| کد خبر: 127758 |

رشد 39 درصدی تولید خودرو در کشور

تین نیوز| آمار 11 ماهه صنعت خودرو نشان می دهد تولید این محصول در 1395 رشد چشمگیری داشته به طوری که تولید خودروهای سواری به حدود 800 هزار دستگاه در این مدت رسیده و در مجموع تولید خودرو رشد 39.1 درصدی را تجربه کرده است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی حاکی از بهبود تولید در برخی زیربخش های حوزه صنعت در سال 95 است.

** رشد 39 درصد تولید خودرو 
عملکرد سه شرکت اصلی تولید کننده خودرو یعنی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نشان دهنده رشد 42 درصدی تولیدات است؛ پیش بینی هر یک از شرکت ها از تولید سال 95 بر اساس گزارش های پیش بینی درآمد هر سهم بر اساس عملکرد 9 ماهه آنها نیز نشان می دهد این شرکت ها در مجموع حدود 31 درصد رشد برای تولید خودروهای سواری در سال 95 پیش بینی می کنند.
از این رو برآوردهای مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد تولیدات خودرو در سال 95 حدود 37 درصد رشد خواهد داشت.
بر اساس این آمار، تولید کل سواری در 11 ماهه سال 95 برابر یک میلیون و 138 هزار و 800 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال 41.8 درصد رشد نشان می دهد.
تولید کل وانت نیز در این مدت 71 هزار 542 دستگاه، مینی بوس و مدیل باس 723 دستگاه و تولید کل اتوبوس هزار و 6 دستگاه بوده که به ترتیب 7 درصد، 35 درصد و 52درصد رشد داشته اند؛ تولید انواع کامیون، کامیونت و کشنده نیز 12 هزار و 687 دستگاه بوده که رشد 37 درصدی را ثبت کرده است.
کارشناسان بر این باورند اعمال تحریم ها در سال 91 تاثیر بسیار مخربی بر تولید انواع خودروها داشت به طوری که تولیدات خودروهای سواری از یک میلیون 421 هزار دستگاه در سال 90 به 788 هزار دستگاه در سال 91 کاهش یافت که این روند در سال 92 نیز تداوم یافت.

**سال 91 آغاز رشد منفی بخش صنعت 
متوسط سهم بخش صنعت از تولید ناخالص داخلی کشور در دوره 10 ساله مربوط به سال های 1383 تا 93 برابر 166 درصد بوده است، تغییرات رشد ارزش افزوده این بخش در دوره سال های 86 تا 94 نشان می دهد که تا سال 91 ارقام رشد بخش صنعت مثبت هستند اما از این سال به بعد ارقام رشد نوسانی و به طور عمده منفی است.
در سال های 91 و 92 به دلیل برقراری تحریم ها شاهد رشد منفی در این بخش و در سال 93 به دلیل تعلیق تحریم ها شاهد رشد مثبت و در سال 94 نیز به دلایلی از جمله مشکل تامین مالی بنگاه های اقتصادی و مشکل کمبود تقاضا شاهد رشد منفی بخش صنعت بوده ایم.
با گذر از سال 94 و تعدیل نسبی این دو مشکل، اقتصاد کشور در سال 95 شاهد تحرکات مثبتی در برخی زیربخش های صنعت است؛ با این حال همچنان بسیاری از زیربخش های صنعت وضعیت وخیمی دارند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به تازگی گزارش عملکرد 10 ماهه سال 95 صنایع منتخب را منتشر کرده که طی آن تولیدات بسیاری از صنایع در این مدت نسبت به 10 ماهه سال 94 از رشد مثبت برخوردارند؛ هرچند تعدادی از محصولات منتخب در سال 95 نیز با رشد منفی رو به رو بوده اند با این حال روند نسبت به سال 94 بهتر بوده است.

