| کد خبر: 35293 |

◄ احداثراه آهن اردبیل – میانه چقدر توجیه دارد؟

تین نیوز | چندی پیش گزارشی به نقل از مهر د رتین نیوز منتشر شد که در آن روند احداث راه آهن اردبیل – میانه مورد بررسی قرار گرفته بود و عنوان شده بود که "این محور ریلی که همواره در ردیف پروژه های کلان این استان بوده، پس از ۱۱ سال برخلاف اظهارات مدیران قبلی پیشرفت مطلوبی نداشته و بیشتر از اجرائیات درگیر وعده های زنگ زده است."
 پس از انتشار این گزارش تعدادی از کاربران تین نیوز نظر خود را در مورد توجیه یا عدم توجیه اجرای این پروژه بیان کردند که در ادامه آمده است:

1-  اصلا این طرح از نظر اقتصادی هیچ توجیه نداشته است و مطالعات اولیه مشاوران مربوطه نیز حاکی از این مطلب بود ولی پا فشاری نمایندگان موجب شده این طرح مصوب و اجرا گردد. حالا به خاطر این طرح باید سایر طرحهایی که اولویت دارند را راکد و برای اتمام این طرح تلاش کنند. متاسفانه این دردی است که بسیاری از طرح های ما گریبانگیر این مسائل هستند و کسی جوابگو نیست.
 
2- چرا این طرح توجیه اقتصادی نداشته است؟ آیا اتصال اردبیل به میانه که چهارراه ریلی شمالغرب کشور خواهد بود و علاوه بر دسترسی راحت تر اردبیلی ها به تهران، دسترسی به غرب کشور را هم فراهم می کند غیر اقتصادی است؟! قرار است از میانه هم مستقیما به میاندواب راه آهن کشیده شود که طول مسیر 175 کیلومتر خواهد بود یعنی جمعا به طول 350 کیلومتر در غرب کشور. آنهم در منطقه کوهستانی و خطرناک جاده های اردبیل که راه آهن یک نعمت خواهد بود.

3- در حال حاضر كلانشهر اردبيل با شهرستان های بسيار نزديكش ( سرعين، نمين، نير، آستارا، سراب، مشگين شهر ) تشكيل جمعيتی بيش از يك ميليون نفر را مي دهد. اين يك ميليون نفر نمی خواهند مسافرت بروند؟ كالا نمی خواهند وارد كنند؟ كالا نمی خواهند صادر كنند؟ چرا توجيه ندارد؟
از نظر جمعيتی، ايستگاه قطار اردبيل بعد از رشت، كرمانشاه، اروميه و همدان در اهميت قرار دارد و همه اين خط ها بيشتر از خط اردبيل پيشرفت داشته اند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • nima 0 0

    من خودم اهل اردبیل هستم و طرفدار احداثاین خط. اما اگر بخوام منطقی حرف بزنم احداثراه آهن بسیار پرهزینه و طاقت فرساست. از طرفی کشورمان به دلیل گستردگی جغرافیایی و عقب ماندگی تاریخی ناشی از حکومت های پهلوی و قاجار و همچنین قرار گرفتن در چهارراه ترانزیت دنیا و نیاز مبرم به کسب درامد شرایطی را بوجود آورده که هر چه سریعتر باید خطوط به ترتیب الویت احداثشوند. در شرایط جنگ نفتی که داریم این وضعیت پررنگ تر هم می شود. متاسفانه احداثراه آهن در چند استان کشور اصلا الویت ندارد و فقط فشارهای سیاسی باعثکلنگ خوردن آن شده و نه منطق عمران. یکی از این خطوط خط اردبیل میانه است. اگر فشارهای سیاسی اجازه بدهند که نمی دهند باید بودجه متمرکز شده و خطوط به ترتیب الویت احداثشوند، مثلا ۱۰ میلیارد تومان کجای راه آهن زاهدان بیرجند را جواب می دهد؟ این پول باید به خطی با الویت بالاتر اختصاص می یافت. حتی خطوط پرسرعت بالای ۲۰۰ کیلومتر هم در شرایط فعلی به دور از منطق و اقتصاد مقاومتی است. خطوط الویت دار با منطق عمرانی و ملی: قزوین رشت بندرانزلی آستارا میانه تبریز ملایر کرمانشاه خسروی خرمشهر بصره بافق یزد اصفهان چابهار زاهدان خواف هرات بازسازی خط جنوب بعد از این ها می شود: زاهدان بیرجند تهران قزوین زنجان میانه شیراز بوشهر تهران همدان سنندج ایران ارمنستان و … آخرین الویت ها می شود همان خطوطی که با فشار سیاسی و تهدیدهایی مثل استیضاح به جلو می رود. خط اردبیل میانه مشهد بجنورد گرگان و … ادامه روند سیاسی کاری یعنی ادامه محروم ماندن مردم در سراسر کشور از راه آهن و زنگ زدن خطوطی که ۱۰ ۲۰ ساله در حال احداثهستند. گویا این روند روند خوبی است و مسئولان رضایت کامل دارند که باز هم هر جا می رسند کلنگ می زنند.

