| کد خبر: 102915 |

مونتاژکاری سهم ایران از قراردادهای جدید خودرویی

تین‌نیوز| عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس،با بیان اینکه در قراردادهای جدید به ویژه صنعت خودرو تحت عنوان انتقال تکنولوژی،خرید تجهیزات انجام می شود، گفت: پیوست فناوری و تکنولوژی باید در تمام قراردادهای خارجی گنجانده شود.
 

رضا انصاری با بیان اینکه در قراردادهای جدید به ویژه صنعت خودرو تحت عنوان انتقال تکنولوژی،خرید تجهیزات انجام می شود،گفت:توانمندی طراحی، ساخت،R&D در قراردادها به کشور انتقال نمی یابد و ایران تنها توانمندی بهره برداری، مونتاژکاری و تعمیر و نگهداری را از این قراردادها کسب می کند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت درمجلس شورای اسلامی،با اشاره به اینکه تکنولوژی به معنای واقعی به کشور وارد نشده و ایران سالیان طولانی از واردات محصولات متضرر شده است،افزود:اگر انتقال تکنولوژی به داخل کشور صورت گیرد،ایران از مونتاژکاری صرف فاصله گرفته و توان ساخت محصولات در داخل کشور را پیدا خواهد کرد.

پیوست فناوری و تکنولوژی باید در تمام قراردادهای خارجی گنجانده شود
انصاری با بیان اینکه درتمام قراردادهای خارجی باید پیوست فناوری و تکنولوژی گنجانده شود، ادامه داد:با این روش دانشگاه ها و نهادهای پژوهشی ضلع سوم قراردادها می شوند و با یادگیری فناوری های نو از مونتاژکاری فاصله گرفته می شود.

وی با اشاره به اینکه با مونتاژکاری نمی توان خودروساز شد،یادآور شد:ایران برای اینکه بتواند قطب منطقه ای خودروی یک برند شود،باید فناوری آن برند را به داخل کشور منتقل کندتا بتوان ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور کرد.

بازار را در قراردادهای جدید نباید در اختیار بنگاه های خارجی قرار داد
انصاری با بیان اینکه برندهای بزرگ به عنوان منبع تکنولوژی به خاطر منافع بنگاه های خود علاقه و تمایلی به انتقال توانمندی های طراحی،مهندسی و تحقیق و توسعه به کشور ندارند،افزود:در قراردادهای جدید نباید بازار را دراختیار کشورها و بنگاه های خارجی قرار داد و باید در این قراردادها،صنعت کشور و مراکز پژوهشی را که گیرنده تکنولوژی هستند، در قراردادهای جدید وارد کرد.

وی با اشاره به اینکه برای خروج از مونتاژکاری باید توان مراکز پژوهش فناوری را شناخت و با ارزیابی این واحدها آنها را رتبه بندی کرد،ادامه داد:دغدغه مسئولان صنعتی کشور و خودروسازان باید ورود تکنولوژی و کاهش و قطع مونتاژکاری در کشور باشد و این حرکت می تواند سیر صعودی رونق صنعت کشور را تسریع بخشد.

جلوگیری از مونتاژکاری سبب رقابت پذیری صنعت در فضای بین المللی می شود
این نماینده مردم در مجلس دهم،با اشاره به تجربه موفق کشورهایی همانند کره جنوبی،چین و ترکیه در انتقال تکنولوژی به داخل کشور ،اظهارکرد:جلوگیری از مونتاژکاری سبب رقابت پذیری صنعت در فضای بین المللی و ارزآوری برای کشور می شود و اقتصاد را در برابر تکانه های خارجی مقاوم می کند.

تمام مشکل صنعتی کشور کمبود نقدینگی نیست
انصاری با بیان اینکه عامل اصلی در مونتاژکاری خودروهای جدید میزان درآمد حاصله آن برای کشور است،افزود:ایجاد نگاه ترکیبی که یکسوی آن توانمندی های داخلی و طرف دیگر تجربه کشورهای موفق جهانی است،می تواند کشور را به سمت توسعه و رشد صنعتی پیش ببرد.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،با اشاره به اینکه تمام مشکل صنعتی کشور کمبود نقدینگی نیست، تصریح کرد:شرکت های موفق تکنولوژی های خاص را خریداری کرده و این فناوری را در تولید محصولات خود به کار برده و در صنعت خود ادغام می کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.