| کد خبر: 145982 |

استاندار

هیچ دولتی به اندازه دولت یازدهم در توسعه راه های کردستان هزینه نکرده است

توسعه راه ها یکی از مهترین برنامه های دولت یازدهم در این استان بود که می تواند زیرساخت های توسعه ایی را در بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری بهبود ببخشد.

تین نیوز

توسعه راه ها یکی از مهترین برنامه های دولت یازدهم در این استان بود که می تواند زیرساخت های توسعه ایی را در بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری بهبود ببخشد.

به گزارش ایرنا، استاندار کردستان،  افزود: 312 کیلومتر از کریدور شمال به جنوب (بزرگراه کرمانشاه - میاندوآب به طول 420 کیلومتر) از استان کردستان عبور می کند و همین امر اولویت توجه به راه های استان را بیشتر کرده است.

زاهدی تاکید کرد: از این مسافت 312 کیلومتری تاکنون 120 کیلومتر به بهره برداری رسید و 200 کیلومتر باقی مانده که عملیات تعریض جاده در پنج قطعه در دست انجام است.

به گفته وی، کریدور شمال - جنوب به طول یک هزار و 480 کیلومتر مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا است که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا 30 درصد ارزان تر است.

وی یادآور شد: این استان دارای 2 محور دیگر شرق به غرب، از مریوان تا سنندج به طول 126 کیلومتر و سنندج - همدان است که با توجه به اتصال مرز باشماق مریوان به استان های مرکزی کشور این مسیرها نیز دارای اهمیت زیادی هستند.

زاهدی اضافه کرد: تعریض این جاده مریوان - سنندج از سال 1385 در دستور کار قرار گرفت تا مسیر 126 کیلومتری جاده قدیم را به 105 کیلومتر کاهش دهد و طی این مسیر از 2 ساعت به کمتر از 90 دقیقه با امنیت بیشتر برسد.

استاندار کردستان گفت: مسیر قدمی مریوان - سنندج بدلیل سخت گذر بودن با یک مسیر دیگر جایگزین شد و این مسیر جدید دارای سه تونل در دست احداث است و با توجه به عدم عبور راه جدید از شهر سروآباد، مسیر کامیاران - سروآباد نیز بهسازی و استاندارد سازی می شود.

به گفته وی، تعریض جاده سنندج - همدان نیز در دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت ضمن اینکه تعریض گردنه صلوات آباد که در طرح قدیم نبود نیز در اولویت قرار گرفت تا این مسیر نیز دو بانده شود.

وی با اشاره به اینکه سهم کردستان در برخورداری از آسفالت راه های روستایی از میانگین کشوری بسیار کمتر است، افزود: در برنامه ششم توسعه سعی شد برای جبران این کمبود، با تخصیص اعتبار وضعیت راه های روستایی نیز بهبود پیدا کند تا کردستان به میانگین کشوری در این حوزه برسد.

وی افزود: استان کردستان در مجموع هفت هزار و 850 کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که شش هزار کیلومتر آن راه روستایی و یک هزار و 850 کیلومتر آن راه اصلی و فرعی است.

به گفته استاندار کردستان، ریل گذاری راه آهن همدان - سنندج نیز از اردیبهشت امسال با بهره برداری از راه آهن همدان توسط رئیس جمهوری آغاز شده و در حال انجام است.

زاهدی اظهار کرد: احداث این مسیر به طول 140 کیلومتر با هدف محرومیت زدایی منطقه و تحول و افزایش رونق اقتصادی استان کردستان نقش مهمی دارد.

**حمل و نقل هوایی کردستان رونق می گیرد

استاندار کردستان گفت: حمل و نقل هوایی استان پس از برجام با وارد شدن هواپیماهای سبک تر و شروع دوباره عملیات احداث فرودگاه سقز رونق می گیرد.

زاهدی افزود: فرودگاه سنندج بدلیل شرایط احداث و توپوگرافی منطقه ظرفیت نشستن هر گونه هواپیمایی را ندارد ولی پس از برجام با ورود هواپیماهای کوچک تر به ناوگان هوایی کشور، پروازهای این فرودگاه نیز در حال افزایش است.

