| کد خبر: 165864 |

◄ برخورد ایران با برنامه راه ابریشم چین؛ همسویی یا تقابل؟

سیاست کلی اروپایی‌ها در خط قرمز کشیدن روی برنامه راه ابریشم چین نادرست و شکست خوردن آن پیشاپیش قابل پیش‌بینی است.

تین نیوز

به‌دنبال انتشار خبری مبنی بر محکومیت «برنامه راه ابریشم جدید چین» از سوی اتحادیه اروپا و انتقاد از امتیازهایی که به شرکت‌های چینی داده شده یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد گفت: سیاست کلی اروپایی‌ها در خط قرمز کشیدن روی برنامه راه ابریشم چین نادرست و شکست آن پیشاپیش قابل پیش‌بینی است.

به گزارش تین‌نیوز، سید مرتضی ناصریان با بیان این مطلب در شبکه‌های مجازی و در جمع کارشناسان حمل‌ونقل گفت: این‌که هدف چین از دنبال کردن برنامه راه ابریشم توسعه حوزه نفوذ اقتصادی و اجتماعی و به تبع آن منافع سیاسی و امنیتی است کاملاً صحیح است وگرنه به اصطلاح گربه که برای رضای خدا موش نمی‌گیرد و چین دلش برای توسعه کشورهای آسیایی نسوخته است.

این کارشناس حمل‌ونقل تاکید کرد: این ما هستیم که در همسویی با برنامه راه ابریشم باید بدانیم چه امتیازی می‌دهیم و چه به‌دست می‌آوریم و حد تعادل را حفظ کنیم و بتوانیم در مواردی که همسو با منافع ماست مساعدت وگرنه مقاومت کنیم.

ناصریان افزود: اما سیاست کلی اروپایی‌ها در خط قرمز کشیدن روی برنامه راه ابریشم چین نادرست است و پیشاپیش شکست خوردن آن قابل پیش‌بینی است چون هر کشور آسیایی بنا به منافع خود تا حدودی با این برنامه همراهی خواهد کرد و سپس کشورهای اروپای شرقی منافع خود را در همراهی با این برنامه خواهند یافت.

بر اساس خبری که چندی پیش ایرنا به نقل از یک روزنامه هنگ‌کنگی منتشر کرد، 27 کشور از 28 کشور عضو اتحادیه اروپا سندی را منتشر کرده‌اند که در آن « برنامه راه ابریشم جدید چین» محکوم و از امتیازهایی که به شرکت‌های چینی داده شده انتقاد شده است.

بر اساس این خبر سفرای کشورهای اروپایی در پکن غیر از مجارستان این سند را امضا کرده‌ و تاکید کرده‌اند که طرح‌های زیربنایی راه ابریشم چین به نفع شرکت‌های چینی است و تجارت آزاد در جهان را مختل می‌کند.

 اتحادیه اروپا به شدت از این وضعیت انتقاد و آورده است که نفوذ چین در این قاره باعث نگرانی است.

بر اساس برنامه راه ابریشم نوین چین، طرح‌های زیربنایی در قاره‌های آسیا، اروپا و آفریقا برای مرتبط کردن آنها با یکدیگر اجرا می‌شود و چین می‌گوید کشورهای این حوزه‌ها از این برنامه منتفع خواهند شد.

در خبر ایرنا آمده است: اگرچه چین و اروپا در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری ارتباط تنگاتنگی دارند اما این اتحادیه در سند خود از نفوذ چین در کشورهایی نظیر مجارستان، چک و یونان و نقض حق حاکمیت معنوی ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس این خبر اتحادیه اروپا همچنین «چین را متهم به نفوذ در اروپا و آفریقا برای اهداف سیاسی داخلی» کرده و آورده است: پکن می‌خواهد بازارهای صادراتی تازه‌ای برای خود ایجاد کند و حمایتش از جهانی شدن نیز برای تامین منافع چین است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.