| کد خبر: 38947 |

نه میراثی؛ نه باستانی؛ این بار واگن درد سر تازه مترو اصفهان

تین نیوز |  13سال از آغازعملیات اجرایی مترو اصفهان می گذرد. ۱۳ سالی که هنوز به پایان انتظار اصفهانی ها منتهی نشده است . در همه سال هایی که باانتظار اصفها نی ها همراه بود و گاه صبر آنها به سر رسید ،بخش بسیاری از عملیات اجرایی مترو در زیر زمین انجام می شد و چنین شد که احداث تونل و ایستگاه های مترو و نصب تجهیزات متناسب با تکنولوژی روزدنیا در این سال ها کم تر به چشم اصفهانی ها آمد . سرانجام یك رام قطار شهری بعد از ۶ سال به اصفهان رسید واکنون آزمایش های قرارگرفتن یك رام واگن در ۹كیلومتر از خط یک متروی اصفهان که اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در حال انجام است .اما با یك رام قطار نمی توان قطار شهری را برای استفاده شهروندان آماده كرد و قطار شهری اصفهان با کمبود واگن روبرو است .
پیشینه راه اندازی قطار شهری اصفهان به زمان احداث ذوب آهن اصفهان در دهه ۴۰ باز می گردد.مطالعه و پیشنهاد اولین مسیر از طرف مشاور خارجی از فرودگاه اصفهان به ذو ب آهن و فولاد شهر مطرح شد اما این طرح هرگزاجرایی نمی شود . در سال ۱۳۵۵ مطالعات حمل و نقل درون شهری توسط مهندسین مشاور سوئدی ولوو در حد فاز صفر انجام و متوقف شد. این پیشنهاد، شبكه ای از متروی سبك و اتوبوس بود. در سال ۱۳۶۳ مطالعات برون شهری حمل و نقل به مدیریت مجتمع فولاد مباركه و كارشناسی اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شد و پیشنهاد ایجاد قطار مسافربری منطقه صنعتی حاشیه زاینده رود مطرح شد. در این سال طرح جامع اصفهان و طرح جامع مترو منطقه اصفهان به مدیریت سازمان مسكن وشهرسازی به تصویب رسید. دو سال بعد در سال ۱۳۶۵، مطالعات شبكه مترو منطقه اصفهان به مدیریت استانداری اصفهان توسط مشاور ژاپنی در حد فاز صفر انجام شد و ایجاد شبكه مترو و تراموا در اصفهان پیشنهاد شد. بین سال های ۷۱ و ۷۳ نیز مطالعات امکان  پذیری حمل و نقل انبوه منطقه اصفهان توسط مشاور استرالیایی انجام گرفت .
 
برای خط یک متروی اصفهان ۲۰ ایستگاه پیش بینی شد
در سال های ۷۵تا ۷۷ طراحی اولیه خطوط اولویت دار قطار شهری اصفهان انجام می شود و سال ۷۹ هم زمان با تصویب بودجه احداث قطار شهری پنج شهر کشور در مجلس شورای اسلامی ،مطالعات پروژه قطار شهری اصفهان آغاز می شود . با فرا رسیدن سال ۱۳۸۰، طرح نهایی خط یک مترو به طول ۵/۱۲ کیلومتر تصویب می شود و عملیات اجرایی ساخت تونل آن آغاز می شود . پس از اجرا ۷/۷ کیلومتر به این خط افزوده می شود تا طراحی تفصیلی خط شمال- جنوب مترو اصفهان به طول ۲/۲۰کیلومتر که از شمال شهر اصفهان شروع شده وتا ترمینال صفه در جنوب امتداد دارد، آغاز شود. این خط در سه قطعه اجرا شد و اکنون۱۲ کیلومتر از قسمت شمالی آن از میدان قدس تا میدان شهدا آماده بهره بر داری است.

