| کد خبر: 141782 |

رشد تجاری از طریق افزایش مبادلات با اوراسیا

اتحادیه اقتصادی اوراسیا با اثرگذاری در روابط اقتصادی ایران با همسایگان شمالی‌اش می‌تواند تاثیر فراوانی در توسعه و رشد تجاری با هدف افزایش مبادلات با کشورهای عضو اوراسیا به منظور صادرات طرف ایرانی داشته باشد.

تین نیوز

اتحادیه اقتصادی اوراسیا با اثرگذاری در روابط اقتصادی ایران با همسایگان شمالی‌اش می‌تواند تاثیر فراوانی در توسعه و رشد تجاری با هدف افزایش مبادلات با کشورهای عضو اوراسیا به منظور صادرات طرف ایرانی داشته باشد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا، درصدد است بازار بزرگی در چارچوب قوانین سازمان تجارت جهانی ایجاد کند، تجارت میان اعضا بهبود یابد و تسهیلات بسیاری در این زمینه برای کشورهای عضو به ارمغان آورد.
در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.
اهداف این اتحادیه، ایجاد فضای واحد اقتصادی، توسعه بازار مشترک و دستیابی به حرکت آزاد کالا، سرمایه، خدمات و مردم در بازار واحد کشورهای عضو، کاهش نرخ کالاها با کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل مواد خام، ترویج رقابت سالم در بازار مشترک، سیاست‌های مشترک در کشاورزی، انرژی، فناوری و حمل‌ونقل است.
برداشت و حذف تدریجی قوانین گمرکی داخلی این کشورها، قرار دادن تعرفه خارجی مشترک بین کشورهای عضو و هماهنگ‌سازی روند گمرکی این کشورها از دیگر هدف‌های اتحادیه است. عملیاتی شدن فعالیت اقتصادی اوراسیا در گام نخست به ایجاد بازار مشترک بزرگی در حوزه کشورهای عضو این اتحادیه منجر شده است.
به‌علاوه، از آنجایی‌که رشد و توسعه تجارت با ارتقای همکاری‌های سیاسی کشورها که عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، جامعه همسود و کشورهای دیگر منطقه‌اند، اتحادیه اقتصادی اوراسیا درواقع می‌تواند زمینه‌ساز ایفای نقش مهمی در افزایش همکاری‌های تجاری و رشد اقتصادی کشورهای عضو باشد، به نحوی که ظرفیت‌های اقتصادی موجود، بیش از پیش نقش مهم خود را در توسعه همه جانبه و کمک به توسعه پایدار اعضای اوراسیا ایفا و بامکانیسم منطقه‌ای به توسعه روابط اقتصادی کشورها نیز کمک می‌کند.
بدیهی است رفع موانع و تسهیل صدور روادید و برقراری پرواز مستقیم بین کشورها با ایران می‌تواند زیربنای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی را بیش از پیش فراهم کند، آنچنانکه تنوع در فعالیت‌های مختلف سرمایه‌گذاری و اشتغال می‌تواند به گسترش همکاری‌ها بیانجامد.
این ظرفیت‌ها از برنامه‌های همگرا برای استفاده از توانمندی‌های اقتصادی ایران از جمله در مناطق آزاد کشور به‌ ویژه در انزلی، ارس و ماکو است که با جذب سرمایه خارجی انتقال فناوری‌های پیشرفته را هم به دنبال خواهد داشت.

دکتر عبدالرسول خلیلی- استاد دانشگاه و کارشناس مناطق آزاد

منبع: پايگاه اطلاع رسانی فرینا (پایگاه خبری مناطق آزاد ویژه اقتصادی)

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.