وی با اشاره به شروع عملیات احداث فرودگاه سقز اضافه کرد: تکمیل ترمینال و باند این فرودگاه که دارای 38 درصد پیشرفت فیزیکی است از ماه آینده به پیمانکار واگذار می شود.

به گزارش ایرنا، هم اکنون هر هفته در فرودگاه سنندج 10 پرواز (20 پرواز رفت و برگشت) از تهران - سنندج و بالعکس انجام می شود که این تعداد پرواز، توسط سه شرکت شامل پنج پرواز شرکت قشم ایر، سه پرواز توسط آسمان و 2 پرواز توسط کیش ایر انجام می شود که هواپیمایی ایران ایر چهارمین شرکتی است که پروازهای خود را در این فرودگاه بزودی برقرار می کند.

**رونق مبادلات مرزی کردستان در دولت یازدهم

استاندار کردستان با اشاره به ظرفیت های خوب مرزهای این استان گفت: علاوه بر رونق صادرات از مرزهای باشماق مریوان و سیران بند بانه در دولت یازدهم، مصوبه منطقه ویژه شدن بانه و مریوان نیز در دستور کار قرار دارد.

زاهدی تاکید کرد: منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان نیز در هیات دولت تصویب شده و به کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم ارجاع داده شده است که امیدواریم با تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، معابر کولبری مناطق ویژه اقتصادی نیز در آنها ادغام شود.

به گفته وی، برای منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان بانه 85 هزار مترمربع زمین تملیک شده است.

وی اظهار کرد: بازگشایی بازارچه سیف مورد موافقت نهادهای نظامی، امنیتی و مرزبانی مستقر و مرتبط با بازارچه های مرزی قرار گرفت و منتظر ابلاغیه نهایی برای بازگشایی و استقرار واحدهای اداری به منظور شروع دوباره فعالیت های این بازارچه هستیم.

زاهدی یادآور شد: بازگشایی بازارچه مرزی سیف با توجه به موقعیت استراتژیک سقز به عنوان پل ارتباطی شمالغرب با اقلیم کردستان عراق، می تواند نقش مهمی در تحولات اقتصادی، رونق بازار و تجارت و ایجاد اشتغال داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت کولبری در پنج معبر مرزی در استان کردستان نیز گفت: 2 معبر مرزی در بانه، 2 معبر مرزی در مریوان و یک معبر در سروآباد قرار دارد.

وی با اشاره به مزایای ادغام معابر کولبری در این استان افزود: با این کار، علاوه بر اینکه تجار می توانند کالاها را ترانزیت کنند و هر کولبر تا سقف پنج میلیون ریال تخفیف بازرگانی دریافت کند، عمق فعالیت های کولبری برای روستاییان نیز از 15 کیلومتر به 20 کیلومتر مرز افزایش یافت.

**گسترش سرمایه گذاری خارجی در کردستان

استاندار کردستان گفت: برای نخسیتن بار در دولت یازدهم سرمایه گذاری خارجی در استان گسترش پیدا کرد و هم اکنون 600میلیون دلار سرمایه گذار خارجی در قالب چهار پروژه در کردستان فعال هستند.

زاهدی افزود: این سرمایه گذاران در بخش های فولاد، عمرانی و گردشگری و احداث کارخانه سیگار در حال انجام است و زمینه برای جذب سرمایه گذاران دیگر نیز در استان فراهم شده است.

وی اضافه کرد: یکی از سرمایه گذاران خارجی در زمینه احداث کارخانه سیگار سرمایه گذاری کرده که این کارخانه از توتون های تولید شده در مزارع کشاورزی استان برای تهیه سیگارهای صادراتی استفاده می کند.

استاندار کردستان با اشاره به افزایش 46 درصدی محصولات کشاورزی کردستان در دولت یازدهم گفت: با تخصیص و مهار آب های مرزی در استان، سهم کردستان از این منابع آبی از 2 هزار و 900 هکتار در سال 1392 به 35 هزار هکتار افزایش پیدا کرده است.

**بهره برداری از طرح های صنعتی در کردستان

استاندار کردستان در بخش دیگری به توجه دولت یازدهم به حوزه صنعت استان نیز اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم چند طرح بزرگ صنعتی و اقتصادی در کردستان به بهره برداری رسیدند که مجتمع پتروشیمی با اشتغالزایی 700 نفر و لاستیک بارز کردستان با اشتغالزایی 960 نفر از مهمترین این طرح ها هستند.

