| کد خبر: 139118 |

وزیر اقتصاد: سهام عدالت به‌زودی آزاد می‌شود

به گفته علی طیب نیا وزیر اقتصاد سهام عدالت به‌زودی و با مشخص شدن سود سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر تعیین تکلیف و آزاد خواهد شد.

تین نیوز
به گفته علی طیب نیا وزیر اقتصاد سهام عدالت به‌زودی و با مشخص شدن سود سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر تعیین تکلیف و آزاد خواهد شد.

وزیر اقتصاد در عین حال هیچ زمانبندی مشخص و دقیقی را برای انجام این کار اعلام نکرد.اجرای طرح سهام عدالت به مراحل نهایی خود رسیده و به گفته مسئولان سازمان خصوصی‌سازی نخستین مرحله سود سهام عدالت تا پایان تابستان امسال و پس از برگزاری مجامع سرمایه‌پذیر به‌حساب مشمولان واریز خواهد شد. از ۳۰ فروردین ۹۶ فاز دوم ساماندهی سهام عدالت آغاز شده و قرار است در این فاز سود مشمولان طرح به حسابشان واریز شود.

  • تعداد مشمولان سهام عدالت

براساس آخرین آمارها ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر مشمول سهام عدالت هستند که ۲ میلیون نفر از این تعداد فوت شده‌اند. مشمولان سهام عدالت در قید حیات ۴۷ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۶۵۸ نفر برآورد می‌شوند. تاکنون ۳۵ میلیون نفر از این تعداد به سامانه سهام عدالت مراجعه و صورتحساب دریافت کرده‌اند. ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز شماره شبای بانکی خود را در این سامانه به ثبت رسانده‌اند. قرار است سود هرکس به‌حساب خودش واریز شود. سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرده حتی سود سهام عدالت کودکان دارنده سهام تنها به‌حساب بانکی خودشان واریز خواهد شد و به والدین پرداخت نخواهد شد.

  • مجامع سبد سهام عدالت

تاکنون ۱۱ شرکت از ۶۰ شرکت سرمایه پذیر سهام عدالت مجامع خود را برگزار کرده‌اند. سود این شرکت‌ها این بار به‌حساب مشمولان واریز می‌شود.سهم سود طرح سهام عدالت از مجموع سود مصوب تقسیم شده در مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه پذیر در سال‌جاری که تاکنون جلسات مجامع عمومی آن شرکت‌ها تشکیل و برگزار شده، به ۱۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است.این سود به ۴۹ میلیون نفر مشمولان سهام عدالت تعلق دارد.

طبق مفاد قانون تجارت این شرکت‌ها ۸‌ماه فرصت دارند تا سود تقسیم شده را توزیع کنند و سازمان خصوصی‌سازی موظف است این سود را به‌حساب مشمولان سهام عدالت واریز کند.طبق برنامه اعلام شده قرار است امروز شنبه، مجامع عمومی تعدادی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت برگزار ‌شود؛ پالایشگاه‌های نفت تهران، تبریز، لاوان و اصفهان و همچنین مجامع عمومی شرکت‌های پتروشیمی بندر امام (ره) و مپنا از آن جمله‌اند. این شرکت‌ها عمدتا از شرکت‌های سودآور در سبد سهام عدالت محسوب می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود در پایان مجامع امروز سود قابل توجهی به نفع مشمولان سهام عدالت تقسیم شود.

  • پیشنهاد تازه برای پرداخت سود

میر علی اشرف پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ هم گفت: هر زمان که سود شرکت‌های سرمایه پذیر مشمول سهام عدالت در پی برگزاری مجامع آنها دریافت شود سود مشمولان سهام عدالت پرداخت خواهد شد. او در عین حال تأکید کرد: البته هنوز سودی بابت سال مالی ۹۵ دریافت نشده، زیرا مجامع عمومی شرکت‌های مزبور در حال برگزاری است و آنها براساس قانون ۸‌ماه فرصت دارند که این سود را در اختیار سازمان خصوصی‌سازی‌ قرار دهند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ از ارائه پیشنهادی تازه به شورای‌عالی اصل ۴۴ خبرداد و گفت:‌ برای توزیع سود بین تمامی مشمولان در مقاطع زمانی مختلف پیشنهاد شده که سود سهام عدالت از شرکت‌های سرمایه پذیر زودتر از موعد مقرر 8ماهه دریافت و توزیع شود. او تأکید کرد: به محض دریافت موافقت شورای‌عالی اصل ۴۴ برای توزیع سود اقدام خواهیم کرد.

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.