻮد، ﺑﻴﺶ از 80 درﺻﺪ ﺻﺎدرات ﻛﺸﻮر ﺑﺮﺣﺴﺐ ﺗﻨﺎژ از ﻃﺮﻳﻖ درﻳﺎ، ﺣﺪود 10 درﺻﺪ از ﻃﺮﻳﻖ جاده‌ها و ﻣﺎﺑقی از ﻃﺮﻳﻖ ﺧﻄﻮط رﻳلی ﺻﻮرت می‌گیرد. ﺣﺪود 87 درﺻﺪ ﺻﺎدرات ﻏﻴﺮنفتی درﻳﺎﻳی از دو ﺑﻨﺪر ﺷﻬﻴﺪ رﺟﺎﻳی و اﻣﺎم ﺧﻤﻴﻨی و 6 درﺻﺪ ﻧﻴﺰ از ﺑﻨﺎدر ﺑﻮﺷﻬﺮ و ﺷﻬﻴﺪ ﺑﺎﻫﻨﺮ ﺻﻮرت می‌گیرد. ﺣﺪود 73 درﺻﺪ ﺻﺎدرات جاده‌ای، از ﻃﺮﻳﻖ ﻣﺮزﻫﺎی اﻳﺮان ﺑﺎ ﺳﻪ ﻛﺸﻮر اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن، ﺗﺮﻛﻴﻪ و ﺗﺮﻛﻤﻨﺴﺘﺎن ﺻﻮرت می‌گیرد. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ دﻟﻴﻞ، ﻣﺮزﻫﺎی اﻳﺮان ﺑﺎ اﻳﻦ ﺳﻪ ﻛﺸﻮر، ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺳﻬﻢ را در ﺑﻴﻦ ﻣﺮزﻫﺎی ﺧﺸکی ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده‌اند. ﺑﻪﮔﻮﻧﻪای ﻛﻪ 60 درﺻﺪ ﺻﺎدرات جاده‌ای ﻛﺸﻮر از ﻃﺮﻳﻖ ﭼﻬﺎر ﻣﺮز ﺑﺎزرﮔﺎن (ﺗﺮﻛﻴﻪ)، ﻣﻴﻠﻚ و دوﻏﺎرون (اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن) و لطف‌آباد (ﺗﺮﻛﻤﻨﺴﺘﺎن) اﻧﺠﺎم می‌شود. ﺑﺨﺶ اﻋﻈﻢ ﺣﻤﻞ رﻳلی ﺑﺮای ﺻﺎدرات ﻛﺎﻻﻫﺎﺑﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﺑﻨﺎدر ﻛﺸﻮر و ﺑﺨﺼﻮص ﺑﻨﺪر ﺷﻬﻴﺪ رﺟﺎﻳی و اﻣﺎم ﺧﻤﻴﻨی ﺻﻮرت می‌گیرد. از 10 درﺻﺪ ﺑﺎﻗﻴﻤﺎﻧﺪه ﻧﻴﺰ ﺑﺨﺶ ﻋﻤﺪه ﺻﺎدرات، ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺮز رﻳﻠی ﺳﺮﺧﺲ ﺑﺎ ﺗﺮﻛﻤﻨﺴﺘﺎن است.

ﺑﺮرسی آﻣﺎر حمل‌ونقل جاده‌ای ﻛﺎﻻﻫﺎ در ﺳﺎل 1394 ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎل 1393، ﺣﺎﻛی از ﻛﺎﻫﺶ حمل‌ونقل اﺳﺖ ﻛﻪ اﻳﻦ اﻣﺮ ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﻛﺎﻫﺶ ﺗﻮﻟﻴﺪ در بخشه‌ای ﻣﺨﺘﻠﻒ اﻗﺘﺼﺎدی است. ﺑﺮ اﺳﺎس آﻣﺎرﻧﺎﻣﻪ ﺳﺎل 1394 ﺳﺎزﻣﺎن راﻫﺪاری و حمل‌ونقل جاده‌ای ﻛﺸﻮر، ﻣﻴﺰان ﻛﺎﻻﻫﺎی ﺣﻤﻞ ﺷﺪه در ﺳﺎل 1394 ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎل ﻗﺒﻞ از آن 6,5 درﺻﺪ ﻛﺎﻫﺶ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ 385) ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ در ﺳﺎل 1393 ﺑﻪ 359 ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ در ﺳﺎل .(1394 در این‌ بین ﺳﻬﻢ اﻧﺘﻘﺎل ﻛﺎﻻﻫﺎی صنعتی در ﺳﺎل1394 ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎل 1393 ﺣﺪود 1,6 درﺻﺪ ﻛﺎﻫﺶ داﺷﺘﻪ و ﺑﻪ ﻣﻘﺪار 75,8 درﺻﺪ در ﺳﺎل 1394 رﺳﻴﺪه اﺳﺖ.

