| کد خبر: 155242 |

نمایشگاهی با حضور کم‌رنگ مخاطب

چند روزی از آغاز به کار یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال می‌گذرد؛ نمایشگاهی که با هزینه و تولی‌گری مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور ۴۰۰ عضو خانواده رسانه‌های دیجیتال برپا شد.

تین نیوز

 چند روزی از آغاز به کار یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال می‌گذرد؛ نمایشگاهی که با هزینه و تولی‌گری مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور ۴۰۰ عضو خانواده رسانه‌های دیجیتال برپا شد.

به گزارش روزنامه گسترش تجارت، نگاهی به اهداف برپایی این نمایشگاه نشان می‌دهد که مسئولان در نظر دارند با برگزاری چنین رویدادهایی ضمن برقراری ارتباط با مخاطب، به اهدافی مانند تولید محتوای دیجیتال و توسعه بازار این حوزه کمک کنند. این در حالی است که گشتی در نمایشگاه نشان می‌دهد امسال حضور مخاطب عمومی آنطور که باید و شاید پررنگ نیست. برخی ضعف در تبلیغات، برخی شرایط روز جامعه و دسته دیگر تخصصی بودن نمایشگاه را دلیل حضور کمرنگ مخاطبان عام می‌دانند؛ البته هنوز تا ۲۶ آبان و آخرین روز نمایشگاه زمان باقی است و گپ‌وگفتی با غرفه‌داران نشان می‌دهد همگی به تعطیلات آخر هفته و شلوغ شدن نمایشگاه امیدوارند.

بنا بر یک قاعده کلی، نمایشگاه عمومی آن هم در ساعات منتهی به غروب باید با ترافیک بالای بازدیدکنندگان مواجه باشد. این در حالی است که نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال حتی در این ساعات هم با خلوتی کم‌نظیری مواجه است. چرخی در نمایشگاه خبر از حضور غرفه‌داران و درصد کمی از بازدیدکنندگان عادی می‌دهد. این در حالی است که برخلاف نام نمایشگاه، نه فقط نشر و رسانه‌های دیجیتال، بلکه همه خانواده فناوری از استارت‌آپ‌ها گرفته تا بازی‌سازان، از تولیدکنندگان نرم‌افزار گرفته تا بازاریاب‌های دیجیتال و حتی اپراتورهای تلفن همراه نیز حضور دارند؛ نمایشگاهی که می‌توان آن را الکامپی در ابعاد کوچک توصیف کرد. 
براساس آنچه مسئولان می‌گویند مهم‌ترین اهداف برپایی نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، جریان‌سازی و ایجاد بستری مناسب برای تولید و توسعه محتوای مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی، ایجاد جایگاهی برای معرفی رسانه‌های دیجیتال، حمایت از فعالان این عرصه، ایجاد بستر رقابت میان تولیدکننده رسانه‌های دیجیتال و فراهم کردن بستر لازم برای توسعه صادارت نرم‌افزارهای رایانه‌ای به شمار می‌آید. این در حالی است که نگاهی به نمایشگاه گویای مشکلاتی است که رسیدن به این اهداف را دشوار می‌کند.

 


بازی برای زنان ممنوع! 
بازخورد نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال را در فضای مجازی نیز می‌توان دنبال کرد. نگاهی به توییت‌های کاربران در شبکه اجتماعی توییتر نشان می‌دهد با وجود تجربه برپایی ۱۰ دوره این نمایشگاه همچنان ضعف‌هایی در روند برپایی آن وجود دارد؛ ضعف‌هایی که باید به مسئولان گوشزد کرد تا بتوان سال‌های بعد شاهد برپایی بهترین نمایشگاه بود. 

یکی از کاربران در توییتی درباره این نمایشگاه نوشته است: «اگه اومدید نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال یه نگاه سرسری هم کافیه تا متوجه بشید خیلی وضع این حوزه خرابه. نصف بیشتر غرفه‌های نمایشگاه غیرمرتبطه». این نکته را با گشتی در نمایشگاه می‌توان به راحتی تایید کرد. حضور سازمان‌ها و شرکت‌های غیرمرتبط و بدون هیچ دستاورد دیجیتالی در راهرو اصلی باعث شده تا بسیاری از فعالان تخصصی به راهروهای فرعی و خالی از مخاطب رانده شوند. از سوی دیگر نگاهی به غرفه‌های بازی نمایشگاه نشان می‌دهد همه بازی‌کنان را جامعه مردان تشکیل می‌دهند که یکی از کاربران نیز در این زمینه در توییتر نوشته است: «برق غرفه‌ای رو به‌خاطر اینکه خانم‌ها با فوتبال دستی توی غرفه بازی می‌کردند قطع کردند».

 


نیاز استارت‌آپ‌ها به توجه بیشتر
علیرضا کرمی، یکی از فعالان حاضر در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» از انگیزه خود برای حضور در این نمایشگاه سخن می‌گوید. او که در حوزه توسعه نرم‌افزارهای اندرویدی فعالیت دارد، می‌گوید: بیشتر فعالان حاضر در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در نمایشگاه‌های تخصصی مشابه مانند الکامپ حضور می‌یابند. از سوی دیگر تمرکز سرآمد (مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) به عنوان متولی برپایی این نمایشگاه در ابتدای فعالیت‌هایش بر بازی‌های رایانه‌ای بود و به نظر می‌رسد به همین دلیل هنوز هم به حوزه بازی نگاه ویژه‌ای دارد. به نظر می‌رسد اگر در سال‌های آینده توجه به استارت‌آپ‌ها بیشتر شود، نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با موفقیت بیشتری مواجه شود. 

