| کد خبر: 105369 |

حمل‌و‌نقل بررسی می‌کند:

گردش ۷۹ هزار میلیارد تومانی بازار حمل‌و‌نقل

هفته‌نامه حمل ونقل|

سهم هزینه‌های حمل‌و‌نقل در سبد هزینه‌ای خانوار ایرانی در سال گذشته به حدود ۱۰ درصد رسید.به گزارش حمل‌و‌نقل بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۴معادل ۱۰,۲ درصد از هزینه‌های خانوارهای ایرانی به بخش حمل‌و‌نقل اختصاص داشته است.

این برآورد از سوی بانک مرکزی ایران صورت گرفته و گزارش مقدماتی آن اخیرا از سوی این بانک برای اطلاع افکار عمومی از سهم هزینه‌های بخش‌های مختلف منتشر شده است. به‌این‌ترتیب پس از مسکن و سوخت و گروه خوراکی و آشامیدنی، بخش حمل‌و‌نقل در اقتصاد ایران یکی از بیشترین سهم‌ها را در سبد هزینه‌ای خانوارهای ایرانی به خود اختصاص داده است.

این امر اهمیت این حوزه را در اقتصاد ایران آشکار می‌کند. سهم هزینه‌های مسکن، آب و برق و سوخت در سبد هزینه‌ای خانوار ایرانی در حدود ۳۵ درصد برآورد شده است.

پس از آن بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۲۳,۶ درصد از هزینه خانوار ایرانی را از آن خود می‌کند. به‌این‌ترتیب نیمی از درآمد خانوارهای ایرانی صرف تأمین نیازهای اولیه مسکن و خوراک می‌شود و پس از آن بیش از ۱۰ درصد نیز به تأمین هزینه‌های مرتبط به حمل‌و‌نقل اختصاص می‌یابد.

این امر هر چند از منظر اقتصادی فرایند پس‌انداز را با دشواری‌هایی روبه‌رو می‌کند اما بهبودی در آن در سال‌های اخیر مشاهده می‌شود که توجه بدان ضروری است.

هر چه سهم مایحتاج اولیه از سبد هزینه‌ای خانوارهای ایرانی بالاتر باشد، کیفیت زندگی، امکان پس‌انداز و تأمین نیازهای ثانویه‌ای چون سفر و خرید کالاهای فرهنگی و... دشوارتر می‌شود از این رو ضرورت دارد در سال‌های آتی توجه به این مهم بیش از پیش در دستور کار دولتمردان ایرانی قرار گیرد.  هزینه ناخالص خانوارهای ایرانی در سال گذشته در حدود ۳۵ میلیون و ۲۶۵ هزار تومان برآورد شده است.

به‌این‌ترتیب در هر ماه خانواده ایرانی در حدود۲ میلیون و ۹۳۸ هزار تومان هزینه داشته است. در این میان سهم هزینه‌های حمل‌و‌نقل از سبد هزینه‌ای خانوار در سال گذشته حدود ۳ میلیون و ۶۰۳ هزار  تومان بوده است.
با این محاسبات، این گزارش نشان می‌دهد سهم هزینه‌های حمل‌و‌نقل در اقتصاد ایران در هر ماه حدود ۳۰۰ هزار تومان بوده است.

 در حدود ۲۲ میلیون خانوار در ایران زندگی می‌کنند. در نتیجه بازار حمل‌و‌نقل در ایران بازاری بسیار بزرگ و اقتصادی است و بررسی‌ها نشان می‌دهد سالانه پولی عظیم در این بازار گردش می‌کند.

 با توجه به اینکه هر خانوار در سال حدود ۳ میلیون و ۶۰۳ هزار تومان صرف هزینه‌های حمل‌و‌نقلی خود می‌کند، می‌توان چنین نتیجه گرفت که با احتساب حضور ۲۲ میلیون خانوار در ایران گردش مالی در اقتصاد حمل‌و‌نقل در کشور به حدود ۷۹ میلیارد و ۲۶۶ میلیارد تومان می‌رسد که رقمی قابل ملاحظه و درخور توجه و تامل است.

بر این اساس گردش ماهانه در این بازار نیز در حدود ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.
 سهم حمل‌و‌نقل عمومی از بازار حمل‌و‌نقل در ایران اندک است و برآوردها نسبت ۷۰ درصد به ۳۰ درصد را نشان می‌دهد. به‌این‌ترتیب برای ترددهای شخصی سهم حمل‌و‌نقل عمومی تنها ۳۰ درصد است و در حوزه جابه‌جایی بار و مسافر بین شهری نیز این حمل‌و‌نقل جاده‌ای است که سهمی بسیار بالا را داراست.

 بسیاری از کارشناسان در سال‌های اخیر بر اهمیت سرمایه‌گذاری در شیوه‌هایی ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر برای حمل‌و‌نقل تأکید کرده‌اند. به‌عنوان مثال حمل‌و‌نقل ریلی از جمله شیوه‌های ارزان‌تر حمل‌و‌نقل در ایران است که لازم است در سال‌های آینده از اولویت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری برخوردار باشد.

سهم حمل‌و‌نقل در سبد هزینه‌ای خانوار هر چند در مقایسه با سال‌های قبل تغییر چندانی نکرده است اما هزینه‌های ناخالص در این حوزه افزایشی ۵,۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

 بخش حمل‌و‌نقل در سال‌های آینده از الویت‌های مهمی برای سرمایه‌گذاران برخوردار خواهد بود و برآوردها نشان می‌دهد اشتیاق سرمایه‌گذاران به حضور در این حوزه نیز قابل توجه است.

 ایران پس از برجام به یکی از نقاط اصلی و مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل شده است اما هنوز روند وررود سرمایه به ایران با تغییر چندانی مواجه نشده است. بسیاری بر این اعتقادند که لازم است در سال‌های آینده اصلاح قوانین برای سازگاری با فرایند ورود سرمایه به کشور صورت گیرد.
لینک خبر
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.