| کد خبر: 164983 |

◄ طرح‌هایی که به رشد بنادر ایران کمک می‌کند

مزیت‌های دریا در مباحث بازرگانی، صیادی‌، گردشگری و مسافری‌، انرژی و...بسیار پربازده و سودمند است و کشور ما می‌تواند بهترین بهره را از این مزیت‌ها ببرد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل گفت: مزیت‌های دریا در مباحث بازرگانی، صیادی‌، گردشگری و مسافری‌، انرژی و...بسیار پربازده و سودمند است و کشور ما می‌تواند بهترین بهره را از این مزیت‌ها ببرد.

به گزارش تین‌نیوز، رضا مرادی با بیان این مطلب در گروه جامعه بندری و دریایی در توضیح این مطلب نوشت: ایران با داشتن مرزهای آبی به‌طول 889 کیلومتر در شمال و 4900 کیلومتر در جنوب ومرز مشترک آبی با 12 کشور از 15 کشور همسایه پیرامون خود، می‌تواند بیش‌ترین بهره را از این موهبت الهی در جهت توسعه دریا پایه کشور داشته باشد.

وی گفت: قرن بیست و یکم قرن دریاها و قرن تمدن آبی است، شکل‌گیری جمعیت‌ها و شهرها در حاشیه سواحل نوید نقش و جایگاه واقعی دریاها را در شکل‌گیری سبک نوینی از توسعه نشان می‌دهد، همگرایی و هم افزایی تفکرات استراتژیکی مسئولان ملی و استانی حاشیه سواحل در جهت توسعه موزون دریا پایه می‌تواند بستر بسیار مهمی در جهت شکوفایی این پتانسیل ارزشمند باشد.

این کارشناس افزود: طرح‌های توسعه‌ای بنادر موجود با ارتقای بنادر از نسل‌های اول و دوم (با کارکرد صرف تخلیه و بارگیری) به نسل‌های سوم و چهارم (با کارکردهای صنعتی  و بین‌المللی) در حاشیه شهرهای ساحلی با ایجاد صنایع مرتبط بندری  و همچنین صنایع فرآوری محصولات، ارزش افزوده کالایی و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقلی و به تبع آن کاهش هزینه‌های تولید را در پی خواهد داشت.

مرادی تاکید کرد:  امید می‌رود با توجه به بهره برداری کشورهای مختلف دنیا از این مزیت بسیار خوب و شکل گیری اکثر کلان‌شهرهای دنیا  ( 60 درصد از 39 کلانشهربزرگ  با جمعیتی بیش از 5 میلیون نفر) در فواصل کمتر از 100 کیلومتری ساحل، برنامه‌ریزان کشور نیز از این مزیت مهم سواحل کشور در جهت تمرکز جمعیتی شهرهای ساحلی با ایجاد صنایع مرتبط با بندر و دریا در حاشیه این شهرها  متعاقب آن توسعه دریاپایه اقتصاد ملی را  بیش از پیش رونق ببخشند. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.