| کد خبر: 145854 |

طلا عقب‌نشینی کرد

درحالی طلا در بازارهای جهانی و به دنبال آن بازار داخلی، از هفته گذشته افزایش نرخ را تجربه کرده و وارد کانال‌های جدید قیمتی شده است که از روز دوشنبه شرایط کمی تغییر کرد و با وجود ادامه روند رو به رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی، نرخ انواع طلا و سکه در بازار داخلی سیر نزولی به خود گرفت و قیمت‌ها عقب‌نشینی کرد.

تین نیوز

 درحالی طلا در بازارهای جهانی و به دنبال آن بازار داخلی، از هفته گذشته افزایش نرخ را تجربه کرده و وارد کانال‌های جدید قیمتی شده است که از روز دوشنبه شرایط کمی تغییر کرد و با وجود ادامه روند رو به رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی، نرخ انواع طلا و سکه در بازار داخلی سیر نزولی به خود گرفت و قیمت‌ها عقب‌نشینی کرد.

به طوری که با وجود رشد نرخ اونس طلا و رسیدن این نرخ به ۱۳۵۵دلار، اما نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار با یک هزارتومان کاهش، به ۱۲۵هزارتومان رسید و سکه طرح جدید با سقوط ۱۵ هزارتومانی، در جایگاه یک میلیون و ۲۵۷ هزارتومان قرار گرفت.

در هفته گذشته با توجه به تحولات حوزه اقتصاد جهانی از جمله کاهش ارزش دلار به دلیل توفان هاروی، نرخ طلا با افزایش مواجه شد و به این ترتیب شاهد نوعی شوک قیمتی در این بازار بودیم؛ به گونه‌ای که در مدت یک هفته نرخ هر اونس طلا چیزی در حدود ۳۴ دلار افزایش پیدا کرد و از نرخ ۱۲۹۱دلار به ۱۳۲۵ دلار رسید.

 

تشدید نرخ طلای جهانی با آزمایش اتمی کره شمالی

به هرحال هفته گذشته درحالی طلا با افزایش نرخ مواجه شد که با آزمایش اتمی کره‌شمالی درچند روز گذشته و بالاگرفتن تنش‌های ژئوپلتیکی این امر شوک دیگری را به این بازار وارد کرد و سبب شد تا رشد نرخ در بازارهای جهانی تشدید شود و این فلز زرد با بیش از یک درصد افزایش در روز گذشته؛ به بیشترین نرخ خود در یک سال گذشته برسد.

آنطور که تحلیلگران بازارهای جهانی می‌گویند، پس از عامل توفان هاروی، آزمایش اتمی اخیر از عوامل مهم دیگری بوده است که بر نرخ طلا تاثیرگذاشته و باعث رشد بیشتر این فلز زرد رنگ شده است. به نظر می‌رسد که این آزمایش اتمی، قوی‌تر از آزمایش‌هایی بوده که تاکنون از جانب کره‌شمالی شکل گرفته و این امر سرمایه‌گذاران را متمایل به سرمایه‌گذاری روی طلا به عنوان کالایی مطمئن‌تر کرده است. به هر حال این شرایط سبب شد تا نرخ طلا تا مرز ۱۳۳۸ دلار به ازای هر اونس نیز پیش برود که این نرخ بیشترین نرخ پس از افزایش نرخ آخر ماه اوت است که نرخ هر اونس طلا به ۴۷/۱۳۳۹ دلار رسید، هرچند که پس ازاین رشد، نرخ اونس کمی تعدیل شد و در نهایت بر نرخ ۱۳۳۵دلار قرار گرفت.

جمیل احمد، معاون تحقیقات بازار در FXTM، گفته است: «قیمت طلا پس از تشدید تنش‌های ژئوپلتیکی که حول محور کره‌شمالی رخ داده، افزایش یافته است.» وی افزود: «سرمایه‌گذاری روی طلا برای سرمایه‌گذاران امن‌تر به نظر می‌رسد. با وجود این تنش‌ها به نظر نمی‌رسد که سرمایه‌گذاران مایل به سرمایه‌گذاری روی چیز دیگری باشند و ترجیح می‌دهند موقعیت‌های طلای خود را حفظ کنند.»

 

 روند حرکتی نرخ طلای داخلی

به هر حال این روند در حالی بر بازار جهانی طلا حاکم بود که تاثیر آن بر بازار داخلی دور از انتظار نبود و با در نظر گرفتن این موضوع که بازار داخلی طلا و سکه همواره تابعی از حرکت‌های قیمتی طلا در بازارهای جهانی است، این انتظار وجود داشت که قیمت‌ها در بازار داخلی نیز تحت تاثیر این جریان دچار نوسان شود.

