| کد خبر: 163686 |

◄ 20 موضوع حمل‌ونقلی که نیازمند تغییر نگرش است

در تمام کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه، قیمت خودرو ارزان و هزینه استفاده از آن بالاست. یعنی سوخت گران اما خودرو با قیمت پایین به راحتی قابل خریداری است.

تین نیوز

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی معتقد است در سال 97 تغییر نگرش در بین مسئولان و مردم در 20 مورد باید ایجاد شود.

به گزارش تین‌نیوز، در فایل صوتی که امروز از اظهارات مهرداد تقی‌زاده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، وی موضوعاتی شامل ترافیک و تردد در شهر و حومه،( TOD)توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی، پارکینگ، قطارهای حومه‌ای، مترو و نقش کلیدی سرفاصله و نظم و قابلیت اطمینان، مکان ایستگاه‌های راه‌آهن و ترمینال‌های اتوبوس‌های برون شهری، حل مشکل آلودگی هوا و نیز  قیمت خرید خودرو و هزینه استفاده از آن را از جمله موضوعاتی ذکر کرده که نیاز به تغییر نگرش مردم و مسئولان در مود آنها وجود دارد.

وی همچنین از موضوعات کمبود اتوبوس درون شهری، توسعه دوچرخه سواری، فرهنگ‌سازی ترافیک، طرح زوج و فرد، احداث زیر ساخت‌ها و تفکر اقتصادی، توسعه ترانزیت و نقش عوامل مرتبط با آن، ایمنی جاده‌ای، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، بنادر ریل‌پایه، شهرسازی ریل‌پایه، الگوی موفق TOD و جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی را نیز از جمله مواردی دانسته که لازم است در مورد انها تغییر نگرش ایجاد شود. 

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی همچنین در بخشی از این فایل صوتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، به توضیح این موضوع پرداخت و خاطرنشان کرد: بسیاری از اقداماتی که در کشور ما صورت می‌گیرد، اولویت‌دار نیست و حتی بعضی از فعالیت‌هایی که در درون و بیرون بخش حمل‌ونقل انجام می‌شود  نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه برخی از مشکلات را افزایش می‌دهد. 

تقی‌زاده با طرح این پرسش که چرا این اتفاق می‌افتد و مشکل چیست؟ در پاسخ به این پرسش، عنوان کرد: مشکل از نگرش‌های نادرستی ناشی می‌شود که در بسیاری از موارد در کشور ما وجود دارد و سال‌هاست که برمبنای همان نگرش، حرکت می‌کنیم.

وی برای مثال به دو موضوع قیمت خودرو و سوخت و همچنین موضوع پارکینک اشاره کرد و گفت: در تمام کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه، قیمت خودرو ارزان و هزینه استفاده از آن بالاست. یعنی سوخت گران اما خودرو با قیمت پایین به راحتی قابل خریداری است.

وی افزود: در کشور ما قیمت خودرو چه داخلی و چه خارجی از بسیاری از کشورها بالاتر است که برای مقایسه می‌توان به قیمت خودرو در مناطق آزاد اشاره کرد که بعضی اوقات یک چهارم یا یک سوم قیمت خودرو در دیگر مناطق است.

این کارشناس حمل‌ونقل تاکید کرد: این در حالی است که هزینه سوخت در کشور ما بسیار ارزان بوده و همین موضوع باعث می‌شود مصرف سوخت روزانه در کشور به 90 میلیون لیتر در روز هم برسد که علاوه بر آلودگی هوا، موجب تردد کامیون‌ها در جاده‌ها و حمل بار در مسافت‌های طولانی شده که بدین شکل گسترش حمل‌ونقل ریلی توجیه خود را از دست می‌دهد.

وی با تاکید بر این که باید قیمت خودروهای سنگین و شخصی چه داخلی و چه خارجی کاهش و هزینه استفاده از آن افزایش یابد، گفت: در این صورت مردم هم معترض نخواهند بود، اگر مردم اعتراض می‌کنند به این دلیل است که می‌بینند هم خودرو را باید گران خریداری کنند و هم از آنها خواسته می‌شود که از سوخت گران استفاده کنند.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی د رمورد موضوع پارکینگ هم توضیحاتی ارایه و خاطنشان کرد: بسیاری از مردم تصورشان این است که اگر پارکینگ زیاد باشد مشکلشان حل خواهد شد، در حالی که امروز در دنیا این اصل مورد توجه است که وجود پارکینگ زیاد و رایگان محرک استفاده از خودروی شخصی بوده و شهر را خودرو محور می‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد این تغییر نگرش‌ها در موضوعات مطرح شده در بین مردم و  مسئولان ایجاد شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.