|
کد خبر:
108010
|
حقوق کم، بیمه و نبود امنیت شغلی سه ضلع مشکلات رانندگان اتوبوس
تین نیوز| یکی از سختترین شغلها، شغل«رانندگی» است راننده باید در تمام فصول سال از صبح تا شب در خیابانها رانندگی کند و اگر چند روزی قصد سفر کردن، استراحت کردن در منزل را داشته باشد، یا بیمار باشد و نتواند کار کند، از مزد آن روز بیبهره میماند.
وی اظهار کرد: در واقع این شغل، شغلی بدون مرخصی است و سرما و گرما هم سرش نمیشود!
به گفته وی وقتی پای درد و دل راننده های اتوبوس مینشینی و با آنها همدل میشوی، سختی شغلشان را بیشتر درک خواهی کرد.
ادامه گزارش به این شرح است: شاید برخی فکر کنند که درآمد رانندگان خیلی زیاد است، اما در کنار هزینه بنزین، روغن و استهلاک این مساله رد میشود.
حتی بسیاری از رانندگان معتقدند که اگر درآمد ما زیاد هم باشد چون روزانه آن را دریافت و خرج خانه میکنیم در واقع چیزی برایمان نمیماند و اگر مانند سایر شغلها درآمد ماهانه داشتیم برایمان بهتر بود.
از این رو تصمیم گرفتیم تا با گزارشی کوتاه به بخشی از دغدغه رانندگان اتوبوس بپردازیم تا مرهمی بر دل آنها باشد.
نه بیمه داریم، نه بازنشستگی
دنده عوض کردن روی اتوبوسی که در ماه بیشتر از آن چیزی که درمی آوری باید خرجش کنی، درد دل اکثر این راننده هاست،آنها باید در سرمای زمستان و گرمای تابستان کار کنند.
حسن خسروی یکی از این راننده ها بیان می کند: برای شغل سخت و پر استرس ما داشتن بیمه خیلی اهمیت دارد.
اما با این حال هنوز هم خیلی از راننده های اتوبوس نتوانسته اند خودشان را بیمه کنند.
آنها از اداره بیمه پاس داده می شوند به اتوبوسرانی یا بالعکس.
آنهایی هم که بیمه دارند ماهیانه باید حداقل 150 هزار تومان بابت بیمه بدهند مگر یک راننده چقدر درآمد دارد!
اکثر راننده ها را که نگاه کنی می بینی بالای 50 سال دارند، هرچند بینشان میانسال و جوان هم دیده می شود.
او می گوید: حرف حساب شان این است که اگر قرار است شهرداری و دولت دست شان را بگیرند و برای خرید اتوبوس نو کمک شان کنند حداقل راهی پیش پایشان بگذارند تا گره از کارشان باز شود.
نه این که در روزهای پیری و از کارافتادگی به بهای داشتن اتوبوس نو، زیر بار وام های سنگین با قسط های کمرشکن بروند و چون بیمه درست و حسابی هم نداریم امیدی هم به بازنشستگی نیست.
به گفته این راننده بیرجندی برای آنهایی که زندگی شان از راه مسافرکشی در این شهر شلوغ می گذرد، وسیله نقلیه شان یعنی همه چیز؛ حتی اگر زهوار در رفته و قدیمی شده یا حسابی به خرج افتاده باشد.
با این حال باز هم هر روز صبح حسابی سر و رویش را برق می اندازند، هر از گاهی همه پس اندازشان را خرجش می کنند تا تنها منبع امرار معاش شان را سرپا نگه دارند چون می دانند هر شب یک خانواده چشم به راه روزی بخور و نمیری است که قرار است پدر خانواده با دنده صد تا یک غازی که بدست آورده، سر سفره بگذارد.
راننده های اتوبوس ها این روزها به سختی امور خود و خانواده شان را می گذرانند. آنها فکر می کنند فراموش شده اند.
مجبورم روزی 16 ساعت کار کنم
نه حقوق درستی و نه بیمه! مشکلات یکی دوتا نیست!
محمد صالحی که روی یکی از اتوبوسها رانندگی می کند ولی صاحب ماشین نیست با بیان این مطلب می افزاید: به ما حتی حقوق قانون کار هم پرداخت نمی شود.
باید 8 ساعت قانونی کار کنیم با حقوق 750 هزار تومان! در کنار آن امنیت شغلی هم نداریم اگر صبح راننده دل صاحب اتوبوس را زد می تواند بگوید از فردا نیا!