برای خط یک متروی اصفهان ۲۰ ایستگاه پیش بینی شد .ایستگاه های پاسداران ، کاوه ، مدرس، شهدا، امام حسین ، انقلاب، شریعتی ، آزادی و صفه ایستگاه های خط یک مترو هستند. از ۲۰ایستگاه خط یک قطار شهری اصفهان۱۰ ایستگاه حدفاصل ایستگاه قدس تا چمران آماده بهره برداری است. عملیات اجرایی ایستگاه امام حسین(ع) چند ماهی است آغاز شده است و عملیات اجرایی ایستگاه میدان انقلاب نیز تاپایان دی ماه آغاز می شود . ایستگاه باهنر تا پایان سال تکمیل می شود و ایستگاه مترو شهدا تا اواسط سال ۹۴ و ایستگاه تختی تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد.سیزده سال از اجرای پروژه قطار شهری اصفهان می گذرد . ۱۳ سالی که اگر چه هرگز به پایان انتظار اصفهانی ها منتهی نشد اما این پروژه را به پروژه ای خبرسازتبدیل کرد.

در همه این سال ها اعتبارات، تجهیزات و مهندسی مهمترین مشکلات پروژه قطار شهری اصفهان بودند. بخشی از تاخیر در راه اندازی مترو به دلیل تحریم ایران و دشوار شدن انتقال اعتبارات به خارج از کشور رخ داد. با وجود اینکه اعتبارات دولتی به مترو اختصاص یافت ولی این اعتبارات تناسبی با پروژه عظیم قطار شهری اصفهان نداشت . در این سال هایی که گذشت ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه که هیچ پروژه دیگری از نظر بزرگی ابعاد و وسایل فنی به آن نمی رسد ،هزینه شده است و از امسال باید یک هزار میلیارد تومان دیگر هزینه شود تا این پروژه تکمیل شود.
 
امسال بودجه ای ۷۵۰میلیارد تومانی به مترو اختصاص داده شده است
شهرداری اصفهان امسال بودجه ای ۷۵۰میلیارد تومانی به مترو اختصاص داد . ۲۵۰ میلیارد تومان  به صورت مستقیم، ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشاركت و ۱۵۰ میلیارد تومان فاینانس برای مترو پیش بینی شد تا این پروژه هر چه سریع تر به بهره برداری برسد.
در همه سال هایی که باانتظار اصفها نی ها همراه بود و گاه صبر آنها به سر رسید ،بخش بسیاری از عملیات اجرایی مترو در زیر زمین انجام می شد و شهروندان قادر به دیدن آن نبودند و آنچه برای آن ها مشهود بود،تنها طولانی شدن اجرای پروژه مترو بود و مزاحمت هایی که زندگی شهری را دشوار می کرد . فروردین ماه امسال بود که مدیر عامل سازمان قطار شهری اصفهان با اشاره به مزاحمت هایی که در ۱۳ سال گذشته برای شهروندان ایجاد شد ،حق رابه آن ها داد . درهمه سال هایی که گذشت تونل و ایستگاه ها احداث شدند و نصب تجهیزات متناسب با تکنولوژی روزدنیا ادامه داشت ، اقداماتی که کم تر به چشم اصفهانی ها آمد . سرانجام یك رام قطار شهری بعد از ۶ سال به اصفهان تحویل داده شد و آزمایش های قرارگرفتن یك رام واگن در ۹كیلومتر خط یک متروی اصفهان که اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در حال انجام است اما با یك رام قطار نمی توان قطار شهری را برای استفاده شهروندان آماده كرد و قطار شهری اصفهان با کمبود واگن روبرو است و باید هر چه زودتر ۴ رام دیگر تا پایان سال وارد اصفهان شود.
خط یک متروی اصفهان که بارها به دلیل متهم شدن به بی توجهی به میراث فرهنگی خبر ساز شد ، اکنون به گفته شهردار اصفهان دیگر مشكل میراثی ندارد و كمیته ۵ نفره ای با حضور ۳ عضو از میراث فرهنگی، یک عضو از استانداری و یک عضو از شهرداری برای مدیریت خط یک تشکیل شده است.
خط دوم مترو از شمال شرقی اصفهان آغاز شده و در غرب به خمینی شهر ختم می شود. مسیر خط دو مترو به تصویب شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسیده است و مطالعات آن در سال ۹۰ توسط مشارکت شرکت های مترا، پژوهش و سیسترا آغاز شده است. خط شرقی-غربی از خمینی شهر شروع و پس از عبور از خیابان اشرفی اصفهانی (کهندژ) و در ایستگاه مشترک امام حسین از زیر خط شمالی-جنوبی وارد خیابان سپه شده و از زیر قسمت شمال میدان نقش جهان به سمت خیابان حافظ می‌رود. این خط در خیابان هاتف به سمت شمال ادامه می‌یابد و پس از عبور از روی میدان لاله در طول خیابان زینبیه ادامه می‌یابد. طول کل مسیر ۲۲ کیلومتر و دارای ۲۰ ایستگاه می‌باشد. عبور این خط از زیر میدان  نقش جهان ، چالش متروی اصفهان است و بر اساس پیشنهادات کارشناسان فنی یونسکو ، تونل باید در عمق ۳۰ متری احداث شود.
 
