| کد خبر: 126487 |

حمل‌و‌نقل گزارش می‌دهد

ضرورت ادامه مسیراقتصادی دولت یازدهم

هفته‌نامه حمل ونقل|


گروه اقتصادی: سال ۱۳۹۶ در حالی آغاز شد که از اولین روزها نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری فضای سیاسی و اقتصادی ایران را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

 به گزارش حمل‌و‌نقل، برپایی انتخابات ریاست جمهوری بدون تردید می‌تواند مسیر حرکت اقتصاد ایران در سال‌های پیش رو را مشخص کند، اما آنچه روشن است اینکه دولت دوازدهم باید اجرای برنامه ششم توسعه را اصلی‌ترین اولویت کاری خود تعریف کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اقتصاد ایران در سال‌های گذشته توانسته است با رشد اقتصادی مطلوب بخشی از عقب ماندگی‌هایی که در فاصله سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ در کشور ایجاد شد را برطرف نماید اما بدون تردید این هدف هنوز به طور کامل محقق نشده است و ضرورت دارد دولت دوازدهم تداوم حرکت در این مسیر را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد.

 امارها نشان می‌دهد در سال گذشته از ۵ بخش اصلی اقتصاد ایران، چهار بخش نفت، صنعت، خدمات و کشاورزی از رکود خارج شده است و تنها بخش مسکن هنوز در رکود به سر می‌برد.  بر اساس این گزارش، برآوردهای آماری نشان از آن دارد که رشد اقتصادی در سال گذشته بیش از هفت درصد خواهد بود چرا که بانک مرکزی رشد اقتصادی ۹ ماهه را بیش از ۱۱ درصد برآورد کرده بود.

آنچه در سال جاری در عرصه اقتصاد رخ می‌دهد به تعبیر بسیاری از کارشناسان، بهتر شدن فضای اقتصادی کشور را به همراه خواهد داشت چرا که دستاوردهای قابل توجه در چهار سال گذشته در این سال تثبیت خواهد شد.   در عین حال باید توجه داشت که بخشی از برنامه‌های به جا مانده از سال گذشته در سال جاری جامه عمل بپوشد.

 اشتغال یک میلیون نفری
امسال، سال اقتصاد مقاومتی؛ اشتغال و تولید نام گرفته است. به این ترتیب در سال جاری اجرائی شدن مفاد برنامه اقتصاد مقاومتی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولتی است و از سوی دیگر اشتغال و تولید نیز در سال جاری مد نظر قرار خواهد گرفت. 

بر این اساس دولت ایجاد یک میلیون شغل در سال جاری را هدف‌گذاری کرده است که این موضوع مهم می‌تواند زمینه‌های بهبود وضعیت را در بازار آشفته کار در ایران پدید آورد. نرخ بیکاری در سال گذشته به بیش از ۱۲ درصد افزایش یافت و همین امر نشان می‌دهد با توجه به جوانی جمعیت و بیکاری بالای جوانان نسبت به آمار کل بیکاری ضرورت دارد برنامه ریزی برای بهبود شرایط در این حوزه در دستور کار قرار گیرد.   

تغییر واحد پول از ریال به تومان
دولت سال گذشته تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان را مورد تصویب قرار داد. این لایحه در حالی به تصویب رسید که پیش از این نیز حذف سه صفر از پول ملی در دستور کار قرار داشت.  تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان که تنها به حذف یک صفر از پول ملی ایران منجر می‌شود خود می‌تواند هزینه‌های حذف دوباره صفر از پول ملی ایران را افزایش دهد از این رو بسیاری از کارشناسان انتشار اسکناس‌های جدید را عاملی برای افزایش هزینه‌های اجرای این طرح می‌دانند.

تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان در حالی صورت گرفته است که ریال در محاورات مالی ایران هیچ جایگاهی ندارد و اسناد حسابداری و بودجه‌ای کشور است که با استناد به واحد ریال تنظیم می‌شود.

ایرانی‌ها حساب و کتاب مالی خود را بر اساس تومان انجام می‌دهند. این واحد پول، هیچ گاه واحد رسمی پول ایرانی‌ها حساب و کتاب و دخل و خرج و خرید خود را بر اساس تومان انجام می‌دهند. تومان هر چند هیچ گاه واحد رسمی پول ایران نبوده است، اما بیشترین کاربرد را در زبان عامیانه ایرانیان داراست.

به نظر می‌رسد پرونده حذف صفر از واحد پول ایران و ادغام آن با این لایحه مصوب دولت بتواند در سال جاری تعیین تکلیف شود. به این ترتیب یکی از مهم‌ترین پرونده‌های اقتصادی ایران که در سال‌های اخیر بحث‌های زیادی از سوی کارشناسان در باب آن صورت گرفته است، سامان خواهد گرفت.

 یکسان‌سازی نرخ ارز
یکسان‌سازی نرخ ارزکه قرار بود در سال گذشته اتفاق بیفتد، در سال جاری به نتیجه خواهد رسید و اجرائی خواهد شد. یک بار نیز آمادگی برای انجام این کار اعلام شد که به رشد قیمت ارز در بازار در آذر ماه و دی ماه  انجامید اما در عمل، روان نبودن مراودات مالی ایران از طریق شبکه بانکی بین‌المللی مهم‌ترین عامل برای تأخیر اجرای این برنامه از سوی دولت و بانک مرکزی اعلام شده است.

 به نظر می‌رسد یکسان‌سازی نرخ ارز  کارویژه دولت دوازدهم باشد  بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در نیمه دوم امسال اجرای این طرح، در صورت تداوم شرایط موجود اتفاق خواهد افتاد.

 ایران پیش از این نیز دو بار نسبت به اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز اقدام کرده است. یک بار در دهه هفتاد و یک بار در دهه هشتاد یکسان‌سازی نرخ ارز در کشور اتفاق افتاد اما به نظر می‌رسد سومین دورهاجرای این سیاست توجه ویژه و تدارک تدابیر لازم برای موفقیت را می‌طلبد.

لینک خبر
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.