| کد خبر: 138838 |

انتظار برای «به پرداخت» در بورس تهران

سلسله حواشی عرضه‌های اولیه بورس اوراق بهادار دیروز نیز ادامه داشت و عرضه اولیه به‌پرداخت به ساعات بعد از زمان قانونی معاملات کشیده شد.

تین نیوز

سلسله حواشی عرضه‌های اولیه بورس اوراق بهادار دیروز نیز ادامه داشت و عرضه اولیه به‌پرداخت به ساعات بعد از زمان قانونی معاملات کشیده شد. در بازار دیروز معامله‌گران پس از مجموعه اتفاقاتی که در مورد عرضه اولیه شرکت کوچک سرمایه‌گذاری ساختمانی هلدینگ خلیج‌فارس رخ داد، در انتظار یک عرضه اولیه کم حاشیه بودند؛ اما نخستین عرضه اولیه سال جاری بورس هم در ساعت معاملاتی بازار به انجام نرسید و سرانجام نیم ساعت پس از پایان زمان قانونی معاملات، کار سفارش‌گیری این عرضه اولیه با روش «ثبت سفارش توام با رنج قیمتی محدود» انجام شد.

هر‌چند بورس تهران در‌مورد شیوه انجام عرضه‌های اولیه، شاهد ایجاد یک روش مناسب قیمت‌گذاری به ثبت سفارش بود؛ اما باید در نظر داشت که اعمال رنج محدود قیمتی مانع از کارکردهای مناسب این روش در بازار سهام و قیمت‌گذاری دقیق می‌شود.

دیروز تاخیر در عرضه اولیه شایعات متعددی را در بازار دامن‌زد، این امر همچنین بازار را با تردید مواجه ساخت؛ به ویژه آنکه برخی از سهامداران خرد برای خرید عرضه اولیه اقدام به فروش سهام خود کرده بودند. دیروز همچنین توقف‌های پر تعداد نمادها‌ی بازار برای برگزاری مجمع سالانه ادامه داشت. در این شرایط شاخص کل به مدد معاملات مثبت در نمادهای ایران خودرو، فولاد خوزستان، نفت و گاز پارسیان و نفت وگاز تامین توانست به رشد 43واحدی دست یابد و در پایان به رقم 79هزار و 735واحد برسد.

در بازار دیروز نگرانی در گروه بانکی ناشی از عدم اعلام نظر بانک مرکزی در‌مورد صورت‌های مالی بانک‌ها ادامه یافت و در‌حالی‌که چند بانک دیروز شاهد برگزاری مجمع بودند، اما صورت‌های مالی آنها به تایید بانک مرکزی نرسید. در این شرایط به نظر می‌رسد اکثر بانک‌ها نتوانند در 5روز آینده مجمع خود را برگزار کنند. در گروه بانکی همچنین مدیر مالی بانک ملت فروش برج جام را تایید کرد.قرار است روابط عمومی این بانک به زودی اطلاعات و جزئیات دقیق این واگذاری را اعلام کند.

کاظم چاووشی درباره فروش ملک تجاری – اداری بانک ملت به نام «برج جام ملت» که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد، اظهار کرد: تاکنون مشتریان مختلف چند بار تفاهم‌نامه با شرکت ساختمانی بانکی امضا کرده‌اند، اما قرارداد پس از پرداخت 20 درصد از پول ملک به سمت اجرایی شدن و تنفیذ خواهد رفت. وی افزود: به گفته مدیرعامل گروه مالی ملت، منظور از اعلام فروش برج جام ملت، وصول نقدی پول برج نیست، بلکه تنها قرارداد فروش این برج منعقد شده است. بنابراین قرارداد منعقد شده اما هنوز به مرحله وصول نقدی نرسیده و با این شرایط معامله قطعی نیست. البته پس از قطعیت، میزان سود بانک ملت از فروش برج جام ملت اعلام می‌شود.

وی افزود: فروش املاک مازاد بانک جزو اهداف بانک مرکزی است که در اهداف بانک ملت نیز تعریف شده و در مقابل این مجموعه هیچ برنامه‌ای برای خرید ملک تازه ندارد. براساس این گزارش در حالی قرار است روابط عمومی بانک ملت به زودی اطلاعات و جزئیات دقیق این واگذاری را اعلام کند که دی سال گذشته شرکت توسعه بازاریابی و فروش ماد، برج تجاری اداری جام واقع در خیابان شریعتی را به مزایده گذاشته بود. مساحت زمین این برج 35 طبقه‌ای، 4551 مترمربع و با زیربنای کل 62035 مترمربع بوده که قیمت پایه آن 610 میلیارد تومان بود که براساس شنیده‌ها این برج به قیمت پایه فروخته شده است.

در این گروه همچنین بانک مرکزی، مجوز افزایش سرمایه 5/ 87 درصدی بانک آینده را صادر کرد تا این بانک اماده ارتقای سرمایه از 6/ 1 به 3 هزار میلیارد تومان شود. براساس این گزارش، طبق مصوبات مجمع فوق العاده 27 بهمن سال گذشته «وآیند»، سرمایه اسمی در مرحله اول و از محل مطالبات آورده نقدی و سهامداران، از 800 میلیارد تومان به 6/ 1 هزار میلیارد تومان رسید. مرحله دوم هم برای دو سال به هیات مدیره تفویض شد تا سرمایه آن به 3 هزار میلیارد تومان برسد.

