| کد خبر: 163649 |

◄ اهداف ریلی برنامه ششم توسعه‌؛ دست‌یافتنی یا بلندپروازانه؟

به نظرم اهداف عملکردی دست بالا تعریف شده و با وجود رشد قابل قبول اهداف دست یافتنی نبوده است. بهتر است اهداف در حد معقول و دست‌یافتنی تعریف شوند و حتی امکان رسیدن به مازاد بر هدف سالانه نیز محتمل باشد تا بجای ایجاد یأس از تحقق نیافتن اهداف، شادمانی عملکردی بیش از اهداف را شاهد باشیم.

تین نیوز

در حالی‌که براساس برنامه ششم توسعه در طول چهار سال آینده سهم حمل بار ریلی باید به 30 درصد و سهم حمل مسافر از طریق راه‌آهن باید تا 20 درصد افزایش پیدا کند اما یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است «بهتر است اهداف در حد معقول و دست‌یافتنی تعریف شوند و حتی امکان رسیدن به مازاد بر هدف سالانه نیز محتمل باشد تا به‌جای ایجاد یاس از تحقق نیافتن اهداف، شادمانی عملکردی بیش از اهداف را شاهد باشیم».

به گزارش تین‌نیوز، سیدمرتضی ناصریان این مطلب را در یک گروه تلگرامی و در جمع کارشناسان حوزه حمل‌ونقل درباره خبر مربوط به  عملکرد سال 96  اداره‌کل راه‌آهن یزد بیان کرد که در این خبر اعلام شده بود« در سال ۹۶ مجموعا 16.7میلیون تن بارگیری در حوزه راه‌آهن یزد انجام شده است که نسبت به سال گذشته 17 درصد افزایش داشته و طبق محاسبات صورت گرفته، 92 درصد از برنامه ابلاغی سالیانه نیز محقق شده است. بر همین اساس راه‌آهن یزد موفق به کسب مقام اول در بین مناطق راه‌آهن شده است».

به گزارش تین‌نیوز، بر اساس گزارش عملکردی اعلام شده از سوی راه‌آهن یزد، همچنین « تناژ تخلیه بار در این منطقه حدود 5 میلیون تن بوده که نسبت به  سال گذشته 13 درصد افزایش داشته و بر این اساس 91 درصد هم از برنامه ابلاغی سالیانه محقق گردیده است. بنابراین راه‌آهن یزد موفق به کسب رتبه چهارم در بین مناطق راه‌آهن شده است.

تن-کیلومتر بار حمل شده در مبدا-مقصد راه‌آهن یزد نیز در سال گذشته9 میلیارد تن کیلومتر بوده که نسبت به سال گذشته خود یعنی سال ۹۵، 13 درصد افزایش داشته و  87  درصد از برنامه ابلاغی سالیانه نیز محقق شده است.بر این اساس راه‌آهن یزد موفق به کسب رتبه اول در بین مناطق راه‌آهن شده است.

تن-کیلومتر حمل‌و‌نقل مرزی از و به راه‌آهن یزد در سال 96 نیز  ۵.۷ میلیارد تن کیلومتر بوده که نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش داشته و 70 درصد از برنامه ابلاغی سالیانه این شرکت  نیز محقق شده است. بر همین اساس راه‌آهن یزد، رتبه دوم در بین مناطق راه‌آهن را کسب کرده است.»

به گزارش تین‌نیوز ناصریان با توجه به آمار ذکر شده اظهار کرد: در مطلب فوق اگر دقت شود با وجود دریافت جوایز متعدد توسط اداره کل یزد و با وجود رشد عملکرد دو رقمی، حدود 10 درصد از اهداف مقرر برای سال 96 محقق نشده است.

وی تاکید کرد: به نظرم اهداف عملکردی دست بالا تعریف شده و با وجود رشد قابل قبول اهداف دست‌یافتنی نبوده است. بهتر است اهداف در حد معقول و دست‌یافتنی تعریف شوند و حتی امکان رسیدن به مازاد بر هدف سالانه نیز محتمل باشد تا بجای ایجاد یأس از تحقق نیافتن اهداف، شادمانی عملکردی بیش از اهداف را شاهد باشیم.

