| کد خبر: 129164 |

◄ کشتی‌های هوشمند در راهند

تین نیوز

یکی از مدیران ارشد شرکت رولز-رویس از تحقق کشتی‌های هوشمند و کنترل از راه دور خبر داده و اعلام کرده این کشتی‌ها تا 20 درصد هزینه حمل‌ونقل را کاهش خواهند داد.

 

به گزارش تین‌نیوز،  اسکار لواندر مدیر بخش نوآوری‌ها و دریایی رولز-رویس در گفتگوی خود با worldmaritimenews ابعاد مختلف کشتی‌های هوشمند را بررسی کرده است که در ادامه می‌خوانید: 

 

در زمانی که توسط تکنولوژی‌های هوشمند احاطه شده‌ایم و تولیدات صنعتی آن به خانه‌ها و گوشی‌های همراه ما آمده‌اند، شاهد به کارگیری این تکنولوژی در بخش دریایی هستیم. به گونه‌ای که حتی بتوان کشتی‌هایی هوشمند با کنترل از راه دور و بدون خدمه داشت.

 

در همین راستا با اسکار لواندر مدیر بخش ابداعات و دریایی شرکت رولز-رویس به گفتگو نشسته‌ایم تا درباره اینکه این تکنولوژی چگونه می‌تواند در بخش دریایی حضور داشته باشد و چه زمانی باید منتظر محقق شدن آن باشیم نظرات او را جویا شویم.

 

2ONGNBdChyYW

می‌دانیم که در سال‌های اخیر تعدادی از شرکت‌های جهان بر روی تحقق مفهوم کشتی‌های هوشمند سرمایه‌گذاری کرده‌اند. چه زمانی می‌توانیم انتظار داشته باشیم که یکی از این کشتی‌ها به آب انداخته شود و برای انجام این کار به چه چیزی نیاز داریم؟

 

ما در نظر داریم تا در اولین مرحله یک کشتی کنترل از راه دور را تا سال 2020 در آب‌های محلی آزمایش کنیم. همچنین امیدواریم تا سال 2025 یک کشتی کنترل از راه دور را واقعا بر پهنه دریا داشته باشیم و ما انتظار داریم که 5 سال بعد از آن بتوانیم به یک دید مشترک درباره حضور کشتی‌های بدون سرنشین در اقیانوس برسیم. شرکتTugs  احتمالا یکی از اولین جاهایی خواهد بود که ما استفاده تجاری از شناورهای هوشمند و بدون سرنشین را در آن خواهیم دید.

 

کلید تکنولوژی که این ماجرا را به واقعیت تبدیل می‌کند چیست؟

 

تکنولوژی به قابلیت کنترل از راه دور نیاز داردتا  شناورهای هوشمند بتوانند واقعا وجود داشته باشند. برای واقعی شدن و تولید کشتی‌های کنترل از راه دور و هوشمند ما نیاز داریم تا تمام سطوح معمول را تغییر دهیم. برای حفظ امنیت کشتی، حمایت از مالکان کشتی، اپراتورها و دریانوردها و علاوه بر اینها پذیرش عمومی گسترده کشتی‌های هوشمند نیاز داریم تا کشتی‌های هوشمند دستکم به اندازه کشتی‌های فعلی امنیت داشته باشند. نیاز داریم تا چالش‌های قانونی ساختاری و اپراتوری شناورهای ملی هوشمند را دوباره تعریف کنیم.

Mo8MvR47Rl6H

 

شما چگونه توانستید شرکت‌های کشتیرانی و مالکان کشتی را مجاب کنید تا روی این نوع کشتی‌های سرمایه‌گذاری کنند و اساسا مزیت‌های کشتی‌های هوشمند در مقایسه با کشتی‌های فعلی چیست؟

 

افزایش علاقه‌مندی نسبت به این نوع شناورها در سراسر جهان به دلیل مزیت‌های بالقوه‌ این نوع کشتی‌هاست. آنها انتظار دارند کشتی‌های هوشمند هم در ساخت و هم در کار، کارآمدتر، ارزان‌تر  و امن‌تر باشند.

 

بر اساس پژوهشی که شرکت بیمه آلیانز در سال 2012 منتشر کرد بین 75 تا 96 درصد از حوادث و تصادفات دریایی نتیجه خطای انسانی هستند. این اتفاقات اغلب در اثر خستگی رخ می‌دهند. اما کشتی‌های هوشمند خسته نمی‌شوند و ریسک صدمات و حتی احتمال مرگ خدمه و خطر از دست دادن سود یا از دست‌دادن دارایی‌های را کاهش می‌دهند.

 

همچنین کشتی‌های هوشمند و کنترل از راه‌دور را می‌توان با ظرفیت‌های بالاتری از کشتی‌های کانتینری فعلی طراحی کرد. آیرودینامیک بهتر و مقاومت کمتر در برابر باد، بدون هیچ خدمه‌ای با توانایی‌های خاص که در کشتی‌های امروزی وجود دارد. برای مثال تجهیزات مورد نیاز برای راحتی خدمه، تجهیزات تهویه، گرمایش و سیستم فاضلاب می‌توانند حذف شوند. این اتفاق کشتی را سبک‌تر کرده و در نتیجه مصرف انرژی و سوخت را کمتر می‌کند وبه دنبال آن هزینه‌های اپراتوری کاهش پیدا کرده و فرصت برای طراحی‌های جدید ایجاد می‌شود.

