| کد خبر: 164467 |

◄ تاثیرات اقتصادی کاهش تناژ وسایل نقلیه بر حمل‌ونقل بار جاده‌ای

از منظر فردی (رانندگان)، تناژ حمل بالاتر از استانداری که برای هر محور تعریف شده است، سبب استهلاک‌هایی نظیر شکستن و خرابی لنت در کوتاه مدت و افزایش میزان مصرف لاستیک در دراز مدت و دیگر استهلاک‌های پنهان می‌شود بنابراین وقتی حداکثر تناژ کاهش پیدا کند نیروی فشاری محوری بر یک محور که نسبت به سایرین بهره بیشتری از بار می‌برد هم کاهش یافته و در محدوده حداکثر مجاز قرار می‌گیرد.

تین نیوز

یک فعال بخش جاده‌ای درباره مقررات جدید حمل بار که کاهش تناژ وسایل نقلیه در بخش حمل‌ونقل بار جاده‌ای را به دنبال دارد با تاکید بر این‌که این مقررات را باید از چند منظر مورد ارزیابی قرار داد، گفت: در کل با کاهش تناژ کل و ظرفیت سنجی بر اساس کارت، محور، تعداد چرخ و ظرفیت کل موافقم.

به گزارش تین‌نیوز، به دنبال رسانه‌ای شدن مقررات جدید حمل بار در شبکه‌های اجتماعی مالک نخعی در یک گروه تلگرامی و در جمع رانندگان کامیون در پاسخ به پرسشی در مورد  مقررات جدید نوشت: از چند منظر باید به این طرح نگاه کرد اول منظر ملی که این طرح در کل به نفع ملت و مملکت و از همه بیشتر به نفع رانندگان و کامیون داران است.

این دانش‌آموخته مهندسی عمران در توضیح این دیدگاه خود اظهار کرد: اجرای این مقررات به‌خصوص در مسیرهای فله‌کشی و بندری کشور نفع عمومی دارد چرا که به هر شکلی بارگیری انجام شود یک محور از حداکثر فشار محوری مجاز عدول می‌کند و سبب از بین رفتن زیر ساخت حمل‌ونقل یعنی جاده می‌شود این در حالی است که جاده سالم در نهایت منجر به استهلاک کمتر برای کامیون‌دار و ایمنی بیشتر برای سفرهای جاده‌ای می‌شود.

وی افزود: از منظر فردی (رانندگان)، تناژ حمل بالاتر از استانداری که برای هر محور تعریف شده است، سبب استهلاک‌هایی نظیر شکستن و خرابی لنت در کوتاه مدت و افزایش میزان مصرف لاستیک در درازمدت و دیگر استهلاک‌های پنهان می‌شود بنابراین وقتی حداکثر تناژ کاهش پیدا کند نیروی فشاری محوری بر یک محور که نسبت به سایرین بهره بیشتری از بار می‌برد هم کاهش یافته  و در محدوده حداکثر مجاز قرار می‌گیرد.

این فعال بخش جاده‌ای خاطرنشان کرد: البته این مقررات از منظر اقتصادی هم باعث کاهش درآمد می‌شود ولی همزمان با کم شدن درآمد ناخالص، هزینه‌ها نیز به دلیل فشار کمتر بر لاستیک و سوخت کمتر کاهش پیدا می‌کند و این امر باعث میشود بر میزان درآمد خالص تاثیر چندانی نگذارد.

وی گفت: ضمن این‌که بر اساس فایل پی‌دی‌افی که از سوی کمپین رانندگان ایمن استان اصفهان منتشر شد برای کامیون ۶ محور ۱۶ چرخ تناژ ۴۴ تن به شرط احراز مقدار در کارت کامیون مجاز دانسته شده است.

نخعی تاکید کرد: در کل با کاهش تناژ کل و ظرفیت سنجی بر اساس کارت ، محور، تعداد چرخ و ظرفیت کل موافقم.

به گزارش تین‌نیوز، از اواخر هفته گذشته موضوع کاهش تناژ حمل بار جاده‌ای به موضوع مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای قرار گرفته و متن آگهی که در این زمینه به باربری‌های سراسر کشور ابلاغ شده نیز به شرح زیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است:

« دستورالعمل به شرکت‌های باربری

موضوع تناژ وسایل نقلیه 

بدی‌نوسیله به اطلاع کلیه شرکت‌های باربری سراسر کشور ابلاغ می‌گردد پیرو کاهش اوزان وسایل نقلیه، از صدور بارنامه بیش از تناژهای زیر خودداری کنید:

- کامیون 2 محور 6چرخ، حداکثر 19تن

- کامیون 3 محور 8 چراغ حداکثر 24 تن

-  کامیون 3 محور 10 چرخ، حداکثر 26 تن

- کشنده 2 محور با تریلی 2 محور، حداکثر 34500

- کشنده 2 محور با تریلی 2 محور پاچه باز حداکثر 36500

- کشنده 2 محور با تریلی3 محور حداکثر 40500

- کشنده 3 محور با تریلی دو محور حداکثر 40500

- کشنده 3 محور با تریلی 3 محور حداکثر  44تن »

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.