| کد خبر: 139137 |

دلخوش اباتری:

بانک‌داری اسلامی در کشور به‌صورت ریشه‌ای مشکل دارد

عضو کمیسیون اقتصادی جلوی صحنه سود تسهیلات بانکی با پشت صحنه سود تسهیلات بانکی تفاوت دارد،گفت: بهره مرکب شرعا اشکال دارد و نظر مراجع تقلید ما نیز قطعا همین است ولی متاسفانه در شرایط فعلی بهره مرکب گرفته می‌شود.

تین نیوز

عضو کمیسیون اقتصادی جلوی صحنه سود تسهیلات بانکی با پشت صحنه سود تسهیلات بانکی تفاوت دارد،گفت: بهره مرکب شرعا اشکال دارد و نظر مراجع تقلید ما نیز قطعا همین است ولی متاسفانه در شرایط فعلی بهره مرکب گرفته می‌شود.

سیدکاظم دلخوش اباتریدر خصوص سود بالای تسهیلات بانکی داده شده به بخش صنعت، اظهار داشت: متاسفانه سیستم بانکی و پولی کشور فرسوده است.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در یک برهه از زمان قانون عملیات بانکی بدون ربا را داشتیم که متاسفانه کارایی مناسب را نداشت، گفت: به مرور زمان یک سری اصلاحاتی در قانون پولی و مالی شد و حتی در سال‌های 87 و 86 قانون بازار غیر متشکل پولی را نوشتیم، در این قانون بانک مرکزی را مجاب کرده بودیم که حق ندارد اجازه فعالیت به موسساتی که مجوز رسمی از بانک مرکزی ندارند را بدهد.

وی با اشاره به اینکه هر فرد حقیقی یا حقوقی که قرار بود کار پولی بر اساس این قانون انجام دهد باید مجوز رسمی از بانک مرکزی را دارا می‌بود، اضافه کرد: از آن زمان باید از فعالیت غیراستاندارد و بدون مجوز جلوگیری می‌شد.

دلخوش با بیان اینکه برای بانک‌ها براساس اصل 44 قانون نوشتیم، تصریح کرد: به‌بخش زیادی از بانک‌های جدید به‌عنوان بخش خصوصی مجوز داده شد و بخش دیگری از بانک‌های دولتی را نیز به‌بخش خصوصی واگذار شد.

وی تاکید کرد : بانک‌های خصوصی شده باید بدانند مجلس شورای اسلامی کمک فراوانی به این بانک‌ها برای حضور در این عرصه کرده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: بخشی از کارهای نادرست در سیستم بانکی کشور توسط بانک‌های خصوصی انجام می‌شود؛ باید این بانک‌ها روی روال عادی و صحیح کار کنند؛ بانک یک بنگاه اقتصادی نیست که از هرچیزی سود دریافت کند.

دلخوش اباتری با تاکید بر اینکه دادن تسهیلات، سود سپرده و سود سرمایه‌گذاری بانک‌های ما روتین و طبق روال نیست، بیان کرد: وام‌های که داده می‌شود در چند جهت دارای اشکال هستند، به افراد ناکارآمد وام داده می‌شود و به افرادی که کاردان هستند انقدر وام نمی‌دهیم تا توان خود را از دست بدهد.

دریافت بهره مرکب شرعا حرام است

وی افزود: بهره مرکب شرعا اشکال دارد و نظر مراجع تقلید ما نیز قطعا همین است ولی متاسفانه در شرایط فعلی بهره مرکب گرفته می‌شود.

دلخوش در خصوص وثائق بانکی اظهار داشت: بعد از کلی گفتاری به سرمایه‌گذار وام داده می‌شود که 25 درصد آن بلوکه می‌شود، این مسئله نیز از نظر شرعی اشکال دارد و تمامی این موارد از اشکالات کار است.

بانک مرکزی باید مستقل و پاسخگو باشد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نحوه بانک‌داری اسلامی ما به‌صورت ریشه‌ای مشکل دارد، عنوان کرد: باید بانک مرکزی را مستقل و پاسخگو کنیم، پول مردم که در بانک‌ها سپرده گذاری می‌شود باید برای خود آنها هزینه شود و دولت‌ها نباید این اجازه را داشته باشند که از پول مردم استفاده کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بانک‌های کشور در حال‌حاضر تحت فشار هستند و باید سرمایه آنها افزایش یابد، متذکر شد: مردم نیز در حال ‌حاضر سرگردان هستند و نمی‌دانند باید به چه صورت وام بگیرند تا مشکل آنها حل شود.

 

منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.