ضمن اینکه برای رفتن مرخصی هم مشکل داریم و حتما باید یک جایگزین داشته باشیم تا بتوانیم به مرخصی برویم شاید برای من و خانواده ام اتفاق غیر منتظره ای بیفتد!
این راننده اتوبوس می گوید: من متاهلم و دو فرزند دارم برای خرجی زندگی گاهی مجبورم دو شیفت کار کنم از 5 و نیم صبح تا 9 شب یعنی 16 ساعت کاری!
با این فشار کاری آیا توانی می ماند که شب به زن و بچه هایم برسم؟!
اعتراض به افزایش قیمت کرایهها عادت شده است
این روزها داستان گران شدن کرایه ها داستان تازهای نیست،ابلاغ نرخ جدید کرایهها از سویی روزنه امیدی در دل رانندگان ایجاد میکند و از سوی دیگر موجی از اعتراض مسافران را به دنبال دارد.
رانندگان اتوبوس از افزایش ناچیز درآمد خود خوشحالند و مردم از اینکه باید برای رفت وآمد خود هزینه بیشتری بپردازند احساس نارضایتی میکنند.
البته در این میان کسانی هم هستند که گران شدن کرایهها را حق طبیعی رانندگان میدانند و به این قضیه به شکلی عادی نگاه میکنند.
یک راننده دیگر در این باره میگوید: اعتراض هرساله نسبت به افزایش نرخ کرایه به عادتی بین مردم تبدیل شده و گریزی از آن نیست.
مردم نارضایتی خود نسبت به سایر مسائل را در قالب اعتراض به کرایه نشان میدهند تا شاید بتوانند بخشی از بار و فشار روانی که بر آنها تحمیل میشود را کم کنند.
به گفته رضایی در هیچ جای کشور با این نرخ کار نمی کنند استهلاک مان گاهی بیشتر است.
که آن هم متاسفانه برخی از همشهریان کم لطفی می کنند و موقع سوار شدن به اتوبوس کارت نمی زنند و وقتی اعتراض می کنیم می گویند برای 300 تومان خودمان را مدیون نمی کنیم.!
رضایی با اشاره به دعواهای برخی مسافرین و رانندگان ادامه می دهد: درطول مسیرها شاهد دعواهای زیادی بین مسافرین و رانندگان هستم که گاهی مجبور به مداخله می شویم.
این برای یک راننده چیزی جز اعصاب خوردی ندارد.
وی تصریح کرد: تاکنون کرایه ها حدود 10درصد افزایش داشته است و در آینده های نزدیک همچنان افزایش خواهد یافت اما امکانات تغییری نخواهد کرد.
پارک خودروهای شخصی در ایستگاه اتوبوس
به طور قطع کار کردن در آلودگی هوا، روزهای سرد زمستانی و داغ تابستانی، کلنجار رفتن با مسافران، روزانه به دنبال پول خرد بودن و... سخت است و به همین منظور، رانندگان اتوبوس یکی از صبورترین شاغلین جامعه ما به حساب میآیند. باشد که با بدخلقی ها و رفتار بدمان به دغدغههای آنان نیافزاییم.
حسین یکی دیگر از رانندگان بخش خصوصی می افزاید: دست مزد کم بخش خصوصی حتی کمتر از حداقل اداره کار، ناوگان فرسوده چند ساله اتوبوس که همیشه راننده با خرابی اتوبوس روبروست و ترافیک سنگین و خیابان های کم عرض، پارک خودرو های شخصی در ایستگاه اتوبوس و انتظارداشتن مسافر برای سوار یا پیاده شدن خارج ایستگاه اتوبوس از دیگر مشکلات ماست که گریبانگیر همه رانندگان است.
شرکت بهره بردار باید پاسخگوی حق و حقوق رانندگان خود باشد
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی بیرجند درمورد بیمه رانندگان اتوبوس بیان می کند: راننده های بخش دولتی همه بیمه هستند و از مزایای بیمه استفاده می کنند.
ولی رانندگان بخش خصوصی چون اتوبوس به شرکت و بهره بردار تحویل داده شده و آنها از آن اتوبوس کسب درآمد دارند حق و حقوق راننده اتوبوس بر عهده آن شرکت است و سازمان اتوبوسرانی در این خصوص تعهد و مسئولیتی ندارد.
یدا... غلامپور با بیان اینکه سازمان اتوبوسرانی با گرفتن کرایه از مسافران بخشی از منابع مالی خود را تامین میکند، می افزاید: شهرداری تاکنون سهم خود را پرداخت کرده است و تنها دولت در حال حاضر یک ریال به سازمان اتوبوسرانی پرداخت نکرده است.
