| کد خبر: 154164 |

آغاز بارش‌های اصفهان از اواخر آبان و آلودگی هوا دو موضوع مشترک جراید دیار نصف جهان

آغاز بارش‌های پاییزی اصفهان از دهه سوم آبان' و آلودگی هوای این کلانشهر 2 موضوع مشترک روزنامه های پایتخت فرهنگی ایران، در هفدمین روز از آبان 96 است.

تین نیوز

آغاز بارش‌های پاییزی اصفهان از دهه سوم آبان' و آلودگی هوای این کلانشهر 2 موضوع مشترک روزنامه های پایتخت فرهنگی ایران، در هفدمین روز از آبان 96 است.

روزنامه 'اصفهان زیبا' در ارتباط با پیش بینی بارشهای استان اصفهان به نقل از مجید بیجندی مدیرکل هواشناسی اصفهان نوشت: بارش برای نواحی مرکزی و شرقی رطوبت زیادی ندارد و کمبود بارش را جبران نمی‌کند، با توجه به شرایط بارش و دمای استان اصفهان در سال زراعی 96- 95 در اکثر نقاط استان اصفهان شاهد درجاتی از خشکسالی بوده‌ایم، در این بازه زمانی بارندگی‌ها نسبت به استانداردهای تعریف شده به جز در نواحی غربی استان اصفهان کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در نخستین روزهای سال زراعی 97 ، 96 اگرچه بارش‌ها در سطح کشور حدود هفت میلی‌متر بوده و نزدیک به نرمال بوده است، ابراز کرد: این بارش‌ها در سواحل شمال کشور اتفاق افتاده که تاثیری بر بهبود نسبی خشکسالی در کشور نداشته، در مهرماه در هیچ نقطه‌ای از استان اصفهان بارش گزارش نشده، از این رو در این ماه مناطق غربی و سرچشمه‌های آبی استان بارشی را دریافت نکردند و با توجه به کمبود بارش سال‌های گذشته روند کاهش ذخایر آب زیرزمینی و خشکسالی هیدرولوژیکی کماکان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه از نظر دمایی نیز در بیشتر نواحی استان افزایش جزئی دما را نسبت به نرمال داشتیم، اضافه کرد: بیشترین افزایش دما در استان مربوط به نجف آباد، اصفهان، ورزنه و فریدونشهر بود؛ اما در برخی نواحی از جمله شرق اصفهان و کاشان هم دما نسبت به نرمال کاهش جزئی داشته، میانگین دمای هوای استان اصفهان در مهر امسال نسبت به سال گذشته در بیشتر نواحی استان کاهش جزئی داشته و پیش‌بینی فصلی دما و بارش در پاییز 96 مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهند که امسال پاییز در شرایط لانینای ضعیف خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه بارش سرچشمه‌های استانی به حدی که لازم است نمی‌رسد، افزود: سایر شاخص‌های اقلیمی نشان می‌دهند که شرایط بارشی پاییز امسال تمایل به کمتر از نرمال دارد. بیجندی با اشاره به اینکه در مجموع بر طبق جدیدترین خروجی مدل‌ها، بارش پاییز امسال کمتر از نرمال خواهد بود، افزود: تمایل به کمتر از نرمال بودن به نسبت در نواحی غربی بیشتر است.

روزنامه 'اصفهان امروز' نیز در مطلبی مشابه نوشت: مرکز پر ارتفاع که تاکنون اجازه عبور سیستمهای بارشزا را در سطح استان اصفهان نداده است در اوایل نیمه دوم کمی ضعیف شده و امکان بارش را به تدریج بر روی استان به شکل محدودی فراهم می آورد، انتظار می رود بارشهای پاییزی امسال از دهه سوم آبان ماه آغاز شود، اما بارش به ویژه برای نواحی مرکزی و شرقی از رطوبت زیادی برخوردار نبوده و مشکلات کمبود بارش را جبران نمی کند.

