| کد خبر: 128780 |

◄ نسل جدید بارنامه‌ها در راه‌اند

تین نیوز

اگر پای درد دل رانندگان و مالکان خودروهای سنگین بنشینید، از همان مسئله‌ای گله خواهند کرد که مسئولان شرکت‌های حمل‌ونقل و صاحبان بار گله‌دارند، نقصان در بارنامه‌ها!

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ این نقصان در بارنامه آن‌قدر موضوع مهمی است که می‌تواند سالانه سرمایه‌های زیادی از کاربران این بخش از اقتصاد و به‌طورکلی سرمایه‌های زیادی از کشور را نابود کند، اما اخیراً اخبار امیدوارکننده‌ای از تغییراتی در این موضوع منتشر شد که در این خصوص به سراغ مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالا سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای رفتیم و با او به گفتگو نشستیم.

 

غلامحسین دغاغله سخن خود را این‌گونه آغاز کرد که: مدت زیادی بود که هم رانندگان هم مسئولان شرکت‌های حمل‌ونقل و هم صاحبان کالا به فرمت بارنامه‌های موجود معترض بودند و عقیده داشتند در این بارنامه‌ها شفافیت لازم وجود ندارد و به‌گونه‌ای طراحی‌شده که طرفین به‌درستی از حقوق خود اطلاع پیدا نمی‌کنند، لذا از سال گذشته پروژه اصلاح بارنامه‌ها را آغاز کردیم، در اواخر سال 95 این بارنامه‌ها به مرحله پایانی رسید و حالا به تمام مراکز مربوطه اعلام کرده‌ایم که از این به بعد بارنامه‌ها را با فرمت جدید چاپ و توزیع کنند.

 

دغاغله ادامه داد: بر اساس مصوبه هیئت محترم وزیران مبنای محاسبه و تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری گازوییل‌سوز بر اساس اطلاعات اسناد جابجایی کالا و مسافر است، لذا شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان می‌بایست نهایت دقت را در تکمیل دقیق و صحیح اطلاعات مندرج در اسناد حمل در هنگام صدور به عمل‌آورند.

 

دغاغله در یک نگاه مهم‌ترین مشکلات این بارنامه‌ها را سه مورد نامید و گفت: در این بارنامه‌های جدید تلاش کردیم سه مشکل اصلی که طرفین با آن مواجه بودند را برطرف کنیم، مشکل اول مسائل مالی و حق‌الزحمه‌ها بود، در بارنامه‌های قدیم یک مبلغ کلی به‌عنوان کرایه راننده ثبت می‌شد و راننده انتظار داشت به میزان همان مبلغ دستمزد دریافت کند، اما بخشی از آن مبلغ به دلایل مختلفی مثل پراکندگی بار، حق بیمه و مواردی ازاین‌دست کسر می‌شد و این امر باعث بروز مشکلاتی در بین رانندگان و متصدیان شرکت‌های حمل‌ونقل می‌شد، در بارنامه‌های جدید، جداول مشخصی برای این مبالغ در نظر گرفته‌شده که راننده دقیقاً آگاهی دارد که چقدر دستمزد و چقدر هزینه‌های دیگر است.

 

او همچنین گفت: یکی دیگر از مشکلات جدی بارنامه‌های سابق موضوع آدرس دریافت و تحویل بار بود که مشکلات زیادی برای رانندگان ایجاد می‌کرد؛ در مواردی آدرس‌ها دقیق نبود، مثلاً نوشته می‌شد؛ تهران، درحالی‌که از شمال تا جنوب تهران، تفاوت‌ها بسیار زیاد است، در مواردی نیز آدرس‌ها به‌گونه‌ای بود که قابل یافتن توسط راننده نبود، بنابراین یکی دیگر از این اصلاحات جایگزینی مشخصات محل بارگیری و تخلیه بار شامل کد پستی و نشانی محل بارگیری و محل تخلیه بار به‌جای نشانی فرستنده و گیرنده است که موجب جلوگیری از سرگردانی رانندگان به هنگام بارگیری و تخلیه بار و همچنین شفاف‌سازی جهت اجرای وظایف دستگاه‌های نظارتی خواهد شد.

 

دغاغله اظهار داشت: نهایتاً مشکل سوم، موضوع بیمه بود که تلاش کردیم این موضوع را به بهترین نحو مدیریت کنیم که بر این اساس اقلام اطلاعاتی همچون شماره قرارداد بیمه، نام شرکت بیمه‌گر، ارزش کالا و حق بیمه به‌عنوان سطر جداگانه در بارنامه ثبت می‌شود تا شرکت‌های بیمه‌گر نیز بتوانند در مواقع لزوم نسبت به دسترسی به اطلاعات صحیح محموله و ارزش کالا اقدام کنند و هم صاحبان کالا بر اساس اطلاعات ثبتی در بارنامه از ارزش محموله و میزان حق بیمه آگاهی پیدا کنند.

 

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالا سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فضای کلی این پروژه را این‌گونه توصیف کرد: درواقع در طی این پروژه سعی کردیم فضای این کسب‌وکار را بهبود ببخشیم، سعی کردیم رانندگان مجبور به چندین بار ارائه اطلاعات نباشند و با یکپارچه کردن سیستم شرایط را برای همه بازیگران این بخش تسهیل کنیم.

 

معاون داود کشاورزیان گفت: البته بارنامه‌های قبلی هنوز در شرکت‌ها موجود است و چون این بارنامه‌ها برای کشور هزینه داشته، نخواستیم این بارنامه‌ها را جمع‌آوری کنیم و هزینه دیگری بر کشور متحمل کنیم، بنابراین روند این‌گونه است که ابتدا بارنامه‌‌های موجود مصرف شود و به‌تدریج بارنامه‌های جدید، جایگزین موارد قبلی شود.

 

دغاغله ادامه داد: بعضی‌ها در خصوص روند صدور بارنامه می‌پرسند که در این خصوص باید عرض کنم، تمام بارنامه‌های ما کدهای رهگیری مشخصی دارد و اطلاعات آن بر روی یک سیستم ثبت می‌شود، همچنین اگر شرکتی درخواست بارنامه بدهد، حداقل باید 80 درصد بارنامه‌های قبل را تحویل بدهد، به‌طوری‌که اگر هزار بارنامه دریافت کرده باشد، حداقل باید 800 بارنامه را تحویل بدهد و سپس می‌تواند بارنامه جدید دریافت کند.

 

او در پایان گفت: با توجه به سازوکار صدور بارنامه این موضوع که عده‌ای از بارنامه‌ها در دست دلالان باشد و به‌وسیله آن از رانندگان سو استفاده کنند منتفی می‌شود و امنیت بیشتری به وجود خواهد آمد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.