| کد خبر: 164447 |

◄ معضل «خودرومحوری» ایرانی‌ها با این دو راهکار از بین می‌رود؟

در ایران قیمت خودرو بسیار بالا بوده و از آن طرف هزینه استفاده از آن بسیار پایین است و عوارض خاصی برای استفاده از خودرو دریافت نمی‌شود.

تین نیوز

مدیر کل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی معتقد است برای کنترل خودرومحوری در کشور باید قیمت خودرو منطقی شده و در کنار آن الگوی استفاده از خودرو از طریق وضع عوارض تغییر یابد.

به گزارش تین‌نیوز، بر اساس فایل صوتی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، سید محمدمهدی میرزایی قمی با بیان این مطلب، گفت:  قیمت خودرو در کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای در حال توسعه منطقی، مناسب و معقول است و در مقابل هزینه و عوارض استفاده از خودروهای شخصی به صورت بهینه مدیریت می‌شود.

وی تاکید کرد: این در حالی است که در ایران قیمت خودرو بسیار بالا بوده و از آن طرف هزینه استفاده از آن بسیار پایین است و عوارض خاصی برای استفاده از خودرو دریافت نمی‌شود.

این کارشناس اظهار کرد: این امر موجب شده در ایران خودرو  کالایی برای سرمایه‌گذاری محسوب شده و عملاً افراد به هیچ وجه حاضر نباشند خودرو را از خودشان جدا کرده و در هر شرایطی برای هر نوع سفر و هر هدف سفری در هر زمان و مکانی از خودرو استفاده می‌کنند که این امر افزایش خودرومحوری را به دنبال خواهد داشت.

مدیر کل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در ادامه به بیان نتیجه مقایسه‌ قیمت خودرو در ایران و دیگر کشورها گفت: برای مثال قیمت خودروی سراتو داخلی مدل 2013  که در ایران حدود ۱۱۸ میلیون تومان است که با ارز ۵ هزار تومانی در حدود ۲۴ هزار دلار خواهد شد در صورتی که نمونه مشابه خارجی تولید ۲۰۱۸ و محصول کشورهای خارجی با قیمت ۲۰ هزار دلار در بازارهای جهانی عرضه و ارایه می‌شود که ما اینجا شاهد افزایش ۱.۲ برابری بین مدل ۲۰۱۳ و ۲۰۱۸ هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در خودروهای وارداتی نیز هیوندای اکسنت را می‌توانیم مثال بزنیم که مدل ۲۰۱۸ آن به قیمت حدود ۱۳ هزار دلار در دنیا عرضه می‌شود اما اگر کسی بخواهد این خودرو را در ایران بخرد باید مبلغی در حدود ۲۳ هزار دلار یعنی ۱.۷ برابر پرداخت کند .

میرزایی قمی با تاکید بر این‌‌که حق داشتن خودرو لزوماً به معنای امتیاز استفاده از خودرو به هر نحوی نیست، به موضوع عوارض و هزینه‌های استفاده از خودرو، پرداخت و اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله در این بخش قیمت سوخت است.

این کارشناس تفاوت قیمت سوخت بین ایران و سایر کشورهای دنیا را بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: یکی از ابزارها و عواملی که می‌تواند جلوی خودرو محوری و استفاده بی‌رویه از خودرو را بگیرد، قیمت سوخت است.

مدیر کل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی افزود: اگر قیمت سوخت در ایران را به عنوان پایه در نظر بگیریم و قیمت سوخت در دیگر کشورها را با قیمت سوخت در ایران مقایسه کنیم، مشاهده می‌شود در کشور آمریکا قیمت سوخت حدود 3.8 برابر ایران است و در چین ۵.۹ برابر، در ژاپن 6.5 برابر، در ترکیه7.7 برابر و در نروژ ۱۰ برابر ایران است.

او با تاکید بر این‌که عدم واقعی‌سازی قیمت سوخت در مصرف آن هم تاثیر‌گذار است، اظهار کرد: آمار سرانه مصرف روزانه بنزین در کشورهای مختلف و بر مبنای لیتر که در سال 2016  منتشر شد نشان می‌دهد ایران جزو کشورهایی است که بیشترین سرانه مصرف را دارد.

به گفته وی در آمریکا که کشوری خودرومحور نیز هست، سرانه مصرف روزانه بنزین در حدود4.4  لیتر بوده و در ژاپن ۱.۲۲ و ایران 0/95 ( 95 صدم )درصد است . آلمان0/84 ( 84 صدم )، ایتالیا 0/58 (۵۸ صدم )، چین0/22 ( ۲۲ صدم)،  ترکیه 0/09 (9 صدم) و هند 0/05 (۵ صدم ) درصد است.

این مقام مسئول واقعی‌سازی قیمت سوخت را راهی برای جلوگیری از خودرومحوری و ترغیب مردم به استفاده از حمل‌ونقل همگانی ذکر کرد و گفت: در مجموع می‌توان گفت داشتن خودرو یک حق  است اما استفاده از آن یک امتیاز محسوب می‌شود.

او با یادآوری این‌که در تمام دنیا قیمت خودرو مناسب و منطقی است اما در کنارش عوارض خاصی را برای استفاده از خودرو در نظر می‌گیرند تا سیستم حمل‌ونقل شان به سمت خودرو محوری پیش نرود، خاطرنشان کرد: باید ازسیاست‌های اجرا شده و تجربه جهانی درس گرفته‌ و آن را براساس الگوهای داخلی پیاده‌سازی کنیم.

میرزایی قمی تاکید کرد: بر این اساس لازم است بابت کنترل خودرومحوری، قیمت خودروهای استاندارد، منطقی شده تا امکان خرید برای همه فراهم شود ولی الگوی استفاده از آن از طریق وضع عوارض از جمله عوارض مربوط به آلایندگی، سوخت، استفاده از شبکه معابر و عوارض مربوط به پارکینگ، میزان ریسک تصادفات و سوانح رانندگی و ... تغییر یابد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.