| کد خبر: 162993 |

در روزهای پایانی سال رخ داد:

◄ صف طولانی خودروهای باری در اسکله شهید رجایی

چگونه می‌شود که با وجود دولت و دو وزیر راه و دارایی که هر روز در هیئت دولت با هم جلسه دارند، نمی‌توانند این قضیه را با هم حل کنند که نمی‌شود بنادر شبانه‌روزی باشد ولی باسکول که جزو تجهیزات عملیات بندر است، به سازمان دیگری واگذار شود که ساعت اداری دارد و هر روز دچار مشکل هم هست و با نصف کمتر ظرفیتش کار می‌کند؟

تین نیوز

در فضای مجازی ویدیویی از وضعیت ورودی اسکله بندر شهید رجایی در تاریخ دوشنبه 21 اسفند، منتشر شده که صف طولانی و ترافیک شدید خودروهای باری به این اسکله را در معرض نمایش گذاشته است.

پس از انتشار این تصاویر در گروه‌ «جامعه بندری و دریایی»  یکی از کارشناسان حاضر در این گروه در مورد این تصاویر نوشت: در این روز از پنج باسکول بندر دو باسکول فعال بوده و با توجه به ترافیک آخر سال انتظار می‌رود مسئولان بندر و گمرک به‌طور جدی موضوع را رصد کنند.

محمد علی طباطبایی افزود: معمولا اوخر هر سال این مسایل قابل پیش‌بینی است و با برنامه‌ریزی و هماهنگی بین سازمان‌های ذیربط مشکل پیش پا افتاده و کاملا قابل حل است. 

کارشناس دیگری نیز نوشت: این وضعیت ورودی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بندر کشور و نقطه موثر و بسیار حیاتی صادرات کشور است که دچار مشکل شده است. هر دقیقه که این بارها دیرتر به مقصد برسد، ضرری به تولید کننده و صنعت و اقتصاد کشور است. واقعا آیا چنین وضعیتی غیر قابل حل و رفع است؟

بهروز فتحی تاکید کرد: یک راهکار این است که به‌خاطر حجم کار آخر سال، ساعت کار باسکول‌ها افزایش یابد یا شبانه‌روزی شود. البته تداخل مرز بین عملیات بندری  و نظارت گمرکی نیز موضوع قابل تاملی است که شاید بتواند به‌عنوان نقطه بحران خیز مورد تحلیل و ارایه راه کار قرار بگیرد.

فرهاد کارگر از دیگر کارشناسان حاضر در گروه نیز گفت: در روزهای اخیر مشکلات قطعی باسکول‌ها به دلایل مختلف باعث ترافیک در درون بندر و یا ورودی بندر شده است و روز دوشنبه بارگذاری نسخه بروز EPL موجب از مدار خارج شدن برخی از باسکول‌ها شد.

وی افزود: البته به‌واسطه تکلیفی که شورای تامین برای بندر مقرر کرده است باید اطلاعات کامیون‌های ورودی در سامانه پایانه حمل‌ونقل ثبت شود که اگرچه این امر در زمان کوتاهی انجام می‌شود ولی قطعا در روان بودن ورود کامیون‌ها بی‌تاثیر نخواهد بود.

این کارشناس با بیان این‌که  مشکل اصلی عدم بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های باسکولی به دلایل مختلف است، اظهار داشت: اگر کمی به عقب برگردیم متوجه می‌شویم با ظرفیت‌های ایجاد شده و نصب باسکول‌های متعدد توسط بندر در نقاط مناسب، مشکلات و صف‌های باسکول کامیون‌ها مرتفع شده بود که در سال‌های گذشته با توافق مدیران سازمان و گمرک،  مدیریت باسکول‌ها برای مدیریت دیتای باسکول از بندر به گمرک منتقل شد.

کارگر گفت: در زمان‌هایی که سیستم گمرک و باسکول‌ها مشکلی نداشته باشند ورود و خروج بدون مشکل انجام می‌شود به خصوص این‌که اخیرا با همکاری بندر و گمرک کامیون‌هایی که حامل کالا با مسیرهای متفاوت سبز، زرد و قرمز هستند از مسیرهای مجزا خارج می‌شوند یعنی کامیون در مسیر سبز بدون توقف و خارج از مسیرهای دیگر می‌تواند خارج شود.

یکی دیگر از کارشناسان حاضر در گروه نیز گفت: در اکثر بنادر دنیا مدیریت بنادر و گمرکات، توسط یک ارگان اداره می‌شود و تنها یک ساختار و یک فرایند نیز برای انجام امور تجاری و اقتصادی در آنجا وجود دارد. اما در کشور ما، بندر و گمرک هر کدام نرم افزار جدا، ساختار جدا و فرایندهای جداگانه‌ای دارند.

هاشمی افزود: هرجا زیرساخت‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری و توسعه داشته باشند (مانند باسکول وxray و ...) بنادر هزینه می‌کند و هر جا، همین زیرساخت‌ها، ابزار صحت سنجی و اعتبار دهی دیتاها باشند، در اختیار گمرک قرار می‌گیرند که خود را مالک اصلی آن زیرساخت ها نمی‌داند و احساس مسئولیت کمتری در خصوص نگهداری و به‌روزرسانی آنها می‌کند. در حالی‌که در صورت بروز اشکال در بهره‌برداری از این زیرساخت‌ها، یک ارگان باید پاسخگو باشد و باید انتظارات مردم زودتر برآورده شود. 

در ادامه این گفت‌وگوی مجازی فتحی گفت: باید برای یکبار هم که شده قضیه توجه، تمرکز و اصالت دهی به عملیات یا نظارت مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار بگیرد. اگر به‌طور فرض قرار باشد بندر کارایی و اثر بخشی مطابق با شاخص‌های حداقل را داشته باشد باید اسباب و وسایلش فراهم باشد.

وی تاکید کرد: اولین و مهمترین آن هم کنترل و تنظیم جریان ورود و خروج بار و باربر از / به بندر است.کارآمدی و اثر بخشی بنادر علاوه بر خیلی از عوامل به این شاخص نرخ ورود و خروج بار و باربر بستگی دارد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: چگونه می‌شود که با وجود دولت و دو وزیر راه و دارایی که هر روز در هیئت دولت با هم جلسه دارند،  نمی‌توانند این قضیه را با هم حل کنند که نمی‌شود بنادر شبانه‌روزی باشد ولی باسکول که جزو تجهیزات عملیات بندر است، به سازمان دیگری واگذار شود که ساعت اداری دارد و هر روز دچار مشکل هم هست و با نصف کمتر ظرفیتش کار می‌کند؟ این گلوگاه که کارایی بنادر را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد کی می‌خواهد حل شود؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.