در گروه فلزات اساسی شرکت ملی صنایع مس ایران پیشنهاد افزایش سرمایه 10 هزار میلیارد ریالی، معادل 20 درصد را به مجمع عمومی فوق‌العاده پیشنهاد داد. این شرکت اعلام کرده است برنامه افزایش سرمایه از مبلغ 50 هزار میلیارد ریال به 60 هزار میلیارد ریال دارد. بر اساس این گزارش، افزایش سرمایه «فملی» از محل مطالبات حال‌شده سهامداران و آورده نقدی به‌منظور تامین مالی پروژه‌های در حال اجرای شرکت ملی صنایع مس ایران خواهد بود. بدیهی است انجام افزایش سرمایه یاد شده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده است و در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در گروه حمل‌ونقل‌ شرکت تایدواتر خاورمیانه در دوره 3 ماهه منتهی به 31 خرداد 96 (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم 82 ریال سود محقق کرد که نسبت به مدت مشابه در سال 95 معادل 6 درصد کاهش را نشان می‌دهد. در گروه سیمانی، شرکت سیمان فارس پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 را با سرمایه 233 میلیارد ریال به‌صورت حسابرسی نشده منتشر کرد.شرکت سیمان فارس سود هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 را مبلغ 344 ریال برآورد و اعلام کرد: طی دوره 3 ماهه نخست این سال مالی با اختصاص 145ریال سود به ازای هر سهم معادل 42 درصد از‌ پیش‌بینی‌هایش را پوشش داده است.

در گروه تجهیزات مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی گفت: تفاهم‌نامه ساخت ۵ هزار مگاوات از لحاظ قانونی در حال طی کردن مراحل نهایی است و هنوز به‌صورت رسمی مبادله نشده است؛ اما در حال دریافت اخذ مجوز نهایی است تا هر چه سریع‌تر قرارداد مبادله شود. مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی در این باره گفت: قاعده این است که ابتدا این قرارداد رسما ابلاغ و سپس کار شروع شود. در تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده است که فرصتی برای تامین مالی گذاشته شود و اگر نشد باید سازوکار دیگری برای آن پیدا کرد. وی گفت: اردیبهشت ماه سال گذشته تفاهم‌نامه ساخت 5هزار مگاوات امضا شد تا طبق یک فرآیندی قرارداد آن امضا شود.

وی در پاسخ به این سوال که پس هنوز این تفاهم‌نامه به‌صورت قرارداد رسمی مبادله نشده است، گفت: هنوز مجوز نهایی آن اخذ و صادر نشده است که قرارداد رسمی آن مبادله شود؛ البته احتمال آن می‌رود که تا مردادماه قرارداد رسمی مبادله و امضا شود. در گروه معدنی روز گذشته قیمت سنگ‌آهن در بازار نقدی چین بالا رفت. رشد چشمگیر قیمت فولاد جو بازار سنگ آهن را رونق بخشید. متوسط شاخص قیمت پلاتس برای سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد 1/ 2 دلار بالا رفت و 45/ 67 دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر چین رسید.در بورس سنگاپور هم قیمت قرارداد سوآپ ماه آگوست 35/ 1 دلار رشد داشت و 45/ 65 دلار هر تن خشک سی‌اف ‌آرگزارش شد.

بیلت نیز در بازار نقدی چین 10 دلار نسبت به جمعه اخیر رشد داشت و به حدود 514 دلار هر تن درب کارخانه رسیده است. خرید سنگ آهن در چین بالا رفته است. برخی کارخانه‌ها بیشتر از حد نیاز خرید می‌کنند و با حداکثر ظرفیت در حال تولیدند. به نظر می‌رسد حاشیه سود کارخانه‌ها بالا است و نگرانی از خرید سنگ‌آهن ندارند.

در این گروه دبیر مجتمع شرکت املاح معدنی ایران گفت: 45‌هزار و 985 تن سولفات سدیم، بهار امسال در این شرکت تولید و روانه بازار مصرف شده است. رضا عروجی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: 30 هزار و 700 تن از این تولیدات در سال جاری در واحد اراک و 15 هزار و 285 تن در واحد گرمسار تولید شده است. وی بیان کرد: در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی سولفات سدیم تولیدی این مجتمع به مصارف داخلی می‌رسد و 75 درصد از نیاز داخل را تامین کرده است.

مدیر مجتمع شرکت املاح معدنی ایران ادامه داد: علاوه بر تزریق تولید داخلی، سالانه 80 تا 90 هزار تن سولفات سدیم وارد کشور می‌شود. عروجی اظهار کرد: سولفات سدیم در صنایع شوینده بیشترین کاربرد را دارد و 40 درصد مواد پایه شوینده‌ها سولفات سدیم است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن جو انتظار برای عرضه به‌پرداخت ملت موجب کاهش فعالیت معامله‌گران شد. در این روز ارزش معاملات ( با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 175میلیارد تومان و در فرابورس به 89میلیارد تومان بالغ شد.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.