| کد خبر: 141761 |

انتقاد از بانک مرکزی در برخورد با فناوری‌های جدید مالی

یک کارشناس حوزه فناوری اطلاعات نقش بانک مرکزی را تسهیل‌گری در انجام مبادلات پولی در کشور توصیف کرد و گفت‌: وزارت ارتباطات در حوزه فین تک‌ها به بانک مرکزی مشاوره دهد تا بتوان شرایط را برای تسهیل مجوزدهی به این فناوری‌های مالی را فراهم آورد.

تین نیوز

یک کارشناس حوزه فناوری اطلاعات نقش بانک مرکزی را تسهیل‌گری در انجام مبادلات پولی در کشور توصیف کرد و گفت‌: وزارت ارتباطات در حوزه فین تک‌ها به بانک مرکزی مشاوره دهد تا بتوان شرایط را برای تسهیل مجوزدهی به این فناوری‌های مالی را فراهم آورد.

مهدی غیبی با بیان این که حوزه بانکداری نوین حوزه‌ای در حال رشد است، گفت: حوزه فین تک‌ها در بانکداری امروز از اهمیت بالایی در امور مالی و بانکی برخوردارند. بانک‌های خصوصی به دلیل ساختار چابک‌تری که نسبت به بانک‌های دولتی دارند، بسیار از آنها به سمت توجه به فناوری‌های نوین در حوزه بانکداری گرایش دارند. خصوصا در حوزه فناوری‌های مرتبط با گوشی‌های موبایل، بانک‌های خصوصی توجه خاصی به نرم‌ افزارهای مالی داشته‌اند.

وی با انتقاد از سیاست گذاری‌های بانک مرکزی در حوزه برخورد با فناوری‌های جدید مالی یا فین تک‌ها، اظهار کرد: در بسیاری از موارد استارت آپ‌ها مالی توسط بانک مرکزی فیلتر می‌شوند. بانک مرکزی چون نمی‌تواند روال نرم افزاری را در حوزه‌های مالی درک کند، آنها را از اساس رد می‌کند. قوانین و مقررات بانک مرکزی در این حوزه بسیار قدیمی هستند که باید به روز شوند، در حالی که ما در این حوزه شرکت‌ها و فعالین زیادی داریم که سال‌ها برای کارشان وقت گذاشته و زحمت کشیده‌اند.

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با بیان این که ما به نظام جامعی برای پاسخ‌گویی به وضعیت بازار نیاز داریم، ادامه داد: در حوزه بانکی در یک طرف بانک‌ها قرار دارند که سرویس‌های جدید را راه اندازی می‌کنند و در طرف دیگر مردم قرار دارند که از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند. بانک مرکزی برای تنظیم این تعامل، متناسب با شرایط روز عمل نمی‌کند و در برخورد با مسائل روز قوانین مناسبی ندارد.

غیبی وظیفه بانک مرکزی را ریل گذاری در مسیر حرکت نظام پولی کشور دانست و ادامه داد: در حوزه کسب و کارهای الکترونیکی جدید نیز بانک مرکزی نقش اصلی را ایفا می‌کند، اما وزارت ICT نیز باید به عنوان مشاور در این حوزه ایفای نقش کند و در حوزه فناوری‌های جدید مالی به بانک مرکزی اطلاعات درستی را ارائه دهد.

وی در پایان حوزه فین تک‌ها را حوزه‌ای جوان و در حال رشد توصیف کرد که نباید در مسیر حرکت آن ایجاد مانع کرد، چرا که این فناوری‌های مالی در نهایت باعث تسهیل مبادلات شهروندان خواهد شد.

فین تک‌ها یا Financial Technologies فناوری‌هایی هستند که در حوزه مالی فعالیت می‌کنند و بخشی از مبادلات را در حوزه‌های بانکی یا مالی معمولا خرد را انجام می‌دهند که مبتنی بر فناوری‌های الکترونیکی هستند. فین تک‌ها خدماتی مانند پرداخت قبض، دریافت شارژ تلفن از طریق موبایل را برای ما فراهم می‌کنند. همچنین فین تک‌ها در حوزه‌های کلان تری همچون قراردادهای شرکت های بیمه نیز می‌تواند ارائه‌ خدمات کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.