| کد خبر: 146203 |

امضای موافقت نامه تسهیل تجاری ایران و ارمنستان

موافقت نامه ای بین ایران و ارمنستان برای ورود کالاهای نیم ساخته به این کشور و سایر کشورهای اوراسیا امضا شده و این امر برای ارسال و صدور کالاهای نیم ساخته ایرانی که در ارمنستان تکمیل می شوند بسیار موقعیت خوبی است

تین نیوز
موافقت نامه ای بین ایران و ارمنستان برای ورود کالاهای نیم ساخته به این کشور و سایر کشورهای اوراسیا امضا شده و این امر برای ارسال و صدور کالاهای نیم ساخته ایرانی که در ارمنستان تکمیل می شوند بسیار موقعیت خوبی است

به گزارش اگزیم نیوز،  کارشناسان با تأکید بر این نکته که ایران به جهت قرار گرفتن در بهترین موقعیت ترانزیتی در منطقه آسیا می‏ تواند مسیری مناسب برای ترانزیت کالاهای کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا باشد معتقدند قرار داشتن بین دو دریای خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب  و قرار گرفتن در موقعیت ترانزیتی شرق به غرب موقعیت ویژه ای است که کشور ما از آن بهره مند است. به گفته آنها عضویت در این اتحادیه به لحاظ مسیر ترانزیتی موقعیت ویژه ای برای ایران ایجاد کرده است که در یک طرف باعث می شود دسترسی به بازارهای اوراسیا به عنوان یک بخش مهم در منطقه تسهیل شود که این امر باعث می شود همواره بازاری مناسب برای محصولات ایران مهیا باشد. در این رابطه در آستانه امضای توافقنامه تعرفه ترجیحی بین ایران و اوراسیا، اگزیم نیوز به منظور بررسی شرایط و امتیازات تسهیل ارتباطات تجاری با اوراسیا با شاهرخ ظهیری نایب رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان گفتگو کرده است.

وی در خصوص اهمیت تقویت ارتباطات تجاری با منطقه اوراسیا گفت: کشورهای حوزه اوراسیا با جمعیت نزدیک به 300 میلیون نفر موقعیت بسیار مناسبی برای صادرات ما فراهم آورده اند و هر گونه اقدامی در راستای دستیابی آسان به این بازار لازم و ضروری است.

وی با اشاره به اقدامات قبلی در این باره گفت: چندی پیش موافقت نامه ای بین ایران و ارمنستان برای ورود کالاهای نیم ساخته به این کشور و سایر کشورهای اوراسیا امضا شد. این امر برای ارسال و صدور کالاهای نیم ساخته ایرانی که در ارمنستان تکمیل می شوند بسیار موقعیت خوبی است. الگوهای زندگی و مصرف ساکنان آن کشور روز به روز بهتر و موجب افزایش تقاضا برای دامنه وسیعی از کالاها و محصولات مصرفی در سال های آینده خواهد شد و از طرفی کشور ارمنستان از طریق جاده و خط ریل به کشور گرجستان (بنادر آزاد پوتی و باطومی) و اروپای شرقی و همچنین با کشور روسیه مرتبط است و با توجه به هزینه حمل ارزان ریلی و آبی می توان کالاهای ساخته و نیمه ساخته شده را به آن منطقه و در گام بعدی به همه کشورهای حوزه CIS ارسال کرد.

شاهرخ ظهیری در گفتگو با اگزیم نیوز به امتیاز بهره مندی از تسهیلات کشاورزی ایران در حوزه برون مرزی نیز اشاره کرد و افزود: در این راستا محصولاتی که برای ایران کاشته و وارد کشور می شود، نباید از حقوق و عوارض گمرکی برخوردار شود. 

وی با اشاره به ارسال کلیه نرخ های اجاره برای زمین های کشاورزی ارمنستان توسط این کشور و ضمن ابراز تاسف از عدم پاسخ روشن و شفاف وزارت جهاد کشاورزی ایران اظهار کرد: قرار است به کشاورزان ایرانی فعال در ارمنستان پروانه ای اعطا شود تا در صورت ورود محصولات کشاورزی به ایران حقوق و عوارض گمرکی آن رایگان باشد.

مدیر عامل مرکز تجاری ایرانیان در ارمنستان در رابطه با فعالیت این مرکز اظهار کرد: با توجه به جمعیت اندک ارمنستان نباید به فعالیت تجاری در این کشور  بسنده کنیم؛ اما نکته مهم بازار مناسب این کشور است که سکوی پرتاب مناسبی به سمت بازارهای روسیه و اوراسیا و حوزه قفقاز است.

ظهیری اضافه کرد: از آنجا که اتاق بازرگانی قادر به فعالیت تجاری نیست، ما تلاش داریم یک شرکت تجاری برای اتاق تشکیل دهیم و به زودی یک فروشگاه مرکزی برای محصولات ایرانی در ارمنستان ایجاد خواهد شد.

 

وی با بیان این مطلب که کالاهای ایرانی فروخته شده در این مرکز، فاقد حقوق و عوارض گمرکی خواهند بود، ادامه داد: دولت ارمنستان با این مهم موافقت کرده است و در صورت صادرات مجدد این محصولات از ارمنستان به روسیه باز هم حقوق و عوارض گمرکی نخواهد داشت که امتیاز بالایی برای کشورمان است.

ظهیری بعنوان نمونه از بازار مناسب خرمای ایران در روسیه یاد کرد و گفت: انبارها برای بسته بندی خرمای ایران آماده اند و در نتیجه، صدور خرمای ایران از کشورمان به روسیه بدون عوارض گمرکی صورت می گیرد. از طرفی حمل و نقل از ارمنستان به مسکو به راحتی توسط حمل و نقل ریلی در جریان است.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان با ابراز امیدواری از نهایی شدن این طرح در سال جاری اعلام کرد: انبارهای لجستیکی در ارمنستان در دست ساخت است که کالای صادراتی بدون  حقوق  و عوارض گمرکی وارد این مرکز آزاد تجاری شده و معنای آن این است که کالای ایرانی از این مسیر بدون عوارض وارد اوراسیا می شود.

وی منافع بین دو کشور را در دو حوزه سیاسی و اقتصادی دسته بندی کرد و گفت: در شرایط بدون تنش منافع اقتصادی مد نظر کشورهاست و در تعاملات سیاسی نیز منافع اقتصادی در نظر گرفته می شود. بنابراین با توجه به اینکه روابط نسبتا خوبی با اوراسیا داریم، از نظر افزایش صادرات غیر نفتی چشم انداز خوبی را می توان تصور کرد.

ظهیری از روابط کشورمان با کشورهای گرجستان، قزاقستان و ارمنستان اظهار رضایت کرد و گفت: در حال حاضر از میان کشورهای اوراسیا تنها رابطه ما با آذربایجان رضایت بخش نیست. برای رفع این چالش ها نیازمند توسعه روابط دیپلماتیک هستیم. در حال حاضر رابطه تجاری ما  با آذربایجان گرفتار موانع و سنگ اندازیهای قانونی است، به شکلی که تجار به دلیل مانع تراشی های متعدد از ادامه فعالیت منصرف می شوند. این مشکلات نیز با گفتگو و تعامل بیشتر قابل حل است. 

 

منبع: اگزیم نیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.