  • کاوه 0 0

    اتصال اردبیل به میانه از طریق راه آهن اولا اردبیل را از بن بست خارج میکند وثانیا راههای تردد بیشتری را در اختیار هموطنان اردبیلی قرار میدهد و ثالثا باعثرونق اقتصادی و تبادل گردشگری ودانشجو و… میشود. این خط آهن میبایست خیلی زودتر از اینها به بهره برداری میرسید و از دولت آقای روحانی انتظار میرود توجه بیشتری به این پروزه ملی داشته و هر چه سریعتر به اتمام برسد. البته در کنار راه آهن میانه اردبیل راه آهن میانه تبریز نیز که از سال ۱۳۸۰ شروع شده هنوز به اتمام نرسیده و جادارد مسئولین محترم همزمان به اینچنین طرحهای زیر بنایی توجه ویژه داشته باشند. اجرای این دو خط باعثرونق اقتصادی شهرستان میانه به لحاظ قرار گرفتن در چهارراه شماغرب و سهولت دسترسی استانهای شمالی خواهد بود و جا دارد از بانی اصلی این طرح مهندس جمشید قنبری(نماینده دوره ۴و۵) مجلس شورای اسلامی تقدیر و تشکر گردد هر جا هست خدا یار و نگهدارش باشد. لم یشکر المخلوق و لم یشکر الخاق.

  • کارشناس 0 0

    با سلام و عرض ادب به کلیه عزیزانی که به نحوی توجیه دار بودن این راه آهن را با اتصال اردبیل به غرب کشور و یا مسافرت اهالی محترم استان اردبیل به تهران و یا … مطرح کردند عزیران محترم برای شروع طرحی بزرگ معیار های بی شماری وجود دارد که مطرح می گردد مهمترین اینهاتوجیه اقتصادی طرح است که با حمل بار بیشتر مطرح و نمود پیدا می کند متاسفانه باری که بتواند موجبات توجیه دار شدن طرح را موجب گردد در استان وجود نداردو شمنتا اتصال اردبیل به کشور همسابه بدلیل کوهستانی شدید هزینه بسیار گزاغی در پی دارد که به جرات می گویم در صورت تکمیل طرح میانه اردبیل تا ۲۰ سال آیتده غیر از مطالعات مسیر فوق کسی جرات شروع طرح را نخواهد داشت.

  • 0 0

    بنده در هنگام مطالعات توجیهی طرح همکاری داشتم. این خط به بهانه کارخانه فولاد اردبیل توجیه شد ولی کو آن کارخانه ای که قرار بود سالانه چند میلیون تن فولاد را تولید کند؟ به بهانه آن کارخانه که آن را خیلی بزرگ تصویر کردند این پروژه را توجیه کردند ولی در واقع یک محور پر هزینه و کم فایده روی دست دولت گذاشتند. مثال آن خطوط دیگری هم هستند که اصلا اولویت ندارند و شروع شدند و باید دولت و مجلس در اقدامی بر مبنای اقتصاد مقاومتی پروژه ها را فیلتر کنند. فیلتر سختی که فقط طرحهای با توجیه بالا یا رو به خاتمه ازآن عبور کنند. ولی این همت در دولت و مجلس دیده نمی شود.

  • منصور 0 0

    شما به جنگ توجیه و غیر توجیهی بودن احداثراه آهن اردبیل - میانه مشغول باشید تا گیلان راه آهنش را از قزوین به آستارا را تموم کنه و همه ی بودجه های عمرانی را بقاپه فعلا که آخوندی ریالی هم به این استان اختصاص نداده - به این بحثها مشغول باشید بهتره

  • علی 0 0

    البته درست است که برخی از این طرح ها اولویت ندارند اما چرا می گویید راه آهن شیراز بوشهر اولویت ندارد؟ اکنون چقدر در صادرات کالا مشکل داریم؟ چرا صادرات ما گران تمام می شود و به صرفه نیست؟ یک دلیلش همین توسعه نیافتگی در حمل و نقل است پس راه آهن هایی که به بندرها متصل می شوند باید در اولویت باشند، یعنی پس از راه آهن ملایر - خسروی که ایران را به مدیترانه متصل می کند و راه آهن چابهار که بندر اقیانوسی ایران را به شبکه ریلی پیوند می دهد مهم ترین راه آهن کشور راه آهن شیراز بوشهر است، مگر این که بگویید آقای احمدی نژاد با آن نمایش افتتاحش راه آهن شیراز را ویران کرده، که بحثدیگریست

  • 0 0

    ایجاد ناامیدی و غیراقتصادی خواندن راه اهن اردبیل برنامه ایست که توسط مسولان تبریز در جهت راکد ماندن اردبیل و ایجاد راه اهن جلفا پارس اباد دارند…مسولان اردبیل حواسشان جمع باشد.

  • 0 0

    برای این که قطاراردبیل میانه توجیه اقتصادی داشته باشد مسوؤلان استان مابه دنبال راه کارهای توجیه اقتصادی آن باشندمثل توسعه کارخانه سیمان، توسعه کارخانه لاستیک سازی، احداثکارخانه پتروشی، احداثکارخانه فولاد، توسعه کشت صنعت مغان، احداثمناطق آزادوهزاران کاردیگرکه می تواندهم بیکاری رادراستان ریشه کن نمایدوهم چنین طرح مذکورراتوجیه نمایدبااین همه مصیبت یک راه آهن برای اردبیل می خواهنداحداثکنند درحالی که دردنیاروی قطارهای سریع السیروباسرعت ۳۶۰ کیلومتردرمناطق صعب العبوراحداثمی کنند ولی باین حال می گویدراه آهن اردبیل درمناطق کوهستانی احداثشده اجرای آن خیلی مشکل می باشددردنیای امروزی تکنولوژی وصنعت آن قدرپیشرفت کرده است که دیگرجایی برای این حرف های خنده داروجودندارد