سید مصطفی داوودی مدیرکل راه‌آهن یزد نیز در پاسخ به این دیدگاه ناصریان نوشت: با این نظر شما که برنامه خیلی دست بالا تعریف شده در خصوص راه‌آهن منطقه یزد موافق نیستم چرا که رسیدن بالای ۹۰ درصد به هدف، نشان‌دهنده تعریف درست آن بوده است.

وی افزود: اگر اهدافی در نظر گرفته شود که ۱۰۰ درصد قابل دستیابی باشند جایی برای حرکات انفجاری نخواهد بود که اتفاقاً در حوزه‌های مختلف عملیات، حتماً محتاج به حرکات از این دست هستیم تا بتوانیم مقداری از عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

وی با بیان این‌که رشد بالای ۳۰ درصد عملیات سال ۹۶ در شرکت راه‌آهن به نسبت سال ۹۴ از وقایع افتخارآمیز در کشور است که شاید به اندازه لازم به آن پرداخته نشده است، اظهار کرد: برنامه سالیانه راه‌آهن، منبعث از برنامه تکلیفی در برنامه ششم است که سهم حمل ریلی را در پایان برنامه ۳۰ درصد اعلام نموده است،البته برای رسیدن به این برنامه الزاماتی هم گذاشته شده است مانند واریز یارانه از فروش نفت و....و احکامی که در برنامه ششم گنجانده شده است.

مدیرکل راه‌آهن یزد با تاکید براین‌که بسیاری از این الزامات محقق نشده ولی با این‌حال راه‌آهن با رشدی بسیار مناسب در حال اجرای وظایف است، خاطرنشان کرد: به‌نظرم تکلیف تعهد شده برای راه‌آهن در خصوص اخذ سهم ۳۰ درصدی بازار حمل‌و‌نقل باید در کنار درصد اجرای الزامات این مهم بررسی شود که اگر آن الزامات محقق شده و راه‌آهن از سهم تعیین شده عقب است، پیگیری موضوع از راه‌آهن انجام شود، در غیر این‌صورت دستگاه‌هایی که مکلف به تامین الزامات تحقق برنامه بوده‌اند باید جوابگوی موضوع باشند.

داوودی گفت: بنابراین با توجه به این‌که برنامه ششم و سند تفصیلی آن جزو اسناد بالادستی محسوب می‌شوند، راه‌آهن نمی‌تواند برنامه عملیاتی خلاف آن تنظیم کند، فقط باید پیگیر تامین الزامات تعیین شده در برنامه هم در کنار آن باشد.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد در سال جاری شاهد انجام تعهدات در این زمینه از طرف متعهد دیگر هم برای رسیدن به برنامه تعیین شده باشیم.

در ادامه این گفت‌وگوی مجازی، ناصریان نیز در پاسخ به موضوعات مطرح شده از سوی مدیرکل راه‌آهن یزد، تاکید کرد: رشد عملکرد چند سال اخیر ریلی قابل توجه و شایسته تقدیر است ولو کمتر از اهداف مقرر بوده است و این رشد با تلاش فراگیر ستاد و ادارات تابعه صورت پذیرفته و به علت عقب ماندگی انباشته راه‌آهن ایران باید سال‌های طولانی این درصد رشد سالانه دو رقمی ادامه یابد تا به جایگاه شایسته‌ای در زیربخش ریلی برسیم.

این کارشناس یادآور شد: اگر هدف‌گذاری عملیاتی متناسب با اسناد بالادستی صورت می‌گیرد برای بدنه راه‌آهن نیز باید تشریح شود که مفروضات و شرایط حصول این اهداف چیست؟ و چرا در سال گذشته به هدف مقرر نرسیدیم؟ و چرا با وجود عدم تحقق هدف باید از اداراتی چون یزد تقدیر نمود؟

ناصریان افزود: شاید برای رفع مشکلات و معضل مزبور بتوان هدف‌گذاری عملیاتی دوگانه تعریف نمود یکی با سناریوی خوش‌بینانه در صورت حمایت کافی و انجام تعهدات مقرر قانونی به‌وسیله دستگاه‌های مختلف به نفع زیربخش ریلی و یک هدف‌گذاری نیز به صورت سناریوی استمرار وضعیت حمایتی راه‌آهن در حد معمول سال‌های گذشته.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.