| کد خبر: 141469 |

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

◄ باید حوزه حمل‌ونقل را برای سرمایه‌گذار امن کنیم

علیم یارمحمدی نائب رئیس کمیسیون عمران دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت:تمرکز برنامه ششم توسعه در حوزه ریلی می‌توانست باعث رونق بیشتری باشد.

تین نیوز

نائب رئیس کمیسیون عمران دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت:تمرکز برنامه ششم توسعه در حوزه ریلی می‌توانست باعث رونق بیشتری باشد.

به گزارش تین‌نیوز  علیم یارمحمدی با اشاره به میزان تحقق برنامه‌های حمل‌ونقل در برنامه ششم توسعه بیان کرد: در کشور ما برنامه‌ها متأسفانه با توجه به اعتبارات  محقق نمی‌شوند و این‌یک نقیصه‌ای است که در اکثر برنامه‌های دولت وجود دارد و در اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها با کسری بودجه روبرو هستیم. این بخش عملاً برای کل بخش‌ها جنبه زیرساختی دارد و نیاز به توجه بیشتری دارد و از بودجه اگر بالای 50 درصد هم بگذارند باز کم است  این بخش اثرگذار روی تمام بخش‌ها است.این ضعف‌ها در حوزه حمل‌ونقل باید در طی یک برنامه حل بشود نه اینکه در همه برنامه‌ها تکرار شود و لاینحل باقی بماند.  

وی افزود:اعتبارات در بخش حمل و نقل به‌صورت صد درصد محقق نمی‌شود و نکته مهم‌تر این است که تمرکز برنامه ششم توسعه به‌جای اینکه بر حوزه ریلی که کم هزینه‌تر است باشد، در حوزه جاده‌ای است که نیاز به‌صرف هزینه‌های گزاف دارد. بهتر است زیرساخت‌ها در این حوزه تقویت شود و البته اکنون‌ که تحریم‌ها برداشته‌شده است با توسعه بخش ریلی و هوایی هم می‌توان باعث ورود سرمایه‌گذار و درآمدزایی در این حوزه شد.

نائب رئیس کمیسیون عمران دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این‌که حمل‌ونقل یک صنعت است و درآمدزایی دارد و صرف اعتبارات در این حوزه سرمایه‌گذاری است نه هزینه تصریح کرد: صنعت حمل‌ونقل ریلی  و دریایی مسیرهایی است که می‌توان با تقویت آنان به درآمدزایی پرداخت. توسعه این مسیرها تأثیر به سزایی در توسعه تجارت خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: از نظر ژئو پلتیکی آنچه حق کشور  است ادا نشده است. توسعه حمل‌ونقل با تکیه‌بر منابع داخلی و درآمدهای حاصله از نفت نمی‌تواند پیشرفت خوبی داشته باشد برای بهره‌برداری از صنعت حمل‌ونقل باید در این حوزه بستر را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی فراهم کرد.

یار محمدی تصریح کرد: حمل‌ونقل حوزه بسیار مهمی است که می‌تواند اقتصاد کشور را تأمین کند. این حوزه باید برای سرمایه‌گذار امن بشود. تبلیغات منفی حمل‌ونقل ما را به جهانیان ناامن معرفی می‌کند و سرمایه‌گذار وقتی از تأمین امنیت خود اطمینان نداشته باشد رغبتی به ورود به کشور را ندارد. کشور ما متأسفانه اندک بهره‌ای از شرایط طبیعی در حوزه حمل‌ونقل نبرده است. با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری صحیح در صنعت حمل و نقل اشتغال و رونق اقتصادی به جامعه‌ای که صنعت آن درگیر رکود است بر خواهد گشت.

یار محمدی گفت:باید بانک‌ها و سرمایه‌گذارها را ترغیب کرد که به مباحث زیرساختی مانند حمل و نقل ورود کنند. بعد از برجام کشورهای اروپایی تمایل زیادی به ورود به بخش‌های سرمایه‌گذاری دارند که باید موانع قانونی بر سر راه سرمایه‌گذار را برداشت و شاهد رونق در کشور بود.وزارت راه با ارائه لایحه و پیشنهاد‌ها خود به مجلس باید ورود سرمایه‌گذاری را به حوزه‌های زیرساختی تسهیل ببخشد.

وی تأکید کرد:کم‌هزینه‌ترین مسیر حمل و نقل کالا در کشور ما ریلی است با توجه به مصرف سوخت در جاده‌ها و ناوگان فرسوده البته با این وضعیت ریل‌گذاری سالیانه 500 کیلومتر نمی‌توان به آن امیدوار بود. ما در مجلس شورای اسلامی مبالغ خوبی را از درآمدهای یارانه برای توسعه ریلی فراهم کردیم .در کشور ما با داشتن مرزهای آبی و بندرها حمل و نقل نیاز به یک آمایش سرزمینی مناسبی دارد که باید با بهبود روابط بین‌المللی به رونق آن اندیشید.

وی با اشاره به نظارت بیشتر مبادی ورودی و خروجی کالا گفت: با به‌کار گرفتن نیروهای متعهد و کارشناس و تجهیزات به‌روز می‌توان از بروز تخلفات در حوزه گمرکات جلوگیری کرد . این کالا که از کریدر غرب دنیا به شمال شرق می‌رود بارها مورد بازرسی قرار می‌گیرد و اگر کالای قاچاق از مبادی ما به‌راحتی منتقل  شود باعث بدنامی و ناامنی کشور در حمل و نقل می‌شود پس نیاز است گمرک در این حوزه دقیق‌تر عمل کند.در مرزهای چابهار، میرجاوه و میلک با این نوع قاچاق درگیر هستیم و این اتفاقات به منافع عمومی کشور لطمه وارد می‌کند. گمرک از نبود کارشناس و نبود دستگاه‌های بازرسی می‌نالد.

وی در پایان گفت :ما از نظر استانداردهای جاده‌ای هنوز به‌جایی نرسیده‌ایم و اینکه جاده‌های ایمن نداریم و امکانات مناسب برای رانندگان ترانزیتی و کالای ترانزیتی فراهم نشده است یک اصل است که باید به آن اهمیت بیشتری داد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.