| کد خبر: 115593 |

مهم‌ترین رویدادهای ۲۰۱۶ از نگاه بانک جهانی

تین نیوز| در میانه تحولات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که زندگانی و حیات ما را تحت‌تاثیر قرارداده، خشونت‌های وحشیانه و نقل مکان‌های از سراجبار جوامع، مدت‌هاست که تبدیل به تیتر یک اخبار در رسانه‌های سراسر جهان شده و شاید برای سال ۲۰۱۶ میلادی بهترین لقبی که بتوان برگزید «سال غمبار» باشد.

مروری گذرا بر داده‌ها و اطلاعات مالی، تجاری و اقتصادی جهان در سالی که به تازگی، کهنه شد به روشنی از شکل‌گیری و وجود برخی چالش‌های مهم در این حوزه‌های حساس خبر می‌دهد اما همه ما (مردم جهان به عنوان یک پیکره واحد) روندی را ایجاد کرده و پیش می‌بریم که به آینده‌ای توام با صلح پایدار و موفقیت منتهی خواهد شد.

در ادامه اشاره‌ای گذرا داریم بر موضوعات مهمی که در سال ۲۰۱۶ میلادی جزو مهم‌ترین اخبار و رویدادهای جهان به‌ویژه در حوزه‌های تجارت و اقتصاد بین‌المللی بودند و کمک خواهند کرد تا مجموعه داستان‌ها و ماجراهایی را که سال ۲۰۱۶ را سروشکل دادند در قالب یک کلیت واحد، تا حد امکان مروری دوباره کنیم.

افزایش تعداد پناهندگان درجهان
در نقطه آغاز سال ۲۰۱۶میلادی، ۶۵میلیون نفر از جمعیت جهان را گروهی از مردم آواره و بی‌گناه تشکیل داده بودند که بر اثر زور و فشار جنگ‌طلبان و اجبارهای ناشی از جنگ‌های دامنه‌دار و طولانی، از سرناچاری خانه و کاشانه خود را رها کرده و در جست‌وجوی سرپناهی محقر اما ایمن آواره کوه و صحرا شدند و در کشورهای همسایه به دنبال سرپناه بودند.

براساس آمارهای جمع‌آوری شده که برای سال ۲۰۱۵میلادی، تعداد آوارگان در سراسر جهان را ۶۰ میلیون نفر برآورد کرده بود این واقعیت تلخ به روشنی نمایان است که تنها در دوره زمانی یک‌ساله ۲۰۱۶ برتعداد این افراد آواره از وطن ۵ میلیون نفر دیگر افزوده شده است.

با تقسیم‌بندی این جمعیت در گروه‌های مختلف، مشخص شده که بیش از ۲۱ میلیون نفر آنها را پناهجویان گریزان از جنگ تشکیل داده بودند.

در خارج از محدوده صحرای جنوب افریقا، اغلب جمعیت پناهجویان در شهرهای بزرگ و شهرستان‌های کوچکتر زندگی را می‌گذرانند یعنی مناطقی که این پناهجویان در آنها به دنبال امنیت، دسترسی بهتر به خدمات و فرصت‌های شغلی هستند.

گزارش اخیری که درباره افراد «نقل مکان کرده از سراجبار» تهیه و منتشر شده، تصویری جدید و گویا درباره نقش توسعه اقتصادی کشورها در کمک رساندن به افراد پناهجو به مخاطبان عرضه کرده است.
در این گزارش افرادی که مجبور به جابه‌جایی و نقل مکان در داخل کشورشان شده‌اند و در کنار آنها، جوامع میزبانی که پذیرای پناهجویان خارجی بوده‌اند نیز به عنوان گروه‌هایی معرفی شده‌اند که با همکاری با یکدیگر می‌توانند در فعالیت‌های بشردوستانه مشارکت داشته باشند.

۲)‌ توافق جهانی برای تغییر اقلیم زمین
این پیمان به دنبال مذاکرات سال ۲۰۱۵میلادی در پاریس از سوی ۱۱۸ کشور از مجموع ۱۹۴ کشوری که متن توافق را امضا کرده بودند تصویب شد.

یکی از اهداف اصلی بیان شده در این قرارداد، ترویج و تشویق کشورها به مصرف کمتر انرژی‌های فسیلی (هیدروکربن) بوده است.

درحال‌حاضر تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورهای درحال توسعه به موازات کاهش هزینه‌های تولید این نوع انرژی، درحال افزایش است.

