| کد خبر: 142282 |

تقویت اقتصاد شفاف با برنامه‌های وزیر پیشنهادی روحانی

شفافیت اقتصادی، مبارزه با مفاسد، کاهش تصدی‌گری دولت، تحقق اصل۴۴، افزایش مشارکت بخش خصوصی، پاسخگویی و رونق اقتصادی؛کلید واژه‌های اصلی برنامه مسعود کرباسیان درباره مسائل اقتصادی است. راهبردهای هفت‌گانه‌ای که در برنامه وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی تعریف‌شده، مسائل کلیدی اقتصاد کشور را نشانه رفته و برنامه‌هایی برای مشارکت در اصلاح ساختار درآمد و هزینه دولت به شمار می‌رود.

تین نیوز

شفافیت اقتصادی، مبارزه با مفاسد، کاهش تصدی‌گری دولت، تحقق اصل۴۴، افزایش مشارکت بخش خصوصی، پاسخگویی و رونق اقتصادی؛کلید واژه‌های اصلی برنامه مسعود کرباسیان درباره مسائل اقتصادی است. راهبردهای هفت‌گانه‌ای که در برنامه وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی تعریف‌شده، مسائل کلیدی اقتصاد کشور را نشانه رفته و برنامه‌هایی برای مشارکت در اصلاح ساختار درآمد و هزینه دولت به شمار می‌رود.

براساس برنامه‌های ارائه‌شده مسعود کرباسیان نگاه مثبتی در زمینه قراردادهای «PPP» مشارکت بخش خصوصی و عمومی دارد که حکایت از راهکارهای نوین در جذب سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی است.

 با توجه به موارد عنوان شده می‌توان تفکر اقتصادی و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را از ویژگی‌های بارز مسعودکرباسیان دانست. در ادامه نظر تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نسبت به وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی می‌خوانید که معتقدند مسعود کرباسیان در نخستین جلسه موفق به دریافت رای اعتماد نمایندگان خانه ملت خواهد شد.

ژرژیک آبرامیان، نماینده ارامنه جنوب ایران:

 با توجه به اینکه کرباسیان از طرف دکتر روحانی معرفی شده و می‌توان گفت وی به‌طور قطع بهترین‌ها را برای اداره امور کشور انتخاب می‌کند، بنابراین من نظرم نسبت به کرباسیان مثبت است. به علاوه با توجه به تعامل عالی و خوب مسعود کرباسیان به عنوان ریس گمرک با نمایندگان مجلس می‌توان گفت این تعامل جزو کارنامه مثبت وی به شمار می‌رود علاوه بر این گمرک یک حوزه مهم اقتصادی است که کرباسیان در این سال‌ها مدیریت خوبی در آنجا داشته است.

 

مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود:

مسعود کرباسیان گزینه مناسبی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی است. با توجه به اینکه سازمان امور مالیاتی از زیر مجموعه‌های وزارت اقتصاد، ساختار سنتی دارد کرباسیان می‌تواند در این باره با دانش خود در این بخش شفاف‌سازی کند. به نظر من وی با نگاه عالمانه و عاقلانه می‌تواند شرایط تولیدکننده‌ها و مسائل عمده کشور را درک کند و ما نیز از وی حمایت می‌کنیم.به علاوه با توجه به تجربه مسعود کرباسیان در مدیریت گمرک، وی با برخی از خلأها و ظرفیت‌های حوزه مسائل اقتصادی آشنایی دارد؛ بنابرین می‌تواند با انتخاب معاونان قوی در حوزه‌های مختلف اقتصاد وضعیت فعلی را با نگاه جدید دگرگون کرده و در راستای رفع خلأهای موجود در وزارت اقتصاد گام بردارد. در یک کلام؛ وزارت اقتصاد بیشتر از سایر وزارتخانه‌ها مورد توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و مسعود کرباسیان گزینه مناسبی برای وزارت اقتصاد است.

