| کد خبر: 129502 |

بررسی ویژگی‌های رئیس جمهور آینده-بخش اول

تین نیوز

وبلاگ موسی غنی‌نژاد-هر فردی که رییس جمهور آینده ایران شود، راه دشواری را در پیش خواهد داشت؛ به دلیل وجود انبوهی از  مشکلات که در چهار سال آینده با آن مواجه خواهد شد. یعنی باید بتواند مسایل مختلفی همچون  آلودگی هوا، کمبود آب، عدم برخورداری از درآمد کافی برای زندگی و نبود شغل را حل کند. رییس جمهور آینده باید دارای چه ویژگی هایی باشد تا بتواند این بحران ها را پشت سر بگذارد؟

 

مسایلی که شما از آنها به عنوان بحران یاد کردید، مسایل جدیدی نیست و در طول زمان ایجاد شده است. دلیل شکل گیری آنها نیز ، بی تدبیری هایی است که در دولت های گذشته صورت گرفته است و البته هر دولتی هم در چارچوب اقداماتی که به انجام رسانده و تفکری که داشته به شکل گیری این بحران ها دامن زده است. برای مثال، مساله کمبود آب به دوران حتی قبل از انقلاب و پس از آن یعنی دهه های 1360 و1370 که سیاست های نادرستی در حوزه مدیریت آب در پیش گرفته شد بازمی گردد؛ البته به نظر می رسد، این سیاست ها همچنان ادامه دارد. آلودگی هوا هم ناشی از غفلت مسئولان از توسعه حمل و نقل عمومی در شهرها است.

 

این بدان معناست که سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل عمومی نظیر مترو بسیار پیش از این ها باید صورت می گرفت تا این مسایل به وجود نمی آمد یا دست کم در زمان کوتاهی حل می شد. یکی دیگر از دلایل تشدید آلودگی هوا در کلانشهرها نیز سوخت های غیراستانداردی است که به ویژه در دوره دوم آقای احمدی نژاد یا دولت دهم، توسط واحدهای پتروشیمی تولید شده و به عنوان بنزین عرضه شد. فرسودگی خودروها و تکنولوژی سطح پایین صنعت خودرو در ایران و مقاومت هایی که برای نوسازی و ورود تکنولوژی های جدیدتر وجود  دارد، یا مقاومت هایی که  در مقابل رقابتی شدن بازار خودرو وجود دارد، مجموعه ای از بی تدبیری هایی است که در گذشته صورت گرفته و آنچه که می تواند این مساله را در آینده حل کند، تدبیر است نه شعار.

اما آنچه که ما در چهار سال گذشته شاهد بوده ایم حاکی از آن است که دولت آقای روحانی به واقع دولت تدبیر بوده است. البته در این دولت نیز به برخی مسایل بی اعتنایی صورت گرفته است که جای انتقاد دارد. امیدوارم آقای روحانی بار دیگر، در مسند ریاست جمهوری قرار گیرد و این کاستی ها را اصلاح کند. به عنوان مثال، ارتقای تکنولوژی صنعت خودرو، یک ضرورت است و باید در مورد آن تجدید نظر اساسی صورت گیرد. اما به طور کلی،  در میان داوطلبان موجود انتخابات پیش رو، کسی که می توان با قاطعیت گفت مدبرانه عمل کرده آقای روحانی است. سایرکاندیداها نیز تاکنون، تنها به سردادن شعار بسنده کرده اند. بدون آنکه، برای حل مسایل کشور برنامه یا راه حل مشخصی ارائه کنند.

منبع: هفته نامه تجارت فردا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.