خط سوم متروی اصفهان از میدان آزادی به سمت اسلام آباد
خط سوم متروی اصفهان از میدان آزادی به سمت اسلام آباد در جنوب غرب اصفهان امتداد می یابد. امسال مطالعات این خط ادامه می یابد . این خط در سال ۹۵ اجرایی می شود .
رفع مشکلات اعتبار برای استفاده از منابع صندوق توسعه برای خرید کسری واگن های خط یک ،هماهنگی با میراث فرهنگی برای رفع موانع موجود ،تامین فاینانس خط ۲ به طول ۲۳به کیلو متر به میزان ۶۰۰میلیون دلار در قالب تعهدات دو جانبه دولت و شهرداری در اجرای خط ۲ ،تخصیص ۱۰۰ درصد اعتبارات مصوب در قانون بودجه ۹۳ و سال های بعد برای آماده سازی خط یک در سه فاز در سال های ۹۳،۹۴ ،۹۶ وتامین واگن های مورد نیاز خط یک متناسب با زمان بهره برداری اکنون از در خواست های سازمان قطار شهری اصفهان است .
 
تهیه واگن مترو را 6 سال معطل كرد
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه تهیه واگن ما را ۶ سال معطل كرد و نه تنها راه اندازی مترو اصفهان بلكه افتتاح مترو شهرهای شیراز و تبریز نیز به تاخیر انداخت ، می گوید: یك رام قطار شهری بعد از ۶ سال به اصفهان تحویل داده شد.
دكترسقائیان نژاد گفت که آزمایشات قرارگرفتن یك رام واگن در فاز اول در ۹ كیلومتر در حال انجام است اما با یك رام قطار نمی توان قطار شهری را برای استفاده شهروندان آماده كرد. با توجه به اینکه شركت چینی تعهداتی دارد امیدواریم تا خردادماه سال آینده به تعهدات خود عمل كند و دو رام واگن را به اصفهان تحویل دهد.
وی با بیان اینکه شهرداری سه رام واگن دیگر را خریداری خواهد كرد، عنوان می کند: با خریداری سه رام واگن در مجموع ۶ رام واگن در اختیار خواهیم داشت و مشكل راه اندازی مترو حل خواهد شد.
شهردار اصفهان با بیان اینكه در حال حاضر درخط یک مترو مشكل میراثی نداریم، عنوان کرد: در مسیر خط یك فقط دو ایستگاه امام حسین و انقلاب باقی مانده است.
به گفته دكترسقائیان نژاد در ایستگاه میدان حسین(ع) ۴ دستگاه به صورت سه شفیت مشغول به حفاری هستند.
شهردار اصفهان با اشاره به اینكه ایستگاه انقلاب هم در حال آماده سازی است و هیچ مشكلی از نظر مصوبه، میراثی و اعتباری نداریم، گفت: مطالعات خط دو مترو نیز انجام شده و قرار است در دو فاز احداث شودو مطالعات خط سوم مترو نیز در حال انجام است.
شهردار اصفهان گفت که قطارشهری اصفهان به عنوان  قطارشهری مادر محسوب می شودو قرار است قطارشهری شهرهای بهارستان، شاهین شهر و فولاد شهر با نظارت قطارشهری اصفهان عملیاتی شود.
 