ترانزیت

ﺑﺮ اﺳﺎس آﻣﺎرﻫﺎی ﺷﺮﻛﺖ راه‌آهن ﻣﻘﺪار ﻛﻞ ﺑﺎر ﺣﻤﻞ ﺷﺪه به‌صورت رﻳلی از 34,9 ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ در ﺳﺎل 1393 ﺑﻪ 35,6 ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ در ﺳﺎل 1394 اﻓﺰاﻳﺶ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﺗﺮاﻧﺰﻳﺖ ﻛﺎﻻ ﻏﻴﺮﻧﻔتی ﻧﻴﺰ در ﺳﺎل 1393 از 715 ﻫﺰار ﺗﻦ ﺑﻪ 1435 ﻫﺰار ﺗﻦ اﻓﺰاﻳﺶ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺗﻨﺎژ ﺑﺎر فعالیت‌های ﺻﺎدره در حمل‌ونقل رﻳﻠی از 6261 ﻫﺰار ﺗﻦ ﺑﻪ 5748 ﻫﺰار ﺗﻦ رﺳﻴﺪه ﻛﻪ ﺣاکی از ﻛﺎﻫﺶ 8,1 درﺻﺪی در اﻳﻦ ﻧﻮع ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ است. در ﺗﻨﺎژ ﺑﺎر وارده ﻧﻴﺰ ﻛﺎﻫﺶ 12,6 درﺻﺪی قابل‌ملاحظه‌ای اﺳﺖ، به‌نحوی‌که از ﻣﻘﺪار 3685 ﻫﺰار ﺗﻦ در ﺳﺎل 1393 ﺑﻪ 3218 ﻫﺰار ﺗﻦ در ﺳﺎل 1394 ﻛﺎﻫﺶ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻦ اﻣﺮ ﻛﻪ در حمل‌ونقل زﻣﻴنی، ﺳﻬﻢ حمل‌ونقل رﻳﻠی در ﻣﻘﺎﺑﻞ حمل‌ونقل جاده‌ای ﻣﺤﺪود اﺳﺖ، ﺑﺎ ﻛﺎﻫﺶ ﺣﻤﻞ ﻛﺎﻻﻫﺎ به‌صورت زﻣﻴنی می‌توان ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ ﻣﻴﺰان ﺗﻮﻟﻴﺪات و فعالیت‌های ﺧﺪﻣﺎﺗی ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﻪ بازار رسانی ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺗﻮﻟﻴﺪی کاهش‌یافته اﺳﺖ.

حمل‌ونقل رﻳلی ﻫﻨﻮز ﻫﻢ ﭼﻪ ﺑﺮای اﻧﺘﻘﺎل ﺑﺎر و ﭼﻪ ﻣﺴﺎﻓﺮ، ﻛﺎرآﻣﺪﺗﺮﻳﻦ و ارزان‌ترین وﺳﻴﻠﻪ ﻣﺤﺴﻮب می‌شود. اﻫﻤﻴﺖ ﻓﺰاﻳﻨﺪه اﻳﺮان به‌عنوان ﻳﻚ ﻛﺸﻮر ﺗﺮاﻧﺰﻳتی ﺑﻴﻦ اروﭘﺎ، آﺳﻴﺎ و آﺳﻴﺎی ﻣﺮﻛﺰی ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺨﺶ رﻳلی اوﻟﻮﻳتی اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ ﺑﻪ دﺳﺖ آورد. ﻟﺬا سرمایه‌گذاری در ﺗﻮﺳﻌﻪ زﻳﺮﺳﺎﺧﺖ و ﻣﻮارد ﻣﺮﺗﺒﻄی ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻧﮕﻬﺪاری و ﺗﻌﻤﻴﺮات، ﺑﻬﺒﻮد و ﺑﺎزﺳﺎزی زیرساخت‌های ﻓﻌلی در اﻳﻦ ﭼﺎرﭼﻮب ﺑﺎﻳﺪ موردتوجه ﻗﺮار ﮔﻴﺮد.

ترانزیت ریلی

حمل‌ونقل درﻳﺎیی ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺳﻬﻢ در ﻣﻴﺎن اﻧﻮاع حمل‌ونقل را دارا است. باوجود اﻫﻤﻴﺖ ﻣﻘﻮﻟﻪ حمل‌ونقل و ﻟﺠﺴﺘﻴﻚ در ﭘﺸﺘﻴﺒﺎنی از ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﺗﺠﺎرت داﺧﻠی و ﺧﺎرﺟی ﻛﺸﻮر، آﻣﺎرﻫﺎ ﻧﺸﺎن می‌دهند ﻛﻪ ﻟﺠﺴﺘﻴﻚ و حمل‌ونقل درﻳﺎیی ﻫﻨﻮز ﺟﺎﻳﮕﺎه ﻣﻄﻠﻮب ﺧﻮد را در ﻛﺸﻮر در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﻛﺸﻮرﻫﺎی درﻳﺎﻳی دﻧﻴﺎ ﻧﻴﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻣﻄﺎﺑﻖ آﻣﺎر ﺑﺎزرﮔﺎﻧی ﺧﺎرﺟی ﻛﺸﻮر، در ﺳﺎل 1394، ﺣﺪود 86 درﺻﺪ ﺗﻨﺎژ ﺻﺎدرات و 93 درﺻﺪ ﺗﻨﺎژ واردات ﻛﺎﻻ در ﻛﺸﻮر از ﻃﺮﻳﻖ حمل‌ونقل درﻳﺎﻳی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ، ﺳﻬﻢ ﺑﻨﺎدر از ﺗﺮاﻧﺰﻳﺖ ﻛﺎﻻ از ﻛﺸﻮر در ﺣﺪود 71 درﺻﺪ است ﻛﻪ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﻧﻘﺶ ﺑﺎﻻی درﻳﺎ و حمل‌ونقل درﻳﺎﻳی در ﺗﺠﺎرت و ﺑﺎزرﮔﺎﻧی ﻛﺸﻮر است ولی ﻫﻤﭽﻨﺎن اﻣﻜﺎن ﺑﻬﺒﻮد و ارﺗﻘﺎی ﺟﺎﻳﮕﺎه اﻳﻦ ﻣﺪ حمل‌ونقل در ﺗﺠﺎرت ﺧﺎرﺟی ﻛﺸﻮر وﺟﻮد دارد.

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.