| کد خبر: 141811 |

وضعیت راه ارتباطی دو قطب گردشگری اردبیل؛

سرعین- مشگین جاده حیاتی که احداث نشد

احداث راه ارتباطی مستقیم دو شهرستان مشگین شهر و سرعین به عنوان قطب‌های گردشگری استان اردبیل سال‌ها است تأکید می‌شود و بااین‌وجود اراده‌ای برای احداث آن نیست.

تین نیوز

احداث راه ارتباطی مستقیم دو شهرستان مشگین شهر و سرعین به عنوان قطب‌های گردشگری استان اردبیل سال‌ها است تأکید می‌شود و بااین‌وجود اراده‌ای برای احداث آن نیست.

به گزارش مهر، در نقشه اردبیل شهرهای مشگین شهر و سرعین در بخش غربی مرکز استان اردبیل در کنار هم واقع شده‌اند.

این دو شهرستان توانسته‌اند در دهه‌های اخیر به قطب‌های گردشگری اردبیل تبدیل شوند، در حالی که مسیر ارتباطی مستقیمی برای آن ها وجود نداشته و شهروندان می‌بایست با طی مسیر از اردبیل خود را به یکی از این دو شهرستان برسانند.

سال‌ها است احداث راهی 60 کیلومتری که می‌تواند ارتباط مستقیمی به این دو شهرستان بدهد، مطرح شده اما توسعه راه های گردشگری به حدی مورد غفلت است، که آسفالت‌ریزی مسیری به واقع کوتاه برای برقراری این جاده هنوز به صورت جدی دنبال نمی‌شود. راه ارتباطی سرعین و مشگین شهر جاده‌های روستایی و شن و ماسه است و هنوز این دو شهرستان همسایه راه ارتباطی آسفالته ندارند.

کمربند سبز دو شهرستان را از بن‌بست خارج می‌سازد

این مسیر ارتباطی که قرار است با دور زدن کوه سبلان محل اتصال سرعین به شابیل، لاهرود و مشگین شهر بوده و حتی مسیر ارتباطی جدیدی از مرکز تا شمال استان اردبیل بگشاید تحت نام کمربند سبز شناخته می‌شود.

فرماندار سرعین معتقد است این شهرستان نیازمند برقراری ارتباط با مشگین شهر است تا بتوان زمینه تبادل مسافر و گردشگر را فراهم ساخت.

عاطف ناصری در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: توسعه گردشگری منوط به توسعه راه ها است و این شهرستان از احداث مسیر ارتباطی با مشگین شهر استقبال می‌کند.

وی علت تأخیر و در واقع عدم احداث این جاده را محدودیت‌های اعتباری دانست و گفت: امسال راه و شهرسازی استان اختصاص اعتباری برای این جاده را در دستور کار دارد.

سرعین- مشگین جاده حیاتی که احداث نشد/پادرهوایی توسعه گردشگری

از سویی فرماندار مشگین شهر نیز موافق احداث این جاده بوده و معتقد است اجرای کمربند سبز و راه ارتباطی سرعین - مشگین شهر نیازمند مطالعات زیست‌محیطی است .

میرعلی رحیمی زاد در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص علت عدم اجرای راه ارتباطی سرعین- مشگین شهر متذکر شد: ضروری است برای این جاده پیوست مطالعات زیست‌محیطی تهیه شود .

وی افزود: با توجه به اینکه دامنه کوه سبلان طبیعت کم‌نظیری دارد ضروری است مطالعات جامعی صورت گرفته و با تائید منابع طبیعی و محیط‌زیست این جاده اجرا شود.

فرماندار مشگین شهر تأکید کرد: برقراری راه ارتباطی بین سرعین و مشگین شهر بی‌شک منجر به توسعه گردشگری شهرستان خواهد بود اما در ابتدا لازم است مطالعاتی صورت گیرد.

نمایندگان: پروژه تأمین اعتبار شود!

جمع‌بندی اظهارات دو فرماندار نشان می‌دهد جاده سرعین - مشگین شهر در سال‌های گذشته به صورت جدی در برنامه‌های استان دیده نشده است.

امسال اما تحرکات محدودی مشاهده می‌شود که منوط به تأمین اعتبار است. بطوریکه مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در خصوص برنامه این دستگاه اجرایی برای احداث این جاده تأکید کرد: امسال پنج کیلومتر از حد واسط سرعین و سردابه به مناقصه گذاشته می‌شود.