روزنامه 'کیمیای وطن' در مطلبی با عنوان 'معضل آلودگی هوا با سمینار حل نمی شود' در شماره روز چهارشنبه نوشت: با سرد شدن هوا بار دیگر آلودگی هوا به چالش اصلی مردم تبدیل شده، هم اکنون در اکثر شهرهای ایران آلودگی هوا به مرز هشدار رسیده و اگر خیلی زود چارهای اندیشیده نشود، بازهم مانند سالهای گذشته باید شاهد اتفاقهای ناگوار ناشی از آن باشیم، آلودگی هوا در کلان شهرهایی مانند تهران و اصفهان سالانه هزاران قربانی می گیرد، این مرگ و میرهای خاموش تنها مختص افراد مسن و گروه های در خطر نیست، زیرا این حجم از آلودگیها در آینده بر روی سلامت تعداد زیادی از مردم تأثیر خواهد گذاشت و هزینه های دارو و درمان را به شکل بی سابقه ای افزایش خواهد داد، آنچه که در تمام این سالها درباره رفع مشکلات آلودگی هوا گفته شده، تنها حرفهایی بوده که در انواع و اقسام سمینارها و نشستها مطرح شده و هیچگاه هم به عمل نرسیده است.

ادامه این مطلب حاکیست: بر اساس نظر کارشناسان آلودگی هوا در کشور ما دو عامل پایه دارد. نخست کارخانه ها و صنایع آلوده کننده که در جوار شهرها احداث شده و دیگری خودروهای بی کیفیت است. صنایع و کارخانه ها در گذشته و زمان احداث بسیاری از صنایع برنامه ریزی آینده نگرانی در رابطه با محل احداث صورت نگرفته و با افزایش جمعیت و گسترش شهرها در دهه های اخیر این بسیاری از شهرهای بزرگ تا کناره این کارخانه ها و صنایع رشد کرده اند. همین عامل هم سبب شده تنها در شهری مانند تهران برای حل مشکل آلودگی هوا نیاز به جابجایی بیش از 50 هزار کارخانه کوچک جابجایی این حجم و بزرگ باشد. قطعا کارخانه با شرایط فعلی نه تنها امکان پذیر نیست، بلکه به دلیل اینکه تعطیل کردن آنها بر آمار بالایی بیکاری خواهدافزود در نتیجه هیچ عزمی هم برای این کار وجود ندارد. اگر واقع بین باشیم، باید گفت مشکل آلودگی در شهری مانند تهران، یک گره کور است که به هیچ عنوان حل نخواهد شد زیرا نه جابه جا کردن این 50 هزار کارخانه ممکن است و نه تعطیل کردن آنها مقدور است. این مشکل البته تنها مختص تهران نیست و شهرهای دیگر هم کم و بیش دچار این معضل هستند. با این وجود هنوز هم شاهد احداث شهرکهای صنعتی ریز و درشت در کنار شهرهای کوچک هستیم و خواسته یا ناخواسته در آیندهای نه چندان دور این شهرها هم دچار مشکل آلودگی هوا خواهند شد. خودروها در مورد خودروها هم همین طور است. هیچ عزم راسخی در کشور برای تولید خودروهای با کیفیت وجود ندارد و گرانی خودرو هم باعث شده خودروهای فرسوده فراوانی در سطح شهرها رفت و آمد کنند. در کنار این ناوگان حمل و نقل شهری هم در اکثر شهرها فرسوده و بی کیفیت است.

این روزنامه در ادامه گزارش خود افزوده است: مترو هم در شهری مانند اصفهان یک داستان تاریخی- تخیلی است که به این زودیها رنگ واقعیت نخواهد گرفت، در این وضعیت تنها گزینه پیش رو خود مردم هستند، تنها ما هستیم که می توانیم با تردد کمتر و همچنین سرویس به موقع خودروهایمان سهمی هرچند اندک در بهبود کیفیت هوای شهرها داشته باشیم، شاید کار سختی باشد که هر روز بدون خودرو شخصی راهی محل کار شوید اما رنج سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی، اگر همه خود را ملزم به استفاده از آن بدانند با خلوت تر شدن خیابانها و کاهش ترافیک در آینده کمتر خواهد شد، حتی اگر ناچار به استفاده از خودرو هستید به جای تک سرنشین بودن می توانید تعدادی از دوستان و همکارانتان را در مسیرهای رفت و آمد خود جابه جا کنید و با این کار حداقل چند خودرو کمتر در خیابان رفت و آمد کند و شما هم در کاهش آلودگی هوا نقش خواهید داشت، همچنین استفاده از دوچرخه برای کارهای روزمره نه تنها به سلامتی کمک می کند، بلکه از ترافیک هم کم خواهد کرد، اگر عزم جدی خود ما مردم برای رفع این مشکالت راسخ باشد، شک نکنید آلودگی هوا کاهش پیدا خواهد کرد.

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.