| کد خبر: 137697 |

ریسک بالای سپرده‌گذاری در موسسات غیرمجاز

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، سپرده‌گذاری در موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز را پر ریسک دانست و عنوان کرد، بعضا پیش آمده که مردم نتوانند منابع خود را از این موسسات دریافت کنند.

تین نیوز

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، سپرده‌گذاری در موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز را پر ریسک دانست و عنوان کرد، بعضا پیش آمده که مردم نتوانند منابع خود را از این موسسات دریافت کنند.

کامران ندری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات و معضلاتی که نظام بانکی در حال حاضر با آن مواجه است، موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز است، گفت: این موسسات دو مشکل اساسی را برای نظام پولی کشور ایجاد کردند. یکی آنکه چون تحت نظارت نیستند و مقررات احتیاطی بانک مرکزی را رعایت نمی‌کنند، باعث شده تا ریسک سپرده‌گذاری در این موسسات افزایش پیدا کند. این مقام مسوول در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تاکید کرد:‌ مشکل دومی که این موسسات ایجاد کرده‌اند رقابت ناسالم در سود سپرده‌ها است و رقابتی که برای جذب منابع مردم داشته‌اند باعث شده نرخ سود سپرده در نظام پولی کشور افزایش یابد و این رشد نرخ سود سپرده‌ها سبب شده تقاضای کل در اقتصاد لطمه ببیند و مشکلاتی در این زمینه ایجاد شود

وی ادامه داد: در مواردی اتفاق افتاده هموطنانی که در این موسسات سپرده‌گذاری کرده‌اند با مشکل مواجه شده و نتوانند منابع خودشان را که نزد این موسسات گذاشته‌اند دریافت کنند. کامران ندری تصریح کرد: همچنین این مشکلات سبب شده بنگاه‌ها و تولیدکنندگان نتوانند با وجود نرخ‌های سود بالا سرمایه‌گذاری داشته باشند و خانواده‌ها نیز برای خرید کالاهای بادوام مورد نیاز به سختی می‌توانند از منابع بانکی استفاده کنند.

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی افزود:‌ اساسا امکان استفاده از تسهیلات بلندمدت با این نرخ‌های سود تقریبا در اقتصاد ایران از بین رفته و این مشکل سبب شده که اقتصاد ایران که در سال‌های گذشته در رکود قرار داشته نتواند با سرعت قابل توجهی وضعیت خود را بهبود ببخشد و از رکود خارج شود.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.