محبوب حیدری به خبرنگار مهر گفت: از وزارت راه و شهرسازی اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار درخواست شده و وزارت نیز قول مساعد تخصیص داده است که اگر محقق شد، پروژه آغاز می‌شود.

وی افزود: متأسفانه در اجرای راه های روستایی و گردشگری با مشکل اساسی مواجه هستیم و اعتبارات با کمبود مواجه است.

در عین حال نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات تسریع این جاده به خبرنگار مهر تصریح کرد: به منظور توسعه گردشگری استان اردبیل ضروری است احداث راه ارتباطی سرعین - مشگین شهر تأمین اعتبار شود .

ولی ملکی در گفتگو با خبرنگار مهر یکی از راهکارهای توسعه را تقویت زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه راه دانست و گفت: اولین عامل توسعه گردشگری راه ارتباطی است.

سرعین- مشگین جاده حیاتی که احداث نشد/پادرهوایی توسعه گردشگری

وی متذکر شد: بدون راه ارتباطی گردشگر حتی به یک منطقه سرشار از امکان سفر نمی‌کند اما در صورت تأمین راه حتی به مناطق صعب‌العبور نیز مسافرت خواهد کرد.

نماینده مردم مشگین شهر در مجلس تأکید کرد: راه ارتباطی دو شهرستان گردشگری سرعین و مشگین شهر منجر به تبادل مسافر هر دو شهرستان و جهش قابل‌توجه در گردشگری هر دو منطقه خواهد شد.

ملکی گفت: در خصوص اجرای این پروژه با استاندار اردبیل نیز صحبت‌هایی صورت گرفته اما بخش دولتی به دلیل کمبود اعتبار این پروژه را اجرا نمی‌کند.

وی افزود: کشور به لحاظ درآمد ملی با مشکل مواجه است و به دلیل پایین بودن تولید ناخالص داخلی ما با محدودیت‌های درآمدی مواجه هستیم.

نماینده مردم مشگین شهر در مجلس تأکید کرد: بااین‌وجود مسئولان می‌بایست نگاه ویژه‌ای به برخی پروژه‌های توسعه به دلیل اثرات قابل‌توجه آن داشته باشند.

راه مهم‌ترین مانع توسعه گردشگری اردبیل

سرعت لاک‌پشتی محورهای ارتباطی گردشگری در وضعیتی است که به تعبیر معاون گردشگری میراث فرهنگی استان اردبیل مهم‌ترین مانع توسعه گردشگری اردبیل در بخش زیرساخت‌ها، زیرساخت راه است .

قادر تقی زاده به خبرنگار مهر گفت: زمانی که می‌خواهیم بسته گردشگری استان را به تورهای گردشگری معرفی کنیم مهم‌ترین مشکل راه عنوان می‌شود .

زمانی که می‌خواهیم بسته گردشگری استان را به تورهای گردشگری معرفی کنیم مهم‌ترین مشکل راه عنوان می‌شود وی افزود: به عنوان مثال هر چند جاذبه‌های گردشگری استان موردتوجه تورهای گردشگری قرار می‌گیرد اما در خصوص نحوه سفر به اردبیل و وضعیت زیرساخت‌های راه سؤال می‌شود که عمدتاً می‌توانیم گزینه‌های محدودی را پیشنهاد کنیم.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان با تأکید به اینکه در این خصوص به نسبت استان‌های دیگر به مراتب عقب‌تر هستیم، متذکر شد: به عنوان مثال وقتی روزانه به طور میانگین دو پرواز از فرودگاه اردبیل انجام می‌شود نمی‌توانیم پیشنهاد زیادی در خصوص خطوط هوایی به تورها ارائه کنیم.

تقی زاده تأکید کرد: نیاز است حداقل پروازهای مرکز استان به تهران افزایش یابد و پروازهای جدیدی در ساعت‌های مرده و فاقد پرواز دایر شود.

وی افزود: علاوه بر این نبود خطوط ریلی موجب شده است عمده مسافرت‌ها به صورت زمینی انجام شود که در برخی مواقع به دلیل زمان‌بر بودن مورد استقبال تورهای گردشگری نیست.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان معتقد است در صورتی که زیرساخت‌های راه در استان اردبیل ارتقا یابد، شاهد جهش قابل‌توجهی در توسعه گردشگری استان خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.