| کد خبر: 168112 |

مشکلات ارزی سدی در برابر نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اصفهان

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: قرار است که تا سال 1400، عمر ناوگان اتوبوسرانی استان اصفهان به زیر 5 سال کاهش داده شود.

تین نیوز

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: قرار است که تا سال 1400، عمر ناوگان اتوبوسرانی استان اصفهان به زیر 5 سال کاهش داده شود.

به گزارش تین‌نیوز، علیرضا صلواتی افزود: ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی استان اصفهان در سال گذشته 100 دستگاه اتوبوس خریداری و به چرخه حمل و نقل استان وارد کرده است، اوایل تابستان هم 50 دستگاه اتوبوس دیگر وارد می‌شود، همچنین قرارداد 350 دستگاه اتوبوس منعقد شده که به دلیل مشکلات ارزی و ریالی هنوز به نتیجه نرسیده ولی با طی مراحل اداری و رفع مشکلات، با ورود این 350 دستگاه دیگر، نیمی از ناوگان اتوبوسرانی کل شهر نوسازی می‌شود.

وی در ادامه افزود: قراراست که تا سال 1400 عمر ناوگان اتوبوسرانی استان اصفهان به زیر 5 سال کاهش داده شود و برای تحقق این هدف، تا سال 1400 باید سالانه بین 100 تا 200 دستگاه نوسازی شود.

تفاوتی در خطوط پایین شهر و بالای شهر وجود ندارد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان عنوان کرد: در خطوط اتوبوس، تفاوت طبقاتی و تفاوت در خطوط پایین شهر و بالای شهر وجود ندارد، زیرا خطوط معمولاً از همه نقاط شهر عبور می‌کنند، مثلاً خط 1 بی آر تی از میدان قدس و پایانه باغوشخانه شروع  می‌شود و از خیابان بزرگمهر، میدان آزادی، سه راه سیمین عبور و به زندان اصفهان می‌رسد، یعنی تمام مناطق شهری را در بر می‌گیرد.

وی بیان کرد: در بحث اتوبوسرانی سیاستی که وجود دارد یکی طول مسافت خط و دیگری حجم مسافران آن خط است، به همین دلیل ابتدا خطوط با مسافت طولانی اصلاح می‌شوند، مثلً خط 34 که از میدان جمهوری اسلامی شروع می‌شود، از خیابان آیت الله کاشانی، شهیدبهشتی، پل فلزی، میدان آزادی عبور می‌کند و به صفه ختم می‌شود که همه مناطق شهری را در بر می‌گیرد.

صلواتی ادامه داد: البته این نکته قابل قبول است که در برخی مناطق حاشیه شهر سن ناوگان اتوبوسرانی از بقیه مناطق بالاتر و آن هم به خاطر حجم مسافر و مسافت طولانی یکسری خطوط است، همچنین سن ناوگان حمل ونقل عمومی استان اصفهان در حدود 8 و نیم سال و سن بالایی است و 600 اتوبوس فرسوده در این ناوگان وجود دارد که 50 مورد امسال از رده خارج شد، ولی پیگیری‌ها برای نوسازی ناوگان انجام می‌شود.

42هزار مسافر روزانه از مترو استفاده می‌کنند

وی اذعان داشت: مترو با سرعت کمی در حال ورود به لیست انتخاب‌های حمل و نقل شهروندان است، زیرا باید خطوط مترو و دسترسی به آن تکمیل شود، خط 1 مترو هنوز در دوفاز فعالیت دارد، یعنی از عاشق‌آباد تا میدان آزادی و از میدان آزادی تا صفه، در تابستان امسال یکپارچه سازی خط انجام و دسترسی ایستگاه تکمیل می‌شود، در حال حاضر حدود 42 هزار مسافر روزانه از مترو استفاده می‌کنند و برنامه این است که تعداد مسافران مترو تا پایان امسال به 100 هزار نفر برسد و این هم مستلزم بازسازی و بازطراحی خطوط اتوبوسرانی و منتهی کردن آن‌ها به خطوط مترو برای تکمیل دسترسی‌ها، ایجاد جذابیت و محدود کردن ورود به مرکز شهر و همچنین افزایش رغبت شهروندان برای استفاده از قطار شهری است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در ادامه گفت: با توجه به تأثیر مترو در کاهش سفرهای شهری نباید فراموش شود که مترو به تنهایی حلال مشکلات ترافیکی شهر نیست چرا‌که اگر خط 1 ، 2 و 3 مترو هم راه اندازی شود، نهایتاً 10 درصد از سهم سفرهای شهری را به خود اختصاص می‌دهد و باید 40 درصد را با اتوبوس و سامانه تند رو، 15 تا 20 درصد با تاکسی و 10 درصد با دوچرخه حمل ونقل‌ها انجام شود تا بتوان به یک حمل ونقل پایدار دست یافت، در پروژه مترو قرار است خطوط 1، 2 و 3 تا سال 1400 به اتمام برسد ولی شواهد نشان از تأخیر در این پروژه به دلیل مشکلات ارزی و ریالی می‌دهد، با این وجود تا سال 1400 خط 2 مترو به بهره برداری می‌رسد.