 

در مجموع می‌توان گفت که کشتی‌های کانتینربر هوشمند و کنترل‌از راه دور می‌توانند در مقایسه با شناورهای سنتی، تا حدود 20 درصد هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش دهند.

 

آمدن کشتی‌های هوشمند، چه تاثیری بر آینده شغلی دریانوردان خواهد گذاشت؟ آیا گسترش این کشتی‌ها می‌تواند موج عظیمی از بیکاری را در حوزه دریایی ایجاد کند؟

 

برخی از کشتی‌ها مانند کشتی‌های کروز برای ارائه خدمات به مشتریان، امنیت  همواره به خدمه و دریانورد نیاز خواهند داشت.

 

در همین مدت کوتاه نیز تغییرات در شیوه زندگی جذابیت‌های دریانوردی به عنوان یک تخصص را کاهش داده است و تعداد کمتری از مردم می‌خواهند به عنوان دریانورد هفته‌های طولانی دور از خانه و خانواده باشند. کشتی‌های هوشمند و کنترل از راه دور نیازمند سطح بسیار بالاتری از دانش و مهارت هستند تا بتوان از خشکی آنها را در فاصله‌ای بسیار دور هدایت و کنترل کرد و این امر جذابیت بیشتری برای جوانان دارد تا بخواهند وارداین صنعت شوند.

6LBTWGgBpI6E

 

رولز-رویز از فضای مانیتورینگ و پایش کشتی‌های هوشمند در سراسر جهان، رونمایی کرد. علاوه بر این امکانات بالقوه دیگری هم خواهد بود؟

 

بعید به نظر می‌رسد که یک نوع از مانتیورینگ و کنترل برای همه انواع شناورها اعمال شود. امکانات دیگری نیز برای افزایش قدرت و سرعت و مسیریابی در شناورهای پیشرفته مورد نیاز است. در کشتی‌های کروز، شناورهایی که محموله‌های خطرناک حمل می‌کنند و برخی دیگر به نظر می‌رسد همواره به خدمه برای ارائه سرویس‌های مناسب، امنیت و بخش‌های نیاز است و به این معنای تفاوت در طراحی خواهد بود.

 

از امنیت و قابل‌اعتماد بودن در کشتی‌های هوشمند گفتید. آیا ما تکنولوژی لازم برای هدایت کشتی‌های هوشمند در سراسر جهان را داریم؟ آیا این می‌تواند اختلال در عملکرد را در پی داشته باشد یا مثلا هنگام  مواجه با دزدان دریایی و وقتی کشتی‌ها روی دریا هستند می‌تواند ریسک را بالا ببرد؟

 

قطعا اگر قرار است این کشتی‌های هوشمند هفته‌ها بدون مهندسین و تکنسین‌ها روی آب باشند ما به کشتی‌هایی با استانداردهای بالاتر و قابل‌ اعتمادتر نیاز داریم.

 

استانداردسازی سیستم‌های کشتی، جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات و توسعه ظرفیت‌های تحلیلی بخش حیاتی از توسعه و طراحی کشتی‌های هوشمند خواهد بود که با آماده‌سازی و تحلیل حجم بسیار زیادی از اطلاعات تاریخی، امنیت و قابل‌ اعتماد بودن شناورها را تامین خواهد کرد.

 

iu4jUA3I6eCp

و آیا شما راه‌حل قابل اعتمادی برای پیشگیری از دزدی دریایی دارید؟

 

کشتی‌های بدون خدمه به دلیل طراحی خاص و به طور ذاتی امنیت بیشتری از کشتی‌های سنتی خواهند داشت، چراکه به دلیل طراحی خاص ورود به عرشه آنها بسیار دشوار است. و حتی اگر دزدان دریایی خود را به عرشه برسانند، دسترسی به کنترل کشتی غیرممکن خواهد بود. درواقع کامپیوترهای تحت هدایت کشتی را متوقف می‌کنند و پس از ارسال پیام به صورت خودکار به نزدیک‌ترین نیروی امنیتی، کشتی را تا رسیدن نیروهای امنیتی در جای خود نگه می‌دارند و کار را برای دسترسی نیروهای امنیت دریایی به دزدان دریایی تسهیل می‌کنند. در این حالت و در چنین موقعیتی پس گرفتن کشتی آسان‌تر از وقتی است که به شکل معمول دزدان دریایی وارد کشتی‌ها سنتی می‌شوند. به دلیل اینکه هیچ خدمه‌ای برای به گروگان رفتن در کشتی نیست و بدون گروگان گرفتن خدمه، اهداف دزدان دریایی بسیار دشوارتر خواهد بود.

 

امنیت سایبری برای امنیت و موفقیت هدایت کشتی‌های هوشمند حیاتی خواهد بود و شرکت رولز-رویس از نزدیک به 20 سال تجربه خود در امنیت سایبری بهره خواهد برد.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.