| کد خبر: 127935 |

اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی موثرتر از همیشه

تین‌نیوز| مرور فعالیت کارگروه‌های اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی نشان‌دهنده عزم جدی برای یک تغییر واقعی است.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، نخستین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی در حالی به گزارش فعالیت‌ کارگروه‌ها در سال گذشته اختصاص داشت، که بیشتر کارگروه‌ها فعالیت جدی و موثری در این راستا انجام داده بودند. 

 

این فعالیت‌های در بخش‌های آموزشی، بندری و غیره گواهی بر تلاش‌هایی بود که از حرف فراتر رفته بودند.

 

قطعا تا نتیجه مطلوب فاصله زیادی مانده است. قطعا آنچنان که وزیر راه و شهرسازی بارها تکرار کرده است«تغییر انگاره» نیازمند زمان برای عبور از مقاومت‌های ساختاری، آماده سازی ذهنیت‌ها و فرهنگ‌سازی برای روسوب این تغییر انگاره و رسیدن به توسعه پایدار است.

 

با این حال نمی‌توان کتمان کرد، اصرار و جدیت آخوندی در این راه و به تبع آن معاونانش و به طور خاص سعیدنژاد به عنوان مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی، د رحال نتیجه دادن است. 

 

باید بپذیریم که ما در بسیاری از بخش‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در حال تمرین هستیم. از شرایط تمرین یکی هم امکان خطاست. به خصوص در سطوح کلان با یک تاریخ اجرایی و سیاست‌گذاری عموما سنتی که به دلایل بسیار در برابر هر نوع تغییری مقاومت می‌کند و عمده این مقاومت به دلیل عدم آگاهی و بخشی هم به دلیل منافعی است که ممکن است در صورت تغییر آسیب ببیند.

 

در هر رو اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی نشان داده که می‌تواند از سطح یک دورهمی نمایشی فراتر رفته و نقشی موثر در واقعی شدن ایده‌ها ایفا کند.

 

کافی است برای مثال تلاش‌ها و کارهای این اتاق فکر را در بخش آموزش مرور کنیم که توانسته این خیز عمومی را برای به‌روز کردن آموزش و مفیدتر شدن آن به انجام برساند.

 

یا طرح اجرای بارنامه سراسری که پس از سال‌ها موضوع بحث بودن، با تلاش‌های اتاق فکر وارد چرخه اجرایی شود. طرحی که در صورت اجرایی در یک دوره 6 ماهه تاثیر خود را مستقیما بر بازار ایران نشان خواهد داد و البته بسیاری از هزینه‌های اضافی را که محل ارتزاق سنتی بوده، حذف خواهد کرد.

 

باید امیدوار بود که سازمان بنادر و دریانوردی، مسیر خود را با حضور کارشناسان و خبرگان بخش خصوصی و دولتی در اتاق فکر این سازمان ادامه دهد تا دستکم راه را برای آیندگانی که شاید فرصت و امکان اجرایی بیشتری داشته باشند، باز کند.

 

در جهان اقتصادی پیوسته امروز، که با سرعتی سرسام‌آور توسعه می‌یابد، عقب‌ماندن برای ما که پیشتر در برخی حوزه‌ها کاهلی کرده‌ایم پیامدهای غیرقابل جبرانی در پی خواهد داشت. ضمن اینکه بیرون از این دایره نمی‌توان معایب و حفره‌های ساختاری آن را نیز بازشناخت. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.