| کد خبر: 165283 |

◄ راه‌اندازی ال‌آرتی یا توسعه بی‌آرتی؛ کدام در اولویت است؟

برای تمامی مراحل اجرای ال‌آر‌تی نیاز به واردات است و از همه مهم‌تر برای راه‌اندازی و تعمیر و نگهداری آن نیز نیاز به متخصص‌های خارجی است که این امر با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌های مختلف مشکل‌آفرین خواهد شد.

تین نیوز

هرچند معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفته است «در این دوره مدیریت شهری امکان احداث یک خط LRT  در تهران وجود دارد که البته شروع عملیات اجرایی آن منوط به تعیین تکلیف موضوع در بازنگری طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک و نیز مشخص شدن مسیر تامین مالی آن است» اما یک کارشناس معتقد است «ال‌آر‌تی در جای خود بسیار خوب است، اما آن را نژاد برتر  بی‌آر‌تی نمی‌توان در نظر گرفت».

به گزارش تین‌نیوز، مهرداد عبدالهی این مطلب را در یک گروه تلگرامی حمل‌ونقلی و در جمع کارشناسان این حوزه نوشت و گفت: برای تمامی مراحل اجرای ال‌آر‌تی نیاز به واردات است و از همه مهم‌تر برای راه‌اندازی و تعمیر و نگهداری آن نیز نیاز به متخصص‌های خارجی است که نمونه آن مترو تهران است که برای تعمیرات بخش‌های حساس از گروهی از خارجی‌ها استفاده می‌شود که این امر با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌های مختلف مشکل‌آفرین خواهد شد.

وی افزود: همچنین اگر بخش کوچکی از هزینه‌های در نظر گرفته شده برای ال‌آر‌تی، صرف همین بی‌آر‌تی شود (از ایستگاه تا مسیر تا ناوگان) بسیاری از مشکلات حمل‌ونقل عمومی بر طرف خواهد شد. 

این کارشناس تاکید کرد: در نتیجه لازم است از سیستم‌های موجود حداکثر بهره‌وری صورت گیرد سپس رو به سیستمی جدید کرد این در حالی است که هنوز مفهوم درست بی‌آر‌تی در تهران اجرا نشده است.

وی با بیان این‌که یکی از معضلات حمل‌ونقل، نگاه تک‌بعدی به زیر مجموعه‌های این مهم، در کشور است، اظهار کرد:  برای مثال تمامی خطوط متروی تهران از 1 تا 13 دارای برنامه توسعه، زمان بندی، بودجه و.... مشخص (جدا از تاخیر های پیش آمده در طرح) است.

به گزارش تین‌نیوز، این کارشناس گفت: بی‌آرتی و دیگر سیستم‌های حمل‌ونقل در تمامی کشورهای دنیا مکمل مترو هستند و با هم یک سیستم یکپارچه حمل‌ونقل را تشکیل می‌دهند.

عبدالهی خاطرنشان کرد: با توجه به پیشرفت‌های آتی مترو باید به فکر مکمل‌ها و به نوعی زیر سیستم‌های مناسبی برای آن باشیم که در این زمینه می‌توان بر اساس ساختار شهری و... برای تهران از بالا به پایین مترو، بی‌آرتی، خطوط ویژه و عادی اتوبوس، میدل‌باس و ون و در بخش حمل‌ونقل خصوصی هم تاکسی را توسعه داد.

به گزارش تین‌نیوز، در چند روز گذشته خبری از قول معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران منتشر شد که طی آن محسن پورسیدآقایی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» سه مسیر نامزد احداث LRT در تهران را این طور معرفی کرد: سه مسیر از گذشته در مطالعات اولیه مدیریت شهری مطرح شده بود که شامل خط BRT تجریش – ولیعصر، خط BRT جمهوری – بهارستان و محدوده اطراف بازار تهران است. این گزینه‌ها و سایر موارد احتمالی که پتانسیل ایجاد LRT را دارند، اکنون در دست مطالعه مشاور قرار دارد و به زودی درباره آنها تعیین تکلیف خواهد شد.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد خط جمهوری – بهارستان به‌عنوان اولین مسیر احداث LRT انتخاب مناسبی باشد، چراکه از یک‌سو طول این مسیر کمتر از پنج کیلومتر است و از طرفی خط BRT موجود میان این دو میدان، اکنون بیشترین حجم جابه‌جایی مسافر در میان خطوط BRT را دارد. بنابراین جایگزین کردن یک مدل حمل و نقلی مثل LRT که گنجایش مسافر بیشتری دارد، کاملا توجیه‌پذیر است. البته با توجه به اینکه از گذشته یک شرکت فرانسوی پیشنهاد احداث تراموا در منطقه بازار را مطرح کرده بود، اولویت این خط نیز در دست بررسی قرار دارد و حتی محتمل است که هر دو خط جمهوری – بهارستان و محدوده بازار با یکدیگر ادغام شوند، به نحوی که یک فضای پارکینگ، دپوی قطار و تعمیرات برای آنها پیش‌بینی شود.

به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در این دوره مدیریت شهری امکان احداث یک خط LRT وجود دارد که البته شروع عملیات اجرایی آن منوط به تعیین تکلیف موضوع در بازنگری طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک و نیز مشخص شدن مسیر تامین مالی آن است.

وی توضیح داد: پس از توافق برجام و گشایش مسیر همکاری اقتصادی با اروپا، یک شرکت فرانسوی وعده فاینانس به منظور تامین مالی ۷۰ درصدی پروژه LRT منطقه بازار را مطرح کرد، اما با توجه به شرایط فعلی تعیین تکلیف چنین فاینانسی منوط به تسهیل روابط ایران و اروپا خواهد بود که پس از تصمیم چند روز آینده ترامپ درباره توافق برجام این موضوع مشخص می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.