وی خاطر نشان کرد: اینکه برخی مسافران کارت نمی زنند و یا کارتشان خالی است نوعی کم لطفی است و این در واقع در بخش دولتی حق بیت المال و در بخش خصوصی حق الناس پایمال شده و به عینه دزدی محسوب می شود.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی بیرجند و حومه با بیان اینکه با افت شدید مسافر روبهرو میشویم، افزود: نرخ کرایه اتوبوس آنقدری نیست که مسافران بخواهند از زیر آن شانه خالی کنند.
با افزایش کرایههای اتوبوس همچنان با مشکل روبهرو هستیم و این کرایهها به بسیاری از مشکلات سازمان اتوبوسرانی کمکی نمیکند.
غلامپور با بیان اینکه با رانندگان متخلف برخورد میشود، اظهار می کند: همانطور که با رانندگان متخلف برخورد میشود، رانندگانی که برخورد خوبی در اتوبوس با مسافران دارد نیز تشویق میشوند.
وی با تاکید بر اینکه شمارههای بازرسی و کد اتوبوس در داخل اتوبوس نصب است، خاطرنشان می کند: روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی به تخلفات گزارش شده بلافاصله پاسخ میدهد.
اتوبوس ها ملزم به داشتن سیستم گرمایشی و سرمایشی هستند
وی با بیان اینکه تمام اتوبوس ها ملزم به داشتن سیستم گرمایشی و سرمایشی هستند، یادآور می شود: در اتوبوسهایی که کولر وجود دارد و رانندگان اقدام به روشن کردن آن نمیکنند تخلف محسوب شده و مردم میتوانند این تخلف را به سازمان اتوبوسرانی گزارش کنند و در فصل سرما هم باید سیستم گرمایشی مناسب داشته باشند.
وی از فعالیت 110 ناوگان در سطح شهر خبر داد و افزود: از این تعداد 30 دستگاه اصلا کولر ندارند،20 دستگاه دارای کولر معیوب و مابقی دارای کولر و سالم هستند.
وی با اشاره به اتوبوسهای دانشگاه، تصریح می کند: سازمان اتوبوسرانی برای دانشجویان دانشگاه بیرجند سرویس های ویژه 10 دقیقه ای و در ساعت های شلوغ بعضا 8 دقیقه ای قرار داده است تا دانشجویان عزیز به موقع به دانشگاه و کلاس هایشان برسند.
ضمن اینکه از این قشر فرهنگی انتظار بیشتری می رود که در زدن کارت همکاری بیشتری داشته باشند.
به گفته وی وقتی پای درد و دل راننده های اتوبوس مینشینی و با آنها همدل میشوی، سختی شغلشان را بیشتر درک خواهی کرد.
ادامه گزارش به این شرح است: شاید برخی فکر کنند که درآمد رانندگان خیلی زیاد است، اما در کنار هزینه بنزین، روغن و استهلاک این مساله رد میشود.
حتی بسیاری از رانندگان معتقدند که اگر درآمد ما زیاد هم باشد چون روزانه آن را دریافت و خرج خانه میکنیم در واقع چیزی برایمان نمیماند و اگر مانند سایر شغلها درآمد ماهانه داشتیم برایمان بهتر بود.
از این رو تصمیم گرفتیم تا با گزارشی کوتاه به بخشی از دغدغه رانندگان اتوبوس بپردازیم تا مرهمی بر دل آنها باشد.
نه بیمه داریم، نه بازنشستگی
دنده عوض کردن روی اتوبوسی که در ماه بیشتر از آن چیزی که درمی آوری باید خرجش کنی، درد دل اکثر این راننده هاست،آنها باید در سرمای زمستان و گرمای تابستان کار کنند.
حسن خسروی یکی از این راننده ها بیان می کند: برای شغل سخت و پر استرس ما داشتن بیمه خیلی اهمیت دارد.
اما با این حال هنوز هم خیلی از راننده های اتوبوس نتوانسته اند خودشان را بیمه کنند.
آنها از اداره بیمه پاس داده می شوند به اتوبوسرانی یا بالعکس.
آنهایی هم که بیمه دارند ماهیانه باید حداقل 150 هزار تومان بابت بیمه بدهند مگر یک راننده چقدر درآمد دارد!
اکثر راننده ها را که نگاه کنی می بینی بالای 50 سال دارند، هرچند بینشان میانسال و جوان هم دیده می شود.
