| کد خبر: 164593 |

◄ چند پیشنهاد برای نوسازی ناوگان و رونق بخش حمل بار جاده‌ای

با توجه به این‌که دولت یارانه زیادی برای سوخت پرداخت می‌کند، مصرف داخلی سوخت با توجه به قیمت ارزان آن توجیه اقتصادی ندارد و همین امر باعث شده است مسئولان با توسعه بخش ریلی و همچنین سهمیه‌بندی سوخت اندکی از زیان خود را کاهش دهند.

تین نیوز

دبیر انجمن صنفی تانکرداران اصفهان معتقد است با واقعی‌سازی نرخ سوخت و رونق دادن به بخش حمل‌ونقل بار جاده‌ای، نوسازی توسط مالکان ناوگان فرسوده باری خود به خود انجام خواهد شد.

به گزارش تین‌نیوز، نوید خیرمند در پیامی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، با بیان این مطلب همچنین سیاست مسئولان در توسعه حمل بار توسط بخش ریلی و کاهش حجم حمل بار از طریق جاده را مورد انتقاد قرار داد و گفت: یک کامیون می‌تواند نقش یک بنگاه زودبازده را داشته باشد و با نیازهایی که برای فعالیت خود دارد زمینه‌های مختلف برای فعالیت انواع صنوف را ایجاد کند و بدین ترتیب نقشی موثر در تولید اشتغال داشته باشد که گویا مسئولان از آن غافلند.

وی به هدف دولت از توسعه حمل بار توسط بخش ریلی برای کاهش مصرف سوخت اشاره کرد و افزود: با توسعه روزافزون حمل‌ونقل ریلی در بخش باری، گرچه ظاهرا توفیقاتی در خصوص کاهش مصرف سوخت به‌دست آمده است، اما از طرفی کشوری که مدام برای گشایش در وضعیت صادرات نفتی در حال مذاکره با کشورهای دیگر است از ظرفیت داخلی خود استفاده نمی‌کند و سعی در کاهش آن دارد.

این فعال صنفی تاکید کرد: با توجه به این‌که دولت یارانه زیادی برای سوخت پرداخت می‌کند، مصرف داخلی سوخت با توجه به قیمت ارزان آن توجیه اقتصادی ندارد و همین امر باعث شده است مسئولان با توسعه بخش ریلی و همچنین سهمیه‌بندی سوخت اندکی از زیان خود را کاهش دهند.

دبیر انجمن صنفی تانکرداران اصفهان خاطرنشان کرد: اما این تصمیمات به فعالان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای ضربه بزرگی زده و این بخش و صنایع وابسته  به آن را به سمت ورشکستگی سوق داده است.

او گفت:در این خصوص پیشنهاد می‌شود بعد از تعیین پارامترهای موثر، شفاف، منطقی، عادلانه و منصفانه (تن کیلومتر) برای نرخ کرایه‌های حمل جاده‌ای که قطعا میزان مصرف سوخت مورد نیاز ناوگان هم از نکات اصلی آن است، با واقعی‌سازی نرخ سوخت از اعطای یارانه سوخت جلوگیری گردد.

وی افزود: با واقعی‌سازی قیمت سوخت تولید فرآورده‌های نفتی نیز توجیه‌‌پذیر شده که این امر می‌تواند موجبات ترغیب بخش خصوصی به ساخت پالایشگاه و تولید فرآورده های نفتی را فراهم آورد و به این ترتیب گامی در جهت تحقق شعار امسال «حمایت از تولید ملی» برداشته شود و بدین طریق وابستگی ایران به خام‌فروشی نفت نیز کاهش یابد.

این فعال صنفی خاطرنشان کرد: همچنین با واقعی‌سازی نرخ سوخت و رونق دادن به  بخش حمل‌ونقل بار جاده‌ای در اثر توجیه پذیر بودن مصرف داخلی، خود به خود نوسازی ناوگان توسط مالکان انجام خواهد شد و مالکان ترغیب به خرید کامیون‌های نسل جدید با مصرف کم می‌شوند و دغدغه آلودگی هوا نیز کاهش خواهد یافت.

او یادآور شد: ضمن این‌که با واقعی‌سازی نرخ سوخت قاچاق سوخت عملا دیگر توجیه اقتصادی نخواهد داشت و اگرهم باز ادامه داشته باشد، به‌جای قاچاق می‌توان از ظرفیت موجود برای صادرات جزئی استفاده کرد.

خیرمند گفت: همچنین بخش ریلی با کاهش درآمد حاصل از حمل بار، بر جذب مسافر متمرکز خواهد شد و با توجه به واقعی بودن نرخ سوخت، عملا مردم هم به‌ استفاده از حمل‌ونقل عمومی گرایش پیدا می‌کنند که این امر کاهش تلفات جاده‌ای را به دنبال خواهد داشت و بدین ترتیب دیگر نیازی به ارائه طرح‌های منسوخ برای کاهش تلفات رانندگی نخواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.