** رشد 5.8 درصدی بخش صنعت در 9 ماهه نخست سال 1395
از دیگر سود، مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود از رشد اقتصادی 9 ماهه سال 95 رشد بخش صنعت را در این دوره برابر 4.6 درصد و بانک مرکزی نیز رشد بخش صنعت را در این دوره 5.8 درصد اعلام کرده است.
برآوردهای مرکز پژوهش های مجلس نیز درباره رشد بخش صنعت در سال 95 با توجه به فعالیت های زیربخش های منتخب بخش صنعت و پیش بینی تولید آنها تا انتهای سال جاری حاکی از آن است که رشد ارزش افزوده بخش صنعت در سال 95 حدود 4 درصد خواهد بود.

** تولید محصولات پتروشیمی به 50 میلیون تن می رسد
بر اساس آمار شرکت ملی صنایع پتروشیمی میزان تولید محصولات پتروشیمی در سال 94 و نیز 10 ماهه نخست سال 95 به ترتیب 46.4 میلیون تن و 42 میلیون تن بوده است و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری تولیدات محصولات پتروشیمی به 50 میلیون تن برسد؛ این در حالی است که ظرفیت اسمی این صنعت برابر 62 میلیون تن است.
به طور کلی بجز سال های 91 و 92 که به دلیل تحریم ها تولید محصولات پتروشیمی کاهش یافته است در سال های اخیر تولید این محصولات همواره روند صعودی داشته است و پیش بینی می شود در سال 95 رشد تولید محصولات پتروشیمی به هشت درصد برسد.

** رشد منفی در تولید سیمان
آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولید سیمان و کلینیکر در یازده ماهه سال 95 نشان می دهد تولید این محصولات طی این دوره به ترتیب رشد منفی هفت درصدی و منفی 6 درصدی داشته است.
میزان تولید سیمان در کشور از سال 91 به بعد روند نزولی به خود گرفته است و با توجه به تداوم رکود در بخش ساختمان و محدودیت های صادراتی مثل اعمال تعرفه وارداتی توسط کشور عراق به نظر می رسد در ادامه سال 95 نیز شاهد تداو م این روند نزولی باشیم.

** رشد تولید در بخش فولاد خام و محصولات فولادی 
بر اساس آمار شرکت ملی فولاد ایران، تولید فولاد خام و محصولات فولادی در 10 ماهه اول سال 95 به ترتیب 15 میلیون و 400 هزار تن و محصولات فولادی 13 میلیون 560 هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب 10 درصد و 4 درصد رشد داشته اند و با توجه به وضعیت موجود همین میزان رشد برای ادامه سال نیز پیش بنیی می شود.

**افت تولید در صنعت روغن نباتی
بر اساس اعلام انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، تولید این محصول در یازده ماهه ابتدایی سال 95 حدود یک میلیون 366 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد منفی 2 درصدی را ثبت کرده است.
عمده دلیل این کاهش تولید، کمبود روغن خام سویا و ورود روغن قاچاق از کشورهای ترکیه و عربستان است و از این رو مرکز پژوهش های مجلس پیش بینی می کند که این رشد منفی 2 درصدی برای سال 95 نیز تکرار شود.

** کمبود تقاضا از عوامل رشد منفی در بخش معدن 
مرکز پژوهش های مجلس در ارزیابی خود از وضعیت بخش معدن آورده است: در بازه سال های 86 تا 94 و تا سال 91 ارقام رشد بخش معدن همواره مثبت بوده اما از این سال به بعد ارقام رشد نوسانی و به طور عمده منفی است.
در سال های 91 و 92 به دلیل برقراری تحریم ها شاهد رشد منفی در این بخش و در سال 93 به دلیل تعلیق تحریم ها شاهد رشد مثبت بوده ایم اما در سال 94 به دلایلی از جمله مشکل کمبود تقاضا، رشد منفی بخش معدن دوباره برقرار شده است.
برآوردها حاکی از آن است که این روند در سال 95 تشدید شده و پیش بینی این مرکز از رشد بخش معدن برای سال 95 حدود منفی 4.7 درصد است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.