او می گوید: حرف حساب شان این است که اگر قرار است شهرداری و دولت دست شان را بگیرند و برای خرید اتوبوس نو کمک شان کنند حداقل راهی پیش پایشان بگذارند تا گره از کارشان باز شود.
نه این که در روزهای پیری و از کارافتادگی به بهای داشتن اتوبوس نو، زیر بار وام های سنگین با قسط های کمرشکن بروند و چون بیمه درست و حسابی هم نداریم امیدی هم به بازنشستگی نیست.
به گفته این راننده بیرجندی برای آنهایی که زندگی شان از راه مسافرکشی در این شهر شلوغ می گذرد، وسیله نقلیه شان یعنی همه چیز؛ حتی اگر زهوار در رفته و قدیمی شده یا حسابی به خرج افتاده باشد.
با این حال باز هم هر روز صبح حسابی سر و رویش را برق می اندازند، هر از گاهی همه پس اندازشان را خرجش می کنند تا تنها منبع امرار معاش شان را سرپا نگه دارند چون می دانند هر شب یک خانواده چشم به راه روزی بخور و نمیری است که قرار است پدر خانواده با دنده صد تا یک غازی که بدست آورده، سر سفره بگذارد.
راننده های اتوبوس ها این روزها به سختی امور خود و خانواده شان را می گذرانند. آنها فکر می کنند فراموش شده اند.
مجبورم روزی 16 ساعت کار کنم
نه حقوق درستی و نه بیمه! مشکلات یکی دوتا نیست!
محمد صالحی که روی یکی از اتوبوسها رانندگی می کند ولی صاحب ماشین نیست با بیان این مطلب می افزاید: به ما حتی حقوق قانون کار هم پرداخت نمی شود.
باید 8 ساعت قانونی کار کنیم با حقوق 750 هزار تومان! در کنار آن امنیت شغلی هم نداریم اگر صبح راننده دل صاحب اتوبوس را زد می تواند بگوید از فردا نیا!
ضمن اینکه برای رفتن مرخصی هم مشکل داریم و حتما باید یک جایگزین داشته باشیم تا بتوانیم به مرخصی برویم شاید برای من و خانواده ام اتفاق غیر منتظره ای بیفتد!
این راننده اتوبوس می گوید: من متاهلم و دو فرزند دارم برای خرجی زندگی گاهی مجبورم دو شیفت کار کنم از 5 و نیم صبح تا 9 شب یعنی 16 ساعت کاری!
با این فشار کاری آیا توانی می ماند که شب به زن و بچه هایم برسم؟!
اعتراض به افزایش قیمت کرایهها عادت شده است
این روزها داستان گران شدن کرایه ها داستان تازهای نیست،ابلاغ نرخ جدید کرایهها از سویی روزنه امیدی در دل رانندگان ایجاد میکند و از سوی دیگر موجی از اعتراض مسافران را به دنبال دارد.
رانندگان اتوبوس از افزایش ناچیز درآمد خود خوشحالند و مردم از اینکه باید برای رفت وآمد خود هزینه بیشتری بپردازند احساس نارضایتی میکنند.
البته در این میان کسانی هم هستند که گران شدن کرایهها را حق طبیعی رانندگان میدانند و به این قضیه به شکلی عادی نگاه میکنند.
یک راننده دیگر در این باره میگوید: اعتراض هرساله نسبت به افزایش نرخ کرایه به عادتی بین مردم تبدیل شده و گریزی از آن نیست.
مردم نارضایتی خود نسبت به سایر مسائل را در قالب اعتراض به کرایه نشان میدهند تا شاید بتوانند بخشی از بار و فشار روانی که بر آنها تحمیل میشود را کم کنند.
به گفته رضایی در هیچ جای کشور با این نرخ کار نمی کنند استهلاک مان گاهی بیشتر است.
که آن هم متاسفانه برخی از همشهریان کم لطفی می کنند و موقع سوار شدن به اتوبوس کارت نمی زنند و وقتی اعتراض می کنیم می گویند برای 300 تومان خودمان را مدیون نمی کنیم.!
رضایی با اشاره به دعواهای برخی مسافرین و رانندگان ادامه می دهد: درطول مسیرها شاهد دعواهای زیادی بین مسافرین و رانندگان هستم که گاهی مجبور به مداخله می شویم.
این برای یک راننده چیزی جز اعصاب خوردی ندارد.
وی تصریح کرد: تاکنون کرایه ها حدود 10درصد افزایش داشته است و در آینده های نزدیک همچنان افزایش خواهد یافت اما امکانات تغییری نخواهد کرد.
