| کد خبر: 143184 |

در دیدار ترکان و مقام های ارمنستان اعلام شد:

راه اندازی خط سوم انتقال برق ایران و ارمنستان، سطح مناسبات اقتصادی دوجانبه را افزایش می دهد

وزیر زیرساخت های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان در دیدار با مقام های بلندپایه کشورمان گفت که راه اندازی خط سوم انتقال برق میان این کشور و ایران، سطح مناسبات اقتصادی دوجانبه را تا حدود سه برابر افزایش خواهد داد.

تین نیوز

وزیر زیرساخت های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان در دیدار با مقام های بلندپایه کشورمان گفت که راه اندازی خط سوم انتقال برق میان این کشور و ایران، سطح مناسبات اقتصادی دوجانبه را تا حدود سه برابر افزایش خواهد داد.

به گزارش ایرنا، مانوکیان در دیدار روز گذشته (چهارشنبه) با اکبر ترکان مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران، ضمن خیرمقدم به هیات ایرانی و اشاره به تلاش های مسئولان دو کشور برای ارتقای سطح مناسبات در حوزه های مختلف، طرح احداث خط سوم انتقال برق فشار قوی بین ارمنستان و ایران را ارزشمند دانست و ابراز امیدواری کرد که با راه اندازی این پروژه و توسعه ظرفیت بلوک دوم نیروگاه حرارتی و نیروگاه برق آبی مغری، ظرفیت تهاتر برق و گاز میان دو کشور تا سال 2019 به دو تا سه برابر افزایش یابد.

وی همچنین زمینه های همکاری های دو کشور در زمینه انرژی برق را ارزشمند خواند و دورنمای همکاری های سه کشور ایران، ارمنستان و ترکمنستان و همچنین ایران، ارمنستان و گرجستان را در قالب همکاری های سه جانبه انرژی مفید ارزیابی نمود.

وزیر زیرساخت های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان در این ملاقات، اصلی ترین زمینه های برنامه توسعه ارمنستان را در زمینه تولید انرژی برق و احداث نیروگاه های برق آبی و خورشیدی، معرفی کرد.

ترکان در این دیدار که کاظم سجادی سفیر ایران در ارمنستان و محسن عرب باغی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز حضور داشت، با اشاره به نگاه مسئولین دو کشور به ارتقای سطح مناسبات و همکاری ها بویژه در حوزه های اقتصادی، تجاری، انرژی، گردشگری و حمل و نقل، به معرفی ظرفیت های گازی ایران و اهمیت همکاری های گازی کشورمان با کشورهای همسایه بویژه ارمنستان، اشاره کرد.

ترکان بهره برداری از ظرفیت های معدنی ارمنستان را یکی از جاذبه ها و زمینه های خوب همکاری بین دو کشور دانسته و خواستار مشارکت سرمایه گذاران ایرانی و ارمنی برای توسعه این حوزه شد.

طرفین در این دیدار ضمن با اهمیت دانستن احداث منطقه آزاد مغری، ابراز امیدواری کردند ایجاد این منطقه و توسعه آن، زمینه همکاری ها با ارمنستان و به ویژه کشورهای اورآسیایی را دوچندان نموده و ظرفیت های موجود همکاری های ایران و ارمنستان، پیوندهای نیرومندی را برای همکاری های آتی به وجود آورد.

ترکان مشاور رئیس جمهوری روز سه شنبه همچنین با سورن کارایان وزیر توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری ارمنستان دیدار کرد و دو طرف برای فعال کردن ظرفیت های همکاری میان مناطق آزاد تجاری دو کشور توافق کردند.

ترکان با اشاره به تاکید مقام ها و مسئولان عالیرتبه ایران و ارمنستان برای بالا بردن سطح روابط اقتصادی و تجاری، بر برداشتن گام های عملی برای تحرک بخشیدن در این زمینه به ویژه در منطقه آزاد تجاری ارس و مغری تاکید کرد.

وی ساخت کارخانجات مشترک در این مناطق و تبدیل منابع معدنی به کالاهای صادراتی را از اهداف اصلی ایجاد مناطق آزاد تجاری عنوان کرد و گفت: دو کشور می توانند با ساخت کارخانجاتی نظیر مس نه تنها باعث ایجاد اشتغال و شکوفایی صنعتی شوند، بلکه زمینه های لازم برای صدور کالاهای تولیدی مشترک را به حوزه اورآسیا و اروپا فراهم کنند.

مشاور رئیس جمهوری ضمن تاکید بر موقعیت ویژه جغرافیایی ارمنستان برای ورود و دسترسی به دریای سیاه و اروپا افزود: ارمنستان می تواند بعنوان پلی میان ایران و اروپا عمل کرده و زمینه های لازم را برای ترانزیت کالا و صادرات ایرانی به قاره اروپا، برعهده گیرد.

ترکان همچنین بر توانایی خوب فنی و مهندسی پیمانکاران ایرانی برای توسعه منطقه آزاد مغری ارمنستان تاکید کرده و خواهان فراهم کردن بسترهای لازم دولت ارمنستان برای حضور پیمانکاران ایرانی، جهت تهیه زیرساخت های لازم در این منطقه شد.

سورن کارایان وزیرتوسعه اقتصادی و سرمایه گذاری ارمنستان نیز در این دیدار ضمن اشاره به همکاری های خوب خود با سجادی سفیر ایران در ایروان جهت افزایش سطح مناسبات اقتصادی، از موافقت خود با پیشنهادهای طرف ایرانی در حوزه های گردشگری، بازرگانی، برند حلال و ... خبر داد و گفت: دولت ارمنستان طرح توسعه اقتصادی این کشور را برای سال 2025 تدوین و به مرحله اجرا درآورده و مشتاقانه خواستار حضور جدی بخش های دولتی و خصوصی ایران، برای عملیاتی کردن تمامی این طرح ها هستیم.

ترکان روز چهارشنبه همچنین با حضور در مسجد جامع کبود ایروان، از بخش های مختلف این مکان مذهبی نظیر صحن اصلی، کتابخانه، غرفه های صنایع دستی و سنتی و نمایشگاه تصویری مراحل بازسازی این مسجد، دیدار کرد.

سجادی سفیر ایران در ارمنستان در این دیدار، توضیحات کاملی در خصوص مراحل مختلف روند بازسازی این مسجد که در سال های گذشته و به ویژه دو سال اخیر صورت گرفته است، به آقای ترکان و هیئت همراه، ارائه کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.