زاهدی افزود: پتروشیمی کردستان بزرگترین سرمایه گذاری صنعتی در این استان به شمار می رود که می تواند در صنعتی شدن و اشتغال جویندگان کار استان، نقش پر رنگ تری ایفا کند.

وی اضافه کرد: ظرفیت اسمی پتروشیمی کردستان، تولید 300 هزار تن پلی اتیلن سبک در سال است که در زمینی به مساحت 129 هکتار احداث و بخشی از آن به شهرک تولید محصولات پایین دستی پتروشیمی اختصاص داده شده است.

به گفته وی، این طرح در سال 1383 کلنگ زنی شد ولی بیش از 80 درصد منابع مالی آن در دولت تدبیر و امید تامین شد و با 14 هزار و140 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ارزی به بهره برداری رسید.

استاندار کردستان یادآور شد: کارخانه لاستیک بارز کردستان بعد از پتروشیمی دومین واحد تولیدی بزرگ استان است که با 6 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ارزی از محل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب در سال 1388 به کردستان احداث شده است و با تلاش و همت سرمایه گذران و حمایت و تسهیل گری مسئولان دولت تدبیر و امید در استان به بهره برداری رسید.

زاهدی اضافه کرد: این طرح تولیدی در زمینی به مساحت 44 هکتار احداث شد که 65 هزار مترمربع آن برای احداث هفت سالن تولید و انبار اختصاص یافته و سالانه بالغ بر 44 هزار تُن انواع تایرهای رادیال سیمی، برابر با 6 میلیون حلقه انواع تایر را تولید می کند.

به گفته استاندار کردستان، احداث کارخانه لاستیک 50 هزار تنی، سیمان دیواندره و 2 واحد پتروشیمی دیگر از جمله مهمترین طرح های صنعتی در دست اقدام استان کردستان هستند.

** یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای ارتقای شاخص های توسعه استان کردستان

استاندار کردستان با بیان اینکه برای اولین بار ردیف خاصی در لایحه بودجه 96 برای ارتقای شاخص های استان پیشنهاد شده است، گفت: امسال یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای ارتقای شاخص های کردستان در نظر گرفته شده است

**بهره برداری از 681 پروژه در هفته دولت در کردستان

استاندار کردستان گفت: در هفته دولت امسال (دوم تا هشتم شهریور) در مجموع 681 پروژه با 2 هزار و 200میلیارد ریال در این استان به بهره برداری رسید.

زاهدی افزود: این طرح ها در مناطق مختلف استان و با حضور مسئولان کشوری و استانی و اقشار مختلف مردم به بهره برداری رسد.

وی اضافه کرد: تعداد طرح های آماده بهره برداری هفته دولت امسال در مقایسه با سال قبل کاهش پیدا کرد و این بخاطر میزبانی استان از مسئولان کشوری از جمله ریاست جمهوری در پنجم فروردین و مسئولان کشوری در ماه های قبل و افتتاح طرح های استان است.

زاهدی با اشاره به شروع عملیات اجرایی چندین طرح در هفته دولت در این استان نیز افزود: در این هفته عملیات اجرایی طرح های زیادی در مجموع با 2 هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار شروع شد.

به گزارش ایرنا، استان کردستان با 29 هزار و 137 کیلومتر مربع طبق سرشماری سال 1395 دارای یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت است که از شمال به استان آذربایجان غربی و قسمتی از زنجان، از جنوب به کرمانشاه و از شرق به همدان و از غرب با کشور عراق همسایه است.

استان کردستان دارای 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 آبادی دارای سکنه و 187 آبادی خالی از سکنه است.

عبدالمحمد زاهدی از سال ۶۰ به عنوان کارشناس وارد وزارت کشور شد و در مجموع 12 سال به عنوان استاندار و 12 سال به عنوان معاون استاندار در استان های کردستان، سیستان و بلوچستان، ایلام، مرکزی و کرمانشاه را در کارنامه مدیریتی خود دارد.

زاهدی از 10 آذر سال 1392 تاکنون استاندار کردستان است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.