| کد خبر: 162811 |

◄ جایگزینی استراتژی «سرمایه‌گذاری مشترک» در کشورهای منطقه

وقتی می‌شنویم جمهوری آذربایجان با تولید ناخالص داخلی یک دهم ایران و‌ درآمد سرانه سه چهارم کشور ما، تصمیم به سرمایه‌گذاری در پروژه ریلی انزلی-رشت-قزوین می‌گیرد، آیا ما نمی‌توانیم در کشورهای منطقه سرمایه‌گذاری کنیم؟

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل دریایی پیشنهاد داد دیدگاه موجود در کشور از تمرکز بر توسعه سخت‌افزاری زیرساخت‌های داخلی و توجه ضعیف به ماهیت تقاضا و متقاضیان، به سمت تمرکز بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک هوشمندانه و ارایه خدمات فناوری-محور در منطقه و البته خود ایران معطوف شود.

به گزارش تین‌نیوز، کامیار گلستانیان این مطلب را در گروه تلگرامی «جامعه بندری و دریایی» بیان کرد و گفت: اعتقاد دارم ما بیش از حد به فکر سرمایه‌پذیری بوده و اصلاً به فکر سرمایه‌گذاری در کشورهایی که منافع مشترک با آنها داریم، نیستیم و البته توان و پتانسیل بالای داخلی در خدمات فناوری-محور را بسیار دست کم گرفته‌ایم. 

وی با بیان این‌که بارها با این موضوع مواجه بوده‌ که اروپایی‌هایی که به ایران آمده‌اند از گستره خدمات الکترونیکی بانکی داخل ایران تعجب کرده‌اند، به ویژه این‌که بخش زیادی از نرم‌افزار‌های مرتبط با آنها در داخل ایران و توسط ایرانی‌ها توسعه داده شده است، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در کشورهایی که با ما منافع مشترک دارند باعث گره خوردن منافع و تحکیم رابطه و تضمین ماندگاری رابطه و البته سرمایه‌پذیری از آن کشورها می‌شود.

این کارشناس افزود: در این‌باره پیشنهاد می‌شود  یک صندوق توسعه لجستیک بین‌المللی ایجاد شود و راهبردی داشته باشیم که در آن، بخشی از اعتباراتی که به سمت پروژه‌های زیرساختی داخل کشور که توجیه اقتصادی ندارند سرازیر می‌شود، با مشارکت بخش خصوصی در جهت توسعه لجستیک در کشورهای منطقه و هم-منفعت به کار گرفته شود. 

او خاطرنشان کرد: وقتی می‌شنویم جمهوری آذربایجان با تولید ناخالص داخلی یک دهم ایران و‌ درآمد سرانه سه چهارم کشور ما،  تصمیم به سرمایه‌گذاری در پروژه ریلی انزلی-رشت-قزوین می‌گیرد، آیا ما نمی‌توانیم در کشورهای منطقه سرمایه‌گذاری کنیم؟

گلستانیان گفت: به نظرم لازم است دیدگاه‌مان را از تمرکز بر توسعه سخت‌افزاری زیرساخت‌های داخلی و توجه ضعیف به ماهیت تقاضا و متقاضیان، به سمت تمرکز بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک هوشمندانه و ارایه خدمات فناوری-محور در منطقه و البته خود ایران معطوف کنیم. به نظرم لازم است یک نگاه نو به راهبرد شراکت تجاری (partnership strategy)  داشته باشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.