| کد خبر: 133350 |

◄ خط آهنی که مزایای جغرافیایی خوزستان را بالفعل می‌کند

کشور عراق فاقد بندر عظیم تجاری است بنابراین خط آهن بندر امام - شادگان - خرمشهر برای افزایش روابط اقتصادی دو کشور اهمیت دارد و باعث بالفعل شدن مزایای جغرافیایی کشورمان در منطقه خوزستان می‌شود.

تین نیوز

اگر چه مدیرکل راه‌‌آهن جنوب پیش‌بینی کرده خط آهن بندر امام - شادگان - خرمشهر که نقش مهمی در ترانزیت کالا و انتقال نفت عراق به بندر امام خواهد داشت، سه ساله به سرانجام برسد اما یک کارشناسان حمل‌ونقل در این زمینه معتقد است: اجرای چنین پروژه‌ای در مدت سه سال بعید است.

 

به گزارش تین‌نیوز، سید مرتضی ناصریان در توضیح این دیدگاهش بیان داشت: عبور از تالاب نیازمند تمهیدات و ابنیه فنی خاصی است ضمن این‌که مطالعات زیست محیطی پروژه قبلا انجام شده و در شرکت ساخت زیربناها موجود است.

 

این کارشناس همچنین در پاسخ به این دیدگاه که «این طرح‌ها اگر کارشناسی نشوند مشکلات زیست محیطی منطقه را بیشتر خواهند کرد. خشک شدن تالاب‌های خوزستان یکی از دلایل گرد و غبار منطقه است و احداث جاده هم یکی از عوامل تسریع نابودی تالاب‌ها و دشت‌ها می‌باشد»، تاکید کرد: این طرح کارشناسی شده و در آن راه‌حل‌هایی برای نداشتن تاثیر منفی بر جریان آبی تالاب، لحاظ شده است.

 

وی افزود: البته باید در هنگام اجرا، این راه‌حل‌ها مورد توجه قرار گیرد که یا پل‌های کوچک و متعدد اجرا شود یا بدنه جسم زیرسازی با سنگ‌های بزرگ پر شود که جریان آبی را از خود عبور دهد. 

 

ناصریان خاطرنشان کرد: مشکل اصلی زیست محیطی منع قانونی اجرای طرح عمرانی در داخل تالاب بین‌المللی است ولی قبلا جاده را در همین مسیر و بدون توجه به این محدودیت‌ها اجرا کرده‌اند.

 

این کارشناس اظهار داشت: با این‌حال باید به اهمیت فراوان اقتصادی و بین‌المللی این طرح که مدیر کل راه‌آهن جنوب نیز بیان کرد، توجه ویژه‌ای شود.

 

ناصریان تاکید کرد: در واقع این پروژه علاوه بر منافعی که برای توسعه منطقه آبادان و خرمشهر دارد، باعث امکان ارایه خدمات بندر عظیم امام خمینی(ره) به کشور عراق می‌شود زیرا کشور عراق فاقد بندر عظیم تجاری (مگاپورت) است بنابراین این پروژه برای افزایش روابط اقتصادی دو کشور نیز اهمیت دارد و باعث بالفعل شدن مزایای جغرافیایی کشورمان در منطقه خوزستان می‌شود.

 

قابل ذکر است عبدالکریم درویش‌زاده مدیرکل راه آهن جنوب چند روز پیش به مانا گفت: احداث  خط آهن بندر امام - شادگان - خرمشهر می‌تواند تحول بزرگی درروابط اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و عراق داشته باشد.

 

مدیرکل راه آهن جنوب با اشاره به اینکه مطالعات مسیریابی این خط توسط مشاور به پایان رسیده است افزود: با توجه به اینکه این خط ریلی از بخش جنوبی تالاب بین‌المللی شادگان می‌گذرد به مطالعات دقیق زیست محیطی هم نیاز دارد.

 

وی ادامه داد:علاوه بر این با توجه به اینکه مسیر از یک منطقه خاص نزدیک دریا عبور می‌کند علاوه بر مطالعات زیست محیطی به مطالعات زمین شناسی نیز نیاز دارد.

 

 درویش زاده گفت:این خط آهن در افزایش مبادلات تجاری و ترانزیت کالا بین دو کشور ایران و عراق از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند نقطه اتکایی برای تعمیق روابط اقتصادی دو کشور همسایه باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.