| کد خبر: 147826 |

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

تشریح پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی با قابلیت برخورداری از فاینانس 30 میلیارد دلاری/ پیگیری فاینانس 500 میلیون دلاری آذربایجان برای راه‌آهن رشت- آستارا

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر تکلیف 30 میلیارد دلار از سقف 55 میلیارد دلاری فاینانس بودجه امسال مشخص شده است که هر دستگاهی می تواند با ارائه پروژه قابل دفاع سهمی در این ارقام داشته باشد.

تین نیوز

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر تکلیف 30 میلیارد دلار از سقف 55 میلیارد دلاری فاینانس بودجه امسال مشخص شده است که هر دستگاهی می تواند با ارائه پروژه قابل دفاع سهمی در این ارقام داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایلنا اصغر فخریه با بیان اینکه در بودجه اجازه برخورداری از فاینانس 55 میلیارد دلاری به دولت داده شده است، گفت: طبق بودجه امسال دولت می‌تواند از 50 میلیارد دلار فاینانس و 5 میلیارد دلار وام خارجی دولتی یا وام موسسه مالی خارجی استفاده کند . بنابراین طبق بودجه، دولت می‌تواند تا سقف 55 میلیارد دلار وام خارجی بگیرد.

وی تاکید کرد: دولت برای هیچ یک از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها سقفی برای دریافت این فاینانس مشخص نکرده است و هر دستگاهی بنا بر پروژه‌ای که معرفی می کند و به تایید دولت می رسد، می‌تواند به این منابع دست پیدا کند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از منابع 5 میلیارد دلاری وام خارجی که دولت می تواند از دولت یا شرکت خارجی دریافت کند، تکلیف ۱.۲ میلیارد یورو آن مشخص شده که از محل فاینانس روسی به برقی‌سازی راه آهن گرمسار- اینچه برون می رسد. بخشی از این منابع 5 میلیارد دلاری هم به پروژه‌های وزارت نیرو اختصاص پیدا می‌کند اما هنوز تکلیف مابقی این منابع تا سقف 5 میلیارد دلار مشخص نیست.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین به دنبال نهایی کردن وام 500 میلیون دلاری از کشور آذربایجان برای تامین مالی پروژه ساخت راه آهن رشت - آستارا هستیم.

فخریه کاشان با اشاره به سهم وزارتخانه‌ها از فاینانس 50 میلیارد دلاری تاکید کرد: دولت هیچ سهمی برای این وزارتخانه‌ها مشخص نکرده است. هر وزارتخانه‌ای که بتواند طرح قابل دفاعی را پیشنهاد دهد در اولویت دریافت فاینانس قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه چه نهادی مسئول توزیع فاینانس‌ها و نظارت بر آن را بر عهده دارد اظهار داشت: در قانون برنامه پنجم اعلام شده که کمیته‌ای تشکیل شود برای نظارت بر فاینانس‌ها که رئیس این کمیته نماینده وزارت دارایی است. در برنامه ششم هم به این موضوع اشاره شده است.

فخریه کاشان بااشاره به تغییراتی که در تشکیل و اداره این کمیته به وجود آمده گفت: آقای خزاعی (رییس سازمان سرمایه گذاری خارجی) به استناد مجوزی که از دولت گرفت توانست به تشکیل کمیته ای متشکل از نمایندگان سازمان برنامه و وزارت دارایی و بنده اقدام کند و یک شیوه نامه‌ای تهیه شده که در آ‌ن شیوه نامه مشخص شد وزارت دارایی مسئول تهیه بیمه و بانک مرکزی مسئول برقراری مذاکرات بانکی و سازمان برنامه مسئول توزیع فاینانس 50 میلیارد دلاری باشد.

وی افزود: اما در اجرا، این شیوه‌نامه مورد اختلاف قرار گرفت و قرار بر این شد که بانک مرکزی مسئولیت فاینانس‌ها را بر عهده بگیرد و در حال حاضر هم هماهنگی‌های خوبی بین دستگاه‌ها و بانک مرکزی برقرار شده و از این پس بانک مرکزی مسئولیت نظارت بر فاینانس‌ها را دارد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درباره مذاکرات با چند کشور برای تامین فاینانس 50 میلیارد دلاری اظهار داشت: با کشور دانمارک مذاکرات برای فاینانس یک میلیارد یورویی انجام شده و هنوز پروژه خاصی برای استفاده از این فاینانس تعریف نشده است.

وی گفت: بانک صنعت و معدن کشورمان با بانک دانمارکی تفاهم نامه امضا کرده و هر وزارتخانه می‌تواند برای اخذ این فاینانس از سازمان برنامه و بودجه مجوز دریافت کند.

فخریه کاشان افزود: همچنین اخیرا با کشور کره جنوبی برای 8 میلیارد یورو فاینانس قرارداد منعقد کرد‌ه‌ایم با ایتالیایی‌ها هم به زودی برای تامین فاینانس3 میلیارد یورویی قرارداد به امضا می‌رسد.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین با یک بانک اتریشی برای فاینانس یک میلیارد یورویی و با ژاپنی‌ها برای فاینانس 10 میلیارد دلاری به زودی قرار داد منعقد می‌کنیم.

فخریه کاشان تاکید کرد:‌ با یک کمپانی خاص کشور آلمان هم برای یک پروژه خاص در حال نهایی کردن قرارداد فاینانس 3 میلیارد یورویی هستیم که ۱.۷ میلیارد یورو از این فاینانس به پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی مربوط است.

وی گفت: مجموع این ارقام بر پایه دلار، چیزی بیش از 30 میلیارد دلار است و در حال حاضر تکلیف 30 میلیارد دلار از سقف 55 میلیارد دلاری فاینانس بودجه امسال مشخص شده است که هر دستگاهی می تواند با ارائه پروژه قابل دفاع سهمی در این ارقام داشته باشد.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.