مطالعات خط یک مترو از سال ۷۰ آغاز شده است
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان می گوید : مطالعات خط یک مترو از سال ۷۰ آغاز شده است و در سال ۸۰ طرح نهایی خط یک مترو به طول ۵/۱۲ کیلومتر مصوب و عملیات اجرایی ساخت تونل آن آغاز می شود .
جواد شعرباف گفت که خط یک مترو اصفهان از ایستگاه قدس در خیابان امام خمینی(ره) آغاز و از محور چهارباغ عبور کرده و به صفه ختم می شود.
به گفته وی بعد از اجرا ۷/۷ کیلومتر به این خط افزوده می شودو اکنون خط یک مترو اصفهان از شمال غرب تا جنوب به طول ۱۲/۲۰ کیلوکتر در دست تکمیل است.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان با اشاره به اینکه خط یک مترو ۲۰ ایستگاه داردگفت که ۱۰ ایستگاه از خط یک مترو حدفاصل ایستگاه قدس تا چمران آماده بهره برداری است. ایستگاه باهنر تا پایان سال تکمیل می شود و ایستگاه مترو شهدا تا اواسط سال ۹۴ و ایستگاه تختی تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد.
 
خط یک تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است
شعرباف با اشاره به اینکه خط یک تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، عنوان کرد: عملیات اجرایی احداث ایستگاه میدان امام حسین(ع) چند ماهی آغاز شده است وعملیات اجرایی احداث ایستگاه انقلاب نیز تا پایان دیماه آغاز می شود.
وی به مشکلات موجود در مسیر اجرای خط یک مترو اشاره کرد و افزود : خوشبختانه با تلاش استانداری اصفهان حساسیت های موجود در این خط بر طرف شده است.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان با بیان اینکه درزمان آغاز عملیات اجرایی ایستگاه میدان امام حسین(ع) قراردادی با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان برای کاوش آثار باستانی ایستگاه منعقد شده است، گفت: برای کاوش آثار باستانی میدان انقلاب نیز قرارداد متمم با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان منعقد شده است که در مجموع تا ۵۰۰ میلیون تومان افزایش می یابد.
شعرباف گفت که یک رام واگن بهمن ماه سال گذشته از طریق پیگیری شرکت مادر تخصصی قطارشهری به اصفهان تحویل داده شده است و اکنون که فاز اول خط یک مترو اکنون آماده بهره برداری  است با کمبود واگن روبرو هستیم و باید هر چه زودتر ۴ رام دیگر تا پایان سال وارد اصفهان شود.
به گفته وی با حل شدن مشکلات دو ایستگاه مرکزی باقیمانده مسیر خط یک تا ایستگاه مدرس تا پایان سال به بهره برداری می رسد تا ایستگاه شهدا سال ۹۴ به بهره برداری می رسد و بقیه مسیر تا ایستگاه صفه تا سال ۹۵ به بهره بر داری می رسد .

شعرباف با اشاره به اجرای خط دو مترو حدفاصل زینبیه تا خمینی شهر به طول ۲۳ کیلومتر اظهار داشت: مسیر خط دو مترو به تصویب شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسیده است و مطالعات آن در سال ۹۰ توسط مشارکت شرکت های مترا، پژوهش و سیسترا آغاز شده است.
 
 6میلیارد تومان برای مطالعات خط دو هزینه شده است
وی با بیان اینکه خط دو مترو از میدان نقش جهان عبور می کند از این رو حساسیت های بسیاری دارد، ادامه داد: کارشناسان یونسکو پیشنهاد دادند برای اجرای این طرح باید تونل در عمق۳۰ متری احداث شود.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان با اشاره به اینکه ۶ میلیارد تومان برای مطالعات خط دو هزینه شده است، اضافه کرد: اگر اجرای این طرح رد شود هزینه های مطالعات خط دو به هدر رفته است این خط بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال اجرایی خواهد شد.
وی با اشاره به خط سوم مترو از میدان لاله آغاز و با عبور از بزرگمهر و میدان آزادی به اسلام آباد ختم می شود، گفت: خطوط بهارستان- فولاد شهر، اسلام آباد- فولاد مبارکه، فولادمبارکه- مجلسی، درچه- نجف آباد، قدس-شاهین شهر خطوط ریلی برون شهری است که مصوب شورای عالی ترافیک را اخذ کرده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.