 

غلامرضا کاتب، نماینده گرمسار:

 در یک نگاه کلی می‌توان گفت تیم اقتصادی کابینه پیشنهادی کشور می‌تواند ناهماهنگی میان افراد را حل کند. حضور مسعود کرباسیان برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی از آن جایی که تعاملات کاری، اداری و اجرایی میان آقایان سیف و شریعتمداری و وی وجود دارد می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات روز اقتصاد ایران را حل کند. به هر روی اولویت نخست وزیران در دولت دوازدهم باید اقتصاد باشد. یکی از چالش‌های جدی ما رسیدن به کاهش نرخ بیکاری است به طوری که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید تا پایان برنامه ششم نرخ بیکاری ۴ درصد کاهش یابد. برای تحقق این مهم نیز باید«اشتغال» محور بخش تولیدی و خدماتی کشور باشد. به عبارت دیگر باید در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حرکت کرد و از ظرفیت بخش خصوصی بهره گرفت که برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی حکایت از حرکت در این مسیر دارد.

 

رحیم زارع، نماینده آباده، بوانات و خرمبید:

یک اصل بنیادی در هر دولتی وجود دارد و آن اصل هماهنگی است، این در حالی است که همواره وظایف سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد تداخل دارند.در دولت یازدهم وزیر امور اقتصادی و دارایی در کنترل امور اقتصادی در بخش‌های مختلف عملکرد موفقی داشت اما در برخی موارد نیز جزیره‌ای عمل شد. در برخی موارد نبود نگاه نظام‌مند در تیم اقتصادی دولت و ترجیح منافع سازمانی بر منافع ملی مشاهده شد؛ بنابراین ممکن است در دولت دوازدهم با بحران‌های جدی‌تری روبه‌رو باشیم. حتی ممکن است در دولت دوازدهم مشکلات ساختاری داشته باشیم. به عقیده برخی کارشناسان؛ بازار سرمایه، یکسان‌سازی نرخ ارز، بازار پول و مالی از بحران‌های آینده به شمار می‌روند. در ساختارهای تولید و توسعه اقتصادی و زیربنایی نیز مشکلاتی وجود دارد. با این همه کاهش اتکای بودجه به نفت از حسن‌های بزرگ و قابل توجه دولت یازدهم بود. حال با توجه به اینکه گروه اقتصادی دولت تغییر چندانی نکرده، وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد باید برنامه ششم توسعه و سیاست اقتصاد مقاومتی را به عنوان راهبرد در نظر بگیرد. در این بین آقای کرباسیان گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم کارنامه موفقی را در مدیریت بنگاه‌های اقتصادی دارد. طیب‌نیا ایده‌پرداز بود؛ اما کرباسیان یک مدیر خوب است و با تکیه بر این سوابق و تجربه‌ها می‌تواند رای مثبت بالایی از نمایندگان خانه ملت داشته باشد.

 

محمد جواد جمالی نوبندگانی، نماینده فسا:

کرباسیان سابقه‌ای بسیار خوب دارد و به عقیده من وی گزینه مناسبی برای این وزارتخانه است. به علاوه با توجه به اینکه کرباسیان پیشینه اجرایی خوبی در معاونت وزیر امور اقتصاد و دارایی دارد، می‌تواند وزیر موفقی باشد و با توجه به پیشینه مدیریتی در وزارت عریض و طویل امور اقتصادی و دارایی نیز دچار مشکل نخواهد شد. کرباسیان درگمرک از لحاظ درآمدسازی بسیار خوب عمل کرده و می‌توان امیدوار بود با توجه به نگاه وی به سرمایه‌گذاری خارجی و استفاده از توان بخش خصوصی، تحولات مثبتی در اقتصاد کلان ایران ایجاد شود.

 

هادی بهادری، نماینده ارومیه:

تا جایی که کرباسیان را می‌شناسم وی شخصی با تجربه است به طوری که تجربه وی در گمرک توانسته تحولاتی را ایجاد کند بنابراین در بحث وزارت اقتصاد نیز می‌تواند موفق باشد. مدیریت در گمرک مسعود کرباسیان را به‌عنوان یک مدیر اجرایی خوب ثابت کرده است و امیدواریم با تیم قوی وارد وزارت اقتصاد شود. کرباسیان شناخت بسیار خوبی درباره حوزه‌های مالیاتی و مناطق آزاد دارد و می‌توان گفت در حوزه بانکی نیز از مشاورهای با تجربه استفاده می‌کند. ملاک انتخاب وزیران پیشنهادی از طرف مجلس، یک مدیر انقلابی و توانمند است که در همه موضوع‌ها تسلط داشته باشد و می‌توان گفت کرباسیان تمامی این ویژگی‌ها را دارد و مدیریتی قوی در وی مشاهده می‌شود و رای خوبی از نمایندگان خواهد گرفت.

