| کد خبر: 158973 |

بروز بحران کم‌آبی در همدان دور از انتظار نیست

فرماندار همدان با بیان اینکه افت آب بستر و منابع رودخانه‌ها باعث افزایش تقاضا و برداشت از خروجی سد اکباتان همدان شده است، گفت: ذخیره آب سد اکباتان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از 13 به 9 میلیون متر مکعب رسیده است.

تین نیوز

علی تعالی ظهر امروز در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان همدان اظهار داشت: مدیریت مناسب شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی استان سبب شده است که در بحران کم‌آبی سال‌های گذشته در همدان شاهد سهمیه‌بندی و اعمال شرایط خاص مصرف آب نباشیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، وی با اشاره به اینکه بارش نزولات آسمانی در استان همدان نسبت به مدت مشابه سال گذشته پایین‌تر است، افزود: با توجه به کاهش بارندگی‌ها باید برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق منابع آب در سال 96 مورد توجه قرار گیرد.

تعالی با بیان اینکه با عمده بارش‌های جوی در فصل پاییز 9 میلیون مترمکعب از حجم سد اکباتان آب‌گیری شده است، عنوان کرد: سال گذشته تا این تاریخ در سد اکباتان 13 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده بود.

فرماندار همدان با تأکید بر اینکه دبی ورودی آب سد اکباتان پس از پاییز سال گذشته بیش از 800 لیتر در ثانیه بود، تصریح کرد: این میزان در سال 96 با کاهش 500 لیتری روبرو شده است.

تعالی با اشاره به کاهش ورودی آب سد اکباتان به 300 متر مکعب در هر ثانیه بیان کرد: افت آب بستر و منابع رودخانه‌ها باعث افزایش تقاضا و برداشت از خروجی سد اکباتان همدان شده است.

وی با بیان اینکه اگر چاه‌های پشتیبان منابع آب همدان در تأمین آب و قابلیت اتصال به شبکه مهیا نشوند با مشکل جدی آب روبرو می‌شویم، تأکید کرد: رسانه‌ها و صدا و سیما با تهیه مصاحبه و گزارش، فضایی برای آگاه‌سازی مردم از وضعیت کم‌آبی پیش رو ایجاد و مردم را در مدیریت مصرف آگاه کنند.

فرماندار همدان گفت: با همراهی اهالی دره‌مرادبیگ مسائل اجتماعی اجرای طرح ساماندهی آب رودخانه این منطقه رفع و امکان اتصال این منبع آب به شبکه آب شهری مهیا شده است.

تعالی با تأکید بر اینکه معاونت برنامه‌ریزی، بخشداری و دهیاران روستاهای اطراف سد اکباتان در جلسه‌ای مسائل و مشکلات برداشت و انحراف انحصاری آب را بررسی کنند، اظهار کرد:در این جلسه راه‌کارهای مصرف بهینه آب پیشنهاد شده و برنامه‌ریزی تأمین آب به صورت میدانی مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه از سوی کمیته برنامه‌ریزی فرمانداری شهرستان همدان اعتباری برای احداث سد خاکو تخصیص داده و سبب ذخیره و افزایش دبی تأمین آب همدان از 205 تا 400 لیتر در فصول گرما شد، گفت: زحمات اعضای شورای حفاظت از منابع آب شهرستان همدان باعت شد که بحران کم‌آبی و جیره‌بندی آب در سال گذشته اتفاق نیفتد.

فرماندار همدان با بیان اینکه یکی از مسائل بسیار مهم شهرستان همدان تأمین آب شرب روستاهای کم آب در فصل تابستان است، تأکید کرد: مدیر آبفای شهرستان همدان باید ضمن ارائه برنامه و راهکار کارشناسی شده احتمال بروز مشکلات را سنجیده و برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد.

تعالی اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده 25 میلیارد ریال اعتبار برای تامین آب روستاهایی که بهره‌مندی بسیار پایینی از آب شرب داشتند تخصیص داده شد.

وی با تأکید بر اینکه اجرای پروژه‌های تأمین و ذخیره‌سازی آب مستلزم مدیریت جهادی است، افزود: در روند اجرای پروژه‌ای در بخش قهاوند تعدادی لوله در جریان اجرای نیمه کاره انتقال آب، سال‌ها است زمین مانده که با همکاری بخشداری این لوله‌ها در اجرای انتقال آب به منطقه‌ای دیگر استفاده شد.

فرماندار همدان در مورد حفر چاه‌های غیر مجاز باغ‌های شهرستان همدان تأکید کرد: جلسه‌ای با حضور نماینده فرمانداری، دستگاه قضایی و آب و فاضلاب شهری و روستایی در راستای کنترل برداشت‌های بیش از حد و انسداد چاه‌های غیرمجاز برگزار شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.