در ماه مه ۲۰۱۶ قاره امریکا شاهد ثبت پایین‌ترین هزینه‌های مربوط به تولید انرژی خورشیدی بود؛ هنگامی که برنده مناقصه توسعه گسترده شبکه انرژی زامبیا از طریق تولید انرژی فتوولتائیک خورشیدی متعهد به تولیدو عرضه انرژی الکتریسیته خورشیدی با قیمت ۶ سنت به ازای هر کیلووات ساعت یا واحد کلی ۴/۷ سنت کیلووات ساعت برای یک دوره زمانی بیش از ۲۰ ساله در این کشور شد.

تضعیف تجارت جهانی
در سال ۲۰۱۶ شاخص رشد تجارت جهانی، ضعیف‌ترین رکورد خود را از زمان وقوع بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸میلادی تا امروز ثبت کرد.

مقادیر عددی حجم تجارت جهانی در بیشتر اوقات سال گذشته با رکود و سکون کامل دست به گریبان بود و سرمایه‌گذاری‌های جهانی تضعیف شده نیز در بحرانی شدن شرایط تجارت جهانی نقش بسیار مهمی داشتند؛ به‌گونه‌ای که میزان سرمایه‌های اختصاص پیدا کرده برای دادوستد جهانی کالا حدود یک‌سوم تجارت جهانی کالا در سال گذشته بود.

پیشی تلفن همراه از آب و برق
دسترسی به تلفن‌های همراه در کشورهای با درآمد پایین و متوسط رشد قابل‌توجهی پیدا کرد، اما بسیاری از منافع دیگر انقلاب دیجیتالی دنیا مانند افزایش توان نیروی مولد و حوزه تولید، ایجاد فرصت‌های بیشتر برای افراد طبقه ضعیف و متوسط و همچنین دولت‌ها و شرکت‌های حسابگرتر هنوز از محدوده نه‌چندان وسیع حضورشان در کشورهای توسعه‌یافته فراتر نرفته‌اند.

این موارد به استناد گزارش اخیر بانک جهانی با عنوان «گزارش توسعه جهانی سال ۲۰۱۶» یاد شد، ضمن اینکه در گزارش موردنظر، تاکید شده که باید تلاش‌های بسیار بیشتری در راستای متصل کردن تعداد بیشتری از مردم به شبکه اینترنت و خلق محیطی مناسب برای آنها صرف‌نظر از منافعی که فناوری‌های دیجیتال برای هر کسی به همراه دارد، انجام شود.

۵) تعداد ۲۰ ساله‌های جهان
بیش از ۵۰ درصد مردمی که در ۴۰ کشور افریقایی زندگی می‌کنند، سن و سالی کمتر از ۲۰ سال دارند. در نقطه مقابل این آمار نیز براساس برآوردهای رسمی هم‌اکنون در ۳۰ کشور ثروتمندتر جهان، تعداد افراد زیر۲۰ سال کمتر از ۲۰ درصد جمعیت این کشورهاست، این درحالی است که براساس گزارش نظارت جهانی ۲۰۱۵ – ۲۰۱۶میلادی، دنیایی که در آن روزگار می‌گذرانیم درحال عبور از یک دوره‌گذار تاریخی است که همه کشورها را در مسیر حرکت‌شان به سوی توسعه تحت‌تاثیر می‌گذارد.

ایجاد ۶۰۰ میلیون شغل جدید در ۱۰ سال آینده
یک سوم از ۱/۸ میلیارد نفر جمعیت جوان دنیا در حال حاضر نه به کاری مشغولند، نه امکان آموزش دیدن دارند و نه زمینه کسب هر نوع مهارت و آموزش‌های شغلی را در دسترس خود می‌بینند.

 از یک میلیارد جوانی که در یک دهه آینده وارد بازار کار جهان خواهند شد انتظار می‌رود تنها ۴۰ درصد آنها بتوانند یک فرصت شغلی مناسب به‌دست بیاورند. آینده بازار کار درحال تغییر است و اقتصاد جهانی نیاز به ایجاد ۶۰۰ میلیون شغل در ۱۰ سال آینده برای همگام شدن با نرخ اشتغال جوانان خواهد داشت.

بیماری‌های جهانی
سازمان ملل تخمین می‌زند که ۲/۴ میلیارد نفر از مردم هنوز دسترسی مناسبی به امکانات و سرویس‌های بهداشتی بهبود یافته ندارند و نزدیک یک میلیارد نفر از آنها کمترین امکانی برای دسترسی و استفاده از توالت ندارند و این معضل منجر به بروز مشکلات و بیماری‌های بسیاری برای این گروه از جمعیت جهان شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.