 

عبداله حاتمیان، نماینده درگز:

با توجه به اینکه کرباسیان رئیس گمرک بوده و من نیز با وی در ارتباط بودم، با صراحت می‌گویم یکی از مترقی‌ترین اداره‌های درگز، گمرک این شهرستان است با مدرن‌ترین روش در دنیا. در نهایت اینکه کرباسیان مدیری خوب، قوی، سالم و توانمند است و از اقبال عمومی برخوردار است.

کرباسیان از خانواده مذهبی و شناخته شده و مورد احترام بیشتر همکاران ما در مجلس شورای اسلامی است و با توجه به کارنامه درخشان کرباسیان در گمرک، می‌توان گفت فردی موفق در حوزه وزارت اقتصاد خواهد بود؛ چنانچه از عمده برنامه‌های وی حمایت جدی از تولید است. همانطور که انتظارداشتیم در حوزه اقتصاد، فردی قوی معرفی شود کرباسیان مدیری با سابقه و قوی است و ما ایشان را قبول داریم.

 

سیدجواد حسینی کیا، نماینده سنقر:

مسعود کرباسیان به دلیل اینکه مدیریت گمرک را برعهده داشته به برخی خلأها و ظرفیت‌ها در حوزه اقتصادی آشنایی دارد خلأهای بنابرین می‌تواند با معاونان قوی شرایط امروز اقتصاد را دگرگونی کرده و خلأهای موجود در وزارت اقتصاد را از بین ببرد.همچنین مسعود کرباسیان پیشینه اجرایی خوبی در معاونت وزیر اقتصاد و دارایی دارد و به عقیده من می‌تواند وزیر موفقی باشد. رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به آقای کرباسیان بالاست چون مورد وثوق هر دو جناح هستند و جای نگرانی نیست.

 

سخن آخر...

شفافیت نقطه مقابل فساد است و محور اصلی برنامه‌های اقتصادی مسعود کرباسیان را برای وزارت اقتصاد و دارایی در بر می‌گیرد. راهی پرمخاطره که برای موفقیت نیاز به حمایت همه جانبه از سوی سایر ارکان دولت و مجلس شورای اسلامی دارد. موفقیت کرباسیان در سکانداری وزارت امور اقتصادی و دارایی و ورود به ساختمان باب همایون می‌تواند حلقه‌های زنجیر اقتصاد شفاف در دولت روحانی را تکمیل کند.

۱۰ دیدگاه مسعود کرباسیان برای رونق اقتصاد

- مسئله اقتصاد ایران از مبارزه گسترده و غیرسیاسی با فساد

- به‌طور قطع بدون تعامل با جهان در پیله خود اسیر خواهیم بود

- دولت یک‌بار برای همیشه باید بگوید کجا می‌خواهد و می‌تواند وارد شود و کجا نمی‌تواند

- فعالان اقتصادی باید اطمینان پیدا کنند حق تولید ثروت قانونی را برای همیشه خواهند داشت

- مشخص کردن مسئله حمایت در اقتصاد ایران

- رقابتی کردن اقتصاد ایران؛ باید انحصار را برچینیم و رقابت را جایگزین کنیم

- گره‌گشایی از کسب‌وکار مردم؛ عبور از عصر کسب‌وکار تورم‌محور و رانتی به دوران کسب‌وکارهای رقابتی متکی بر بهره‌وری و نوآوری، یک انقلاب اقتصادی تمام‌عیار است

- قوانین زائد، رویه‌های مشکل‌ساز، تغییر مداوم سیاست‌ها و تشدید بروکراسی دست‌وپاگیر گره از کار بخش خصوصی باز نمی‌کند، به‌طور قطع تلاش خواهیم کرد به بخش خصوصی شوک وارد نکنیم

- به دلیل سایه سنگین ابربنگاه‌های شبه‌دولتی بر سر بخش‌خصوصی، این بخش رشد نکرده، بنابراین کاهش سایه سنگین ابربنگاه‌های شبه‌دولتی بر سر بخش‌خصوصی در اولویت برنامه‌هاست

-با بهبود محیط کسب‌وکار، سرمایه ایرانی، در محیطی رقابتی و شفاف احساس امنیت می‌کند و جذب سرمایه بین‌المللی نیز امکان‌پذیر خواهد بود

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.