مرجان پرویزی، مدیر پشتیبانی یک شرکت بازاریابی دیجیتال نیز در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» از نگاه خود به یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال سخن می‌گوید. وی معتقد است: حضور گسترده‌تر رسانه‌ها در چنین نمایشگاه‌هایی به موفقیت هرچه بیشتر آن کمک می‌کند. در این میان نکته دیگری که وجود دارد، آن است که به طور معمول شرکت‌هایی مانند ما علاوه بر نمایشگاه‌های رسانه‌های دیجیتال، در نمایشگاه‌های تخصصی‌تری مانند الکامپ و تلکام نیز حضور می‌یابند و با مخاطبان خود تعامل برقرار می‌کنند. البته شاید نتوان به طور دقیق حضور در این نمایشگاه‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد، اما به هر حال حضور در الکامپ هم به دلیل ابعاد، هم شرکت‌های حاضر در نمایشگاه و هم نوع ورود مخاطبان از گستردگی بیشتری برخوردار است.


نگاهی به یک شبکه کاملا بومی
در حاشیه این نمایشگاه کیوان نقره‌کار، مشاور پروژه‌های ملی حوزه فناوری اطلاعات نیز در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» به معرفی پروژه «فرهنگیار» پرداخت. این پروژه همزمان با آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و با حضور وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی رونمایی شد و در دسته شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد.

وی درباره این پروژه می‌گوید: فرهنگیار به عنوان یک شبکه اجتماعی کاملا بومی، قرار است به تولید محتوای مفید و سالم در فضای مجازی کمک کند. در این فضا کاربر با انجام هر فعالیت به جمع‌آوری امتیاز می‌پردازد و در پایان روز یا هفته از جوایز ویژه برخوردار می‌شود. به این ترتیب کاربران می‌توانند علاوه بر اطمینان از سلامت محتوا، برای فعالیت در یک شبکه اجتماعی بومی انگیزه بیشتری داشته باشند. در چشم‌انداز این پروژه دستیابی به یک میلیون کاربر در طول یک‌سال نخستین هدف در نظر گرفته شده و برنامه‌ریزی برای دستیابی به آن نیز انجام شده است. 

نقره‌کار با تاکید بر این نکته که این شبکه اجتماعی توسط بخش خصوصی ایجاد شده، از حمایت مرکز رسانه‌های دیجیتال از این پروژه نیز خبر داد. وی در ادامه سخنان خود با نگاهی به یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال می‌افزاید: نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال را نمی‌توان یک نمایشگاه کاملا تخصصی دانست، بلکه بیشتر به ایجاد تعامل میان مردم و رسانه‌های نوین کمک می‌کند. این نمایشگاه که بیش از ۶ ماه زمان صرف برنامه‌ریزی آن شده، نسبت به دوره‌های قبل، از تفاوت‌های زیادی برخوردار است.

نقره‌کار تغییر متولی برپایی این نمایشگاه را یکی از تفاوت‌های اصلی آن نسبت به دوره‌های قبل می‌داند و می‌گوید: در ۳ دوره گذشته بخش خصوصی و اتاق بازرگانی متولی برپایی نمایشگاه بود، اما متولی این دوره از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. علاوه بر این در این دوره شاهد حضور برندهای مطرح در حوزه دیجیتال و حضور دو اپراتور تلفن همراه هستیم که خود می‌تواند به عنوان یک وزنه به اعتبار نمایشگاه اضافه کند.


سخن پایانی
هنوز چند روزی تا پایان یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال زمان باقی است. شاید حضور بیشتر مسئولان در این نمایشگاه و پرداختن بیشتر رسانه‌های عمومی به استقبال بیشتر مخاطبان در روزهای پایانی برپایی آن کمک کند. باید این نکته را هم در نظر داشت که فقط با صرف هزینه برپایی یک نمایشگاه و گرد هم آوردن خانواده رسانه‌های دیجیتال نمی‌توان به اهدافی مانند افزایش تولید محتوای دیجیتال و گسترش بازار این حوزه کمک کرد. رسانه چه از نوع سنتی و چه دیجیتالی و نوین برای رشد خود به مخاطب نیاز دارد. این در حالی است که مخاطب یازدهمین دوره نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال یا از برپایی آن خبر ندارد یا انگیزه‌ای برای حضور در آن احساس نمی‌کند. شاید ساده و بی‌اهمیت به نظر برسد، اما محدود نکردن آزمایش بازی‌های دیجیتالی به جامعه مردان و ایجاد انگیزه و فراهم کردن فضایی برای حضور بیشتر زنان نیز می‌تواند به رشد مخاطب در این نمایشگاه و افزایش دستاوردهای آن برای خانواده رسانه‌های دیجیتال کمک کند.

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.