به این ترتیب افزایش نرخ هر اونس طلا در هفته گذشته، باعث شد تا بازار داخلی نیز متاثر از این جریان با رشد نرخ مواجه شود و نرخ هر گرم طلا رکورد ۵ سال اخیر را بزند. البته همزمانی افزایش نرخ طلای جهانی با کاهش سود سپرده بانکی که براساس دستورالعمل بانک مرکزی از ابتدای هفته در بانک‌ها به اجرا درآمد، این تصور را ایجاد کرد که این افزایش ناشی از کاهش سود سپرده بانک‌ها بوده و تاحدی باعث التهابات دراین بازار شد.

 

دلایل کاهش یکباره نرخ طلا و سکه

این شرایط در حالی بر بازار طلا حاکم بود که از روز دوشنبه شرایط کمی متفاوت شد و قیمت‌ها در بازار داخلی طلا و سکه، برخلاف روند افزایشی در بازارهای جهانی، با افت مواجه شد و کاهش یافت. اما دلیل کاهش نرخ طلا و سکه در بازار داخلی با وجود رشد اونس طلا در بازار جهانی چه بوده است؟

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره دلایل این امر در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» گفت: درحالی که نرخ طلای جهانی در روز دوشنبه همچنان رو به افزایش بود، اما ما شاهد کاهش نرخ طلا و سکه در بازار داخلی بودیم به طوری که هر قطعه سکه با وجود رشد ۱۰ دلاری اونس، چیزی در حدود ۱۵هزارتومان افت را تجربه کرد و هر گرم طلای ۱۸ عیار هزارتومان ارزان شد.

او با بیان اینکه با ادامه روند کاهشی قیمت‌ها، روز گذشته هر قطعه سکه طرح جدید به یک میلیون و ۲۵۷ هزارتومان و نیم سکه ۶۶۵هزارتومان قیمت‌گذاری شد افزود: ربع سکه و سکه‌های گرمی هم از دیگر انواع سکه بودند که با کاهش نرخ مواجه شدند.

وی با بیان اینکه کاهش التهابات بازار طلا در چند روز گذشته و کاهش نسبی نرخ ارز، از فاکتورهای مهمی هستند که بر کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی تاثیر داشته و باعث شده که نرخ انواع سکه و طلا نیز با افت مواجه شوند افزود: این عوامل نشان می‌دهد که در این مدتی که قیمت‌ها رشد داشت، تقاضای کاذب ایجاد نشده و روال بازار عادی بوده است.

او اجرای سیاست کاهش نرخ سود بانک‌ها و تاثیر این موضوع بر بازار را چندان جدی ندانست و گفت: اجرای این سیاست، موضوعی نبوده است که بر بازار طلا و سکه تاثیر گذاشته باشد و باعث رشد قیمت‌ها دراین بازار شده باشد.

 به گفته کشتی‌آرای باید براین موضوع تاکید کنم که وقتی نرخ جهانی طلا افزایش می‌یابد، این موضوع یک هیجان توام با نگرانی در بازار ایجاد می‌کند که می‌تواند به صورت موقت بازار داخل را هم تحت تاثیر قرار دهد و این جنب و جوشی که در بازار ایجاد می‌شود، در کنار سایر عوامل، زمینه رشد قیمت‌ها را به وجود می‌آورد.

این فعال بازار معتقد است، وقتی که از نوسانات عادی و نوسانات خارج از چارچوب کاسته می‌شود، این امر باعث می‌شود که التهابات هم کاهش یابد و روال بازار عادی و روند رو به رشد قیمت‌ها متوقف شود. به هرحال در حاضر نرخ طلای داخلی نسبتا با بازار جهانی همگام است و با یکدیگر مطابقت دارند.

 

سخن آخر

تحولات حوزه اقتصاد جهانی در مدت اخیر درحالی باعث شد نرخ طلا در بازار جهانی با رشد مواجه شود که این امر بر بازار داخلی نیز تاثیر گذاشت و زمینه رشد قیمت‌ها را در این بازار به وجود آورد. اما این شرایط در بازار داخلی دو روزی است که تغییر کرده و شاهد کاهش قیمت‌ها در این بازار هستیم که امید می‌رود این روند ادامه یابد و از التهابات این بازار کاسته شود. ضمن اینکه فعالان بازار هم این اطمینان را می‌دهند که این روند افزایشی کوتاه‌مدت و موقتی بوده و ازاین التهابات به‌تدریج کاسته خواهد شد.

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.