| کد خبر: 151092 |

کارشناسان از نقش اثرگذار نظام بانکی در توسعه صادرات غیرنفتی کشور می‌گویند

چتر حمایتی بانک‌ها بر صادرات گسترده‌تر شود

امروزه شرایط ایجاب می‌کند برای توسعه اقتصاد کشور، به مقوله صادرات توجه ویژه‌تری شود، چون گسترش این بخش؛ برابر است با ایجاد ارزش افزوده بالا، اشتغالزایی و رشد تولید ناخالص داخلی کشور و مواردی از این دست؛ دستاوردهایی که می‌تواند در نهایت به نفع تمامی عوامل اقتصادی کشور و افزایش رفاه اجتماعی جامعه منجر شود.

تین نیوز

 امروزه شرایط ایجاب می‌کند برای توسعه اقتصاد کشور، به مقوله صادرات توجه ویژه‌تری شود، چون گسترش این بخش؛ برابر است با ایجاد ارزش افزوده بالا، اشتغالزایی و رشد تولید ناخالص داخلی کشور و مواردی از این دست؛ دستاوردهایی که می‌تواند در نهایت به نفع تمامی عوامل اقتصادی کشور و افزایش رفاه اجتماعی جامعه منجر شود.

به گزارش روزنامه گسترش تجارت، با در نظر گرفتن این موضوع؛ توجه به اهمیت و جایگاه مهم صادرات در اقتصاد کشور بسیار حائز اهمیت است، آن هم با وجود موقعیت و ظرفیت‌های زیادی که در کشور ما وجود دارد و می‌تواند ایران را به یک کشور صادرکننده محصولات دارای مزیت تبدیل کند. اما بدون تردید، بهره‌گیری از این مزیت‌ها و دستیابی به رشد صادراتی در کشور به سادگی ممکن نخواهد شد، مگر اینکه حمایت‌های بیشتری از این حوزه انجام شود، به‌ویژه حمایت‌هایی از جنس بانکی.

بانک‌ها ضمن اینکه می‌توانند در حوزه تخصیص و تجهیز منابع بر بخش صادرات تاثیر مثبت داشته باشند؛ می‌توانند با ارائه خدمات و امتیازات مناسب به فعالان این بخش؛ زمینه رشد و توسعه این بخش را فراهم کنند؛ هدفی که دولت مصصم است به آن دست یابد تا بلکه درآمدهای صادراتی در کشور به‌ویژه در حوزه صادرات غیرنفتی، افزایش یابد؛ درآمدی که می‌تواند از پایداری و اعتبار بیشتری برخوردار باشد.

رفع نیاز مالی بخش صادرات

علی‌اصغر پورمتین، از کارشناسان حوزه بانکی در این باره در گفت‌وگو با گسترش تجارت با بیان اینکه بانک‌ها به عنوان واسطه‌گران مالی نقش بی‌بدیل و ویژه‌ای در اقتصاد ایران دارند و این موضوع غیر قابل انکار است، افزود: بانک‌ها با توجه به همین ویژگی می‌توانند نقش مهمی در حوزه صادرات داشته باشند و زمینه توسعه این بخش را فراهم کنند.

او با تاکید بر اینکه بانک‌ها از جهات زیادی می‌توانند حامی بخش صادرات و فعالان این بخش باشند، در ادامه تامین مالی، گشایش اعتبار، واسطه‌گری مالی، اعمال سیاست‌های تشویقی، پرداخت تسهیلات با نرخ‌های مناسب و... را اقداماتی دانست که می‌تواند باعث فراهم کردن بسترهای لازم برای فعالیت هر چه بهتر بخش صادرات در کشور باشد. وی با توجه به این رویکرد، نقش بانک‌ها را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: به جرات می‌توان گفت که در کشور صادرات بدون حمایت بانک‌ها شکل نخواهد گرفت و تا زمانی که چتر حمایتی بانک‌ها بر سر فعالان این بخش گسترده‌تر نشود، رشدی که در حوزه صادرات غیرنفتی انتظار داریم، محقق نخواهد شد.