پارک خودروهای شخصی در ایستگاه اتوبوس
به طور قطع کار کردن در آلودگی هوا، روزهای سرد زمستانی و داغ تابستانی، کلنجار رفتن با مسافران، روزانه به دنبال پول خرد بودن و... سخت است و به همین منظور، رانندگان اتوبوس یکی از صبورترین شاغلین جامعه ما به حساب میآیند. باشد که با بدخلقی ها و رفتار بدمان به دغدغههای آنان نیافزاییم.
حسین یکی دیگر از رانندگان بخش خصوصی می افزاید: دست مزد کم بخش خصوصی حتی کمتر از حداقل اداره کار، ناوگان فرسوده چند ساله اتوبوس که همیشه راننده با خرابی اتوبوس روبروست و ترافیک سنگین و خیابان های کم عرض، پارک خودرو های شخصی در ایستگاه اتوبوس و انتظارداشتن مسافر برای سوار یا پیاده شدن خارج ایستگاه اتوبوس از دیگر مشکلات ماست که گریبانگیر همه رانندگان است.
شرکت بهره بردار باید پاسخگوی حق و حقوق رانندگان خود باشد
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی بیرجند درمورد بیمه رانندگان اتوبوس بیان می کند: راننده های بخش دولتی همه بیمه هستند و از مزایای بیمه استفاده می کنند.
ولی رانندگان بخش خصوصی چون اتوبوس به شرکت و بهره بردار تحویل داده شده و آنها از آن اتوبوس کسب درآمد دارند حق و حقوق راننده اتوبوس بر عهده آن شرکت است و سازمان اتوبوسرانی در این خصوص تعهد و مسئولیتی ندارد.
یدا... غلامپور با بیان اینکه سازمان اتوبوسرانی با گرفتن کرایه از مسافران بخشی از منابع مالی خود را تامین میکند، می افزاید: شهرداری تاکنون سهم خود را پرداخت کرده است و تنها دولت در حال حاضر یک ریال به سازمان اتوبوسرانی پرداخت نکرده است.
وی خاطر نشان کرد: اینکه برخی مسافران کارت نمی زنند و یا کارتشان خالی است نوعی کم لطفی است و این در واقع در بخش دولتی حق بیت المال و در بخش خصوصی حق الناس پایمال شده و به عینه دزدی محسوب می شود.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی بیرجند و حومه با بیان اینکه با افت شدید مسافر روبهرو میشویم، افزود: نرخ کرایه اتوبوس آنقدری نیست که مسافران بخواهند از زیر آن شانه خالی کنند.
با افزایش کرایههای اتوبوس همچنان با مشکل روبهرو هستیم و این کرایهها به بسیاری از مشکلات سازمان اتوبوسرانی کمکی نمیکند.
غلامپور با بیان اینکه با رانندگان متخلف برخورد میشود، اظهار می کند: همانطور که با رانندگان متخلف برخورد میشود، رانندگانی که برخورد خوبی در اتوبوس با مسافران دارد نیز تشویق میشوند.
وی با تاکید بر اینکه شمارههای بازرسی و کد اتوبوس در داخل اتوبوس نصب است، خاطرنشان می کند: روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی به تخلفات گزارش شده بلافاصله پاسخ میدهد.
اتوبوس ها ملزم به داشتن سیستم گرمایشی و سرمایشی هستند
وی با بیان اینکه تمام اتوبوس ها ملزم به داشتن سیستم گرمایشی و سرمایشی هستند، یادآور می شود: در اتوبوسهایی که کولر وجود دارد و رانندگان اقدام به روشن کردن آن نمیکنند تخلف محسوب شده و مردم میتوانند این تخلف را به سازمان اتوبوسرانی گزارش کنند و در فصل سرما هم باید سیستم گرمایشی مناسب داشته باشند.
وی از فعالیت 110 ناوگان در سطح شهر خبر داد و افزود: از این تعداد 30 دستگاه اصلا کولر ندارند،20 دستگاه دارای کولر معیوب و مابقی دارای کولر و سالم هستند.
وی با اشاره به اتوبوسهای دانشگاه، تصریح می کند: سازمان اتوبوسرانی برای دانشجویان دانشگاه بیرجند سرویس های ویژه 10 دقیقه ای و در ساعت های شلوغ بعضا 8 دقیقه ای قرار داده است تا دانشجویان عزیز به موقع به دانشگاه و کلاس هایشان برسند.
ضمن اینکه از این قشر فرهنگی انتظار بیشتری می رود که در زدن کارت همکاری بیشتری داشته باشند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.