| کد خبر: 150393 |

پرداخت مطالبات کاسپینی‌ها با خط اعتباری بانک مرکزی

دست آخر تصمیم بر آن شد که مطالبات سپره‌گذاران مؤسسه کاسپین از طریق بازگشایی خط اعتباری از سوی بانک مرکزی پرداخت شود.

تین نیوز

دست آخر تصمیم بر آن شد که مطالبات سپره‌گذاران مؤسسه کاسپین از طریق بازگشایی خط اعتباری از سوی بانک مرکزی پرداخت شود.

به گزارش روزنامه شرق، این خبر از گفته‌های نایب‌رئیس اول مجلس بیرون آمد که با تشریح جزئیات نشست با رئیس دستگاه قضا درباره مؤسسه کاسپین، اعلام کرد: بر اساس جمع‌بندی‌ها، مقرر شد یک خط اعتباری از سوی بانک مرکزی برای حل مشکل سپرده‌گذاران این مؤسسه باز شود. اما پرسش اساسی این است که اگر چنین راه‌حل دم‌دستی وجود داشت، چه حاجتی به ماه‌ها تنش و درگیری و تبعات امنیتی بود؟

چه عاملی باعث شده است ١٨ مهر یعنی ماه‌ها پس از برون‌ریزی بحران کاسپین، این راه‌حل اعلام عمومی شود؟بانک مرکزی مفصلا بارها و بارها مدعی شده بود مجوز کاسپین موکول به تعیین‌تکلیف اموال و فروش آنها بوده است و در غیر این صورت، بانک مرکزی اصلا این مؤسسه را دارای مجوز نمی‌داند. با توجه به پیشنهاد ترهین املاک از سوی بانک‌ مرکزی، طبعا بخش درخور توجهی از این املاک، نافروخته باقی مانده است.

چرا با وجود تمام تصمیمات و گفته‌های گذشته، در نهایت تصمیم به بازشدن خط اعتباری گرفته شد؟به‌طور واضح، مؤسسه‌های مالی مشکل‌دار دیگری وجود دارد؛ آیا این رویه بانک مرکزی منجر به متوقع‌شدن سپره‌گذاران این‌گونه مؤسسات برای تأمین ما‌بازای سپرده‌هایشان از پایه پولی نمی‌شود؟

با‌این‌حال مسعود پزشکیان از تصمیم بازگشایی خط اعتباری گفت و توضیح داد: چندین جلسه دراین‌باره تشکیل شد و به ‌این جمع‌بندی رسیدیم که یک خط اعتباری از سوی بانک مرکزی باز شود. به گزارش خانه ملت، پزشکیان گفت: با بازشدن این خط اعتباری، مشکلات ٩٦ درصد سپرده‌گذاران کاسپین در مرحله نخست رفع می‌شود.

او ادامه داد: مخالفت‌هایی دراین‌باره صورت گرفت، مبنی بر اینکه افرادی که سپرده بیشتری دارند متضرر می‌شوند؛ چراکه تمام سرمایه بانک به ‌این ٩٦ درصد اختصاص می‌یابد و منابع کمی برای سایر سپرده‌گذاران می‌ماند. بانک مرکزی برای سپرده‌گذارانی که تا دو میلیون تومان سپرده داشتند، خط اعتباری در نظر گرفت؛ اما قرار نبود سپرده آنها کم شود.

او در ادامه توضیح داد: به ‌دلیل مشکلات و کمبود سرمایه، ١٠ درصد سپرده آنها نگه داشته شد و سود پس از سال ٩٤ را نیز محاسبه نکردند؛ البته نه‌اینکه نخواهند پرداخت کنند، بلکه درحال‌حاضر اصل پول پرداخت می‌شود و سپس در گام بعدی پس از فروش تمامی اموال و دارایی‌ها و احصای وام‌ها، ١٠ درصد پول نگه‌داشته‌شده و سود پرداخت می‌شود.

پزشکیان با اظهار اینکه اعتراضاتی درباره ‌اینکه سپرده برخی سپرده‌گذاران تا ٢٠٠ میلیون تومان پرداخت نشده است، اظهار کرد: مقرر شده تیمی به‌ این منظور تشکیل شود تا مشخص شود افرادی که تا ٢٠٠ میلیون تومان سپرده داشته‌اند، چه‌میزان به حقوق خود رسیده‌اند؛ اما سود و ١٠ درصد سپرده سپرده‌گذاران پس از فروش تمامی اموال و دارایی‌ها در صورت وجود منابع پرداخت می‌شود.

او ادامه داد: البته مقرر شده بود تمام کسانی که در بانک سپرده گذاشته‌اند، حتی تا میلیاردها تومان، فقط تا ٢٠٠ میلیون تومان بگیرند نه‌اینکه افرادی که تا ٢٠٠ میلیون سپرده گذاشته‌اند.  نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به‌ اینکه دارایی‌های کاسپین بیشتر شرکت، زمین و پروژه بوده و پول نیست، تصریح کرد: این اموال و دارایی‌ها باید به فروش برسد و تبدیل به منابع شود، البته بانک مرکزی به‌ اندازه میزان دارایی‌هایی که وجود دارد، ردیف اعتباری باز کرده است؛ با‌این‌حال بخشی از دارایی‌ها وجود دارد که خط اعتباری آن باز نشده است. 

 

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.