تا سال 1400 تراموا به اصفهان می‌آید

وی در مورد راه‌اندازی خط تراموادر اصفهان اعلام کرد: مذاکراتی با 4 شرکت خارجی و تفاهم‌نامه و طراحی‌هایی هم انجام شده است که در حال حاضر در مرحله انتخاب طرح مناسب برای تراموا در شهر اصفهان است، هرچند مناسبات سیاسی و اقتصادی در آن تأثیرگذار است ولی تمام تلاش‌ها برای این که تا سال 1400 حداقل یک خط تراموا در اصفهان فعال باشد، انجام می‌شود.

نرخ کرایه تاکسیران‌ها هنوز تغییر نکرده است

صلواتی مطرح کرد: فعلا برنامه‌ای برای افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها در دست اجرا نیست، با وجود افزایش هزینه‌ها در بحث تاکسیرانی اعم از دستمزد، استهلاک، قیمت لوازم یدکی، لاستیک و ... خود راننده‌‌های تاکسی هم به دلایلی تمایلی به افزایش نرخ کرایه‌ها ندارند، البته تعیین نرخ کرایه‌ها فرآیند خود را مراجع زیرربط طی می‌کند ولی هنوز برنامه‌ای برای افزایش نرخ کرایه تاکسی در شهر اصفهان نیست، چنانچه در سال گذشته هم علی‌رغم افزایش 10 درصدی نرخ کرایه‌ها، در برخی از خطوط ویژه افزایش کرایه انجام نشد.

 طرح محدوده ترافیکی مردادماه اجرایی نمی‌شود

وی خبرداد: طرح محدوده ترافیکی درگیر موضوعات بین فرمانداری، استانداری، شورا و در بروکراسی اداری است و به احتمال زیاد در اول مرداد ماه اجرایی نمی‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان افزود: این طرح باید با رعایت این‌که هم بتوان ترافیک هسته مرکزی شهر را کاهش داد و هم تسهیلاتی برای ساکنینی که در محدوده هستند و طبیعتاً نیازهایی دارند و همچنین اشخاصی که واقعاً نیازمند سفر به مرکز شهر برای خدمات پزشکی، درمانی و شغلی هستند در نظر گرفته و اجرا شود؛ طرح زوج و فرد فعلی یکسری اشکالاتی دارد از جمله این‌که اگر فردی در یک روز خاص، نیازمند ورود به مرکز شهر را داشته باشد، عملاً این امکان را ندارد و حتماً اعمال قانون می‌شود، در طرح جدید تسهیلاتی برای چنین مواردی در نظر گرفته شده و از طرفی هم ابزاری برای کاهش سفرها به محدوده مرکز شهر است.

 ساماندهی پارک حاشیه‌ای در اصفهان

وی در پایان اطلاع داد: در بحث پارکومترها یا پارک حاشیه‌ای، طرح جدیدی در دست بررسی است که با استفاده از تجربیات گذشته و شیوه‌های نوین، به روش‌های مختلفی شهروندان بتوانند از آن استفاده کنند، احتمالاً این طرح از نیمه دوم سال جاری به شیوه‌ی کاملاً جدید و نوآورانه در بحث ساماندهی پارک حاشیه‌ای در شهر اصفهان اجرا می‌شود.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.