| کد خبر: 108246 |

جای برندهای صاحب‌نام در صادرات خالی است / رشد صادرات فنی و مهندسی

تین نیوز| مدیرکل دفتر برنامه ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت با اشاره به افزایش سهم صادارت خدمات فنی و مهندسی، گفت: نیازمند سرمایه گذاری خارجی و حضور برندهای صاحب نام در کشور هستیم تا صادرات توسعه یابد.
 
محمدرضا ایزدیان در خصوص متنوع سازی سبد صادراتی ایران، گفت: سیاست تجاری ایران، فاصله از تک محصولی بودن و افزایش صادرات غیرنفتی است تا وابستگی اقتصاد ملی و بودجه دولت به یک محصول نباشد، بنابراین تنوع صادراتی ایران برنامه راهبردی ماست.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در دو دهه گذشته صادرات خدمات فنی و مهندسی جزو سبد صادراتی ما شده است و سهم آن افزایش یافته است، افزود: درگذشته حجم عمده‌ای از صادرات ما اختصاص به فرش، خشکبار و برخی اقلام سنتی بود اما به تازگی این روند تغییر کرده و صادرات محصولات با فناوری بالا و دانش بنیان افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی سازمان توسعه تجارت با اعلام اینکه صادرات محصولاتی در حوزه نانو و زیست فناوری، ماشین آلات صنعتی و مواد اولیه و واسطه‌ای از جمله محصولاتی است که به تازگی صادرات آن افزایش یافته است، اظهار داشت: این به معنی  تنوع سبد صادراتی ایران در سال‌های اخیر است.

ایزدیان ادامه داد: البته برای آنکه این سهم افزایش پیدا کند به نحوی که بگوییم بخش زیادی از تولید ناخالص داخلی و کل صادرات کشور، غیر نفتی است هنوز راه درازی در پیش داریم که نیازمند  سیاست گذاری خاص خود در حوزه های پولی، ارزی، مالی و تجاری است.

وی با بیان اینکه باید سرمایه گذاری‌های انجام شده در بخش‌هایی باشد که امکان صادرات محصولات آنها وجود دارد، اظهار داشت:باید سرمایه‌گذاری را به سمت واحدهای صادرات گرا هدایت کنیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه باید سرمایه گذاری در کالاهای صادراتی به خصوص با نگاه به بازارهای پیرامونی باشد، گفت: بازارهای پیرامونی ما شامل ۲۵ کشور است که حداقل فاصله را با آنها داریم. تولید ناخالص داخلی تجمیعی این ۲۵ کشور بالای ۱.۵ تریلیون دلار است و تلاش ما برای صادرات به این کشورها می‌تواند پیشران خروج اقتصاد ایران از رکود باشد.

ایزدیان با تاکید بر اینکه نیازمند سرمایه گذاری گسترده و بهبود روابط بین الملی هستیم، افزود: در شرایطی که صادرات پیشران اقتصاد ما باشد، ورود اقتصاد به دوره رشد مستمر و بالا دور از دسترس نیست، در غیراینصورت برای رسیدن به رشد ۸ درصدی به سرمایه گذاری گسترده‌ای نیاز داریم.

وی جهش صادراتی را مستلزم سرمایه گذاری مستقیم خارجی دانست و گفت: باید سرمایه گذاری خارجی از طریق برندهای صاحب نام و در مشارکت با زنجیره جهانی باشد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی سازمان توسعه تجارت ادامه داد: مشارکت در شبکه‌های بین المللی و تولیدات مشترک و تحت برند که اقتصاد ایران را از یک اقتصاد  واردکننده دور کند باید در اولویت ما قرار داشته باشد، بطوری که این کشورها از طریق سرمایه‌گذاری مشترک، ارتقای صادرات را در کشور ما به وجود بیاورند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.