او در ادامه با توجه به اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی در کشور تاکید کرد: برای حمایت بیشتر از این بخش باید شرایطی ایجاد شود تا بانک‌ها با فراغ بال بیشتری به صادرکنندگان تسهیلات دهند و این نیازمند این است که سرمایه بانک‌ها نیز افزایش یابد. از سوی دیگر نرخ سود تسهیلات باید برای این بخش منطقی شود. درحال‌حاضر نرخ سود برای صادرکنندگان توجیه ندارد و بالاست، از این رو باید تلاش شود تا نرخ تسیهلات این بخش کاهش یابد تا صادرکننده بتواند در فضای رقابتی، حرفی برای گفتن داشته باشد. به گفته این کارشناس؛ اگر به این موارد توجه شود، به طور حتم بانک‌ها می‌توانند بیشتر در خدمت اقتصاد و بخش صادرات قرار گیرند.

ضمن اینکه برای حمایت این بخش، دولت می‌تواند از طریق بانک‌ها اقدام به پرداخت یارانه به فعالان این بخش کرده و زمینه رشد صادرات را در کشور فراهم کند. در کنار این امر اعمال برخی سیاست‌های تشویقی نیز خود اقدامی مهم و اثرگذار است که می‌تواند باعث رفع مشکلات این بخش شود.

تسهیل نقل و انتقال پول برای صادرکنندگان

میثم موسایی، از دیگر کارشناسان این حوزه در این باره در گفت‌وگو با گسترش تجارت، با بیان اینکه صادرکنندگان کشور با مشکلات زیادی مواجه‌اند، از نوسانات نرخ ارز و مقررات و قوانین حاکم بر این بخش گرفته تا نبود امکان تولید کالای استاندارد در داخل کشور را ازجمله موانعی هستند که سر راه توسعه این بخش قرار گرفته است و گفت: در این بین نیز باید دغدغه‌های مالی را به سایر مشکلات این بخش اضافه کرد که در این رابطه نیاز است تا چتر حمایتی بانک‌ها بر سر فعالان این بخش گسترده‌تر شود. به گفته وی، در این راستا اگر حمایتی از سوی بانک‌ها انجام شود، باید به گونه‌ای باشد که تسهیلات اعطایی، با اولویت به سمت کالاهایی که امکان صادراتی دارند، حرکت کند و این بهترین کمکی است که می‌تواند از سوی بانک‌ها انجام شود.

 او با تاکید بر اینکه بانک‌ها می‌توانند به واسطه نقش‌شان، این زمینه را نیز ایجاد کنند که صادرکنندگان بتوانند در امر نقل و انتقال پولی، با سهولت بیشتری این کار را انجام دهند تا صادرات کالا در زمان و شرایط مناسب به کشور مقصد، بدون محدودیت صادر شود، افزود: این اطمینان باید برای صادرکننده وجود داشته باشد که در صورت صادرات کالا؛ دریافتی‌اش در زمان مناسب و بدون دردسر حاصل خواهد شد. وی با بیان اینکه برای فراهم کردن این شرایط، لازم است تا بانک‌ها ارتباطات و تعاملات‌شان را با بانک‌های دنیا تقویت کنند، آن هم با کشورهایی که مقصد نهایی کالاهای ما به شمار می‌آیند و یا می‌توانیم صادرات به آن کشور داشته باشیم، یادآور شد: به هرحال اگر مبادلات مالی روان نباشد، این امر می‌تواند مانعی سر راه صادرات کشور تلقی شود.

 از این رو ضروری است که بانک مرکزی گام‌های موثری در این زمینه بردارد و با حرکت به سمت استانداردسازی شبکه بانکی و مذاکره با بانک‌های خارجی زمینه افزایش ارتباطات و تعامل با بانک‌های دنیا را فراهم کند تا نقل و انتقالات پول برای فعالان این بخش مطلوب‌تر شود.

سخن آخر

یکی از اهداف اصلی دولت، تحقق افزایش صادرات غیرنفتی در کشور است و اینکه بتواند درآمد حاصل از صادرات غیرنفتی را با توجه به ظرفیت‌های مناسبی که در کشور وجود دارد، افزایش داده و جایگزین درآمدهای نفتی کند. اما آنطور که کارشناسان می‌گویند، تحقق این هدف نیازمند بسترها و شرایط لازم است تا با حمایت‌های همه‌جانبه از سوی بخش‌های مرتبط با این حوزه از جمله نظام بانکی، زمینه رشد و توسعه این بخش فراهم شود. بدون تردید در این راستا اگر بانک‌ها رویکردشان را حمایت از بخش تولید صادرات‌محور و صادرات غیرنفتی قرار دهند، این امر می‌تواند نفع همه‌جانبه ایجاد کند، به طوری که خود بانک‌ها نیز